Jeg har søgt rundt på Amino og Google for svar men uden held. Så jeg tænkte at jeg ville stille spørgsmålet her og høre folks mening. Jeg driver pt. både en YouTube kanal og en blog under samme brand/navn. Jeg regner med at oprette enkeltmandsvirksomhed, da der er stor sandsynlighed for, at jeg rammer de 50.000kr i omsætning. Min YouTube og blog handler om at rejse, og jeg laver videor og blog indlæg omkring mine rejseroplevelser, rejsedestinationer, rejseguides etc. Jeg tjener hovedsagligt på reklamer (Google Adsense) og Affiliate-salg (Hotel bookninger). Jeg rejser derfor ofte til diverse rejse destinationer med henblik på at filme og lave indhold for min YouTube Kanal og blog for at skabe omsætning. Under mine rejser, har jeg til tider trukket min kæreste med, som hjælper til med at filme og såvel bare for hyggens skyld. Da rejser og hoteller er mine største udgifter, ville jeg høre om jeg kan trække disse fra omsætningen? Jeg er klar over, at det nok ikke gælder for udgifterne med at få kæresten med. Og regner derfor med, at det kommer til at stå på egen regning. Vil man så kunne sige i det her tilfæld at ca. 50% af rejseudgifterne kunne trækkes fra? Kan jeg betale alle rejsenudgifter på firmaets kort? Og evt. gøre det op i bogføringen med et privat indskud for de dele af udgiften, som ikke er forbundet med forretningen (kærestens fly og procent del af hotel etc.)? Glæder mig til høre hvad i siger. Tak på forhånd. |
Du kan i alle fald ikke trække kæreste og om du kan trække rejser og hotel fra vil afhænge af om SKAT kan overbevises om, at du rejser alene med bloggen som formål = alene med indtjening som formål, og at der ikke er privat element i det. her vil kæreste deltagelse måske ikke skubbe mod - seriøst erhverv, men det handler om, at skal skal være overbevist om at formået er øget indtjening
Her vil de givet også se på din omsætning og overskud. Tjener du styrtende på det, så vil de nok kigge mindre til rejseomk end hvis det modsatte er tilfældet - det vil være med i en bedømmelse af, at du jo så tydeligvis gør det for indtægt alene
Ingen facitliste - men altid muligt at bede om bindende svar fra skat, hvis fradraget er afgørende for beslutningen
vh John Hannover