hej med jer... nu kan jeg godt se i brænder efter jeres ide... hvilken også er rigtigt godt... men det jeg kun kan anbefalde jer er at starte med nået mindre... eller for ikke at sige meget mindre... et rigtigt fedt diskotek kan også godt være kun 200-300 m2... og når i så har prøvet det ved i præcis hvad det kræver, og så løber i heller ikke lige så stor resiko selv... og køre det godt, jamen så har i også bevist over for banken det er nået i kan... og det er nået i vil... så har i nemmere ved at låne penge til nået andet... og flere penge måske også.
jeg har selv stået med samme tanker engang... og for mig skulle det også være stort... så det bliv en restaurang på lige godt 300 m2 fordel på 2 plan med 9 ansatte i helsingborg. det køre også rigtig godt. men den dag i dag ville jeg faktisk ønske at vi bare havde startet med en lille take away sted... for selv om stedet er stort... betyder det faktisk ikke du tjener mere... tænk over det... bedre at have et lille lokale med mange mennesker hver gang... end at have et stort lokale med næsten ingen mennesker... du eller i ved selv hvordan det er når man er i byen... der skal være mennesker på det diskotek men er... og kommer man til et stort sted hvor der ingen mennesker er så går man igen... men kommer du til et sted hvor der er mange så bliver man... dette er også nogle ting i skal have i baghovedet... men held og lykke... håber i finder eller tager det helt rigtige beslut... og når i så er klar husk at poste det herinde så vi kan følge lidt med.
|
Hej,
Jeg har selv arbejdet mange år i branchen, og kan sikkert godt være behjælpelig med lidt erfaring. Jeg vil gennemgående stille mig bag det der tidligere er skrevet mht lønninger og tilladelser i skal have fat i først.
For nu lige at gribe det an fra en lidt mere strategisk vinkel så vil jeg - udover forretningsplanen - anbefale jer at få et godt overblik over konkurrence, målgruppe, lokalmiljø osv. Man kan fx godt åbne et diskotek med præcis de samme priser som naboen, men vil i have succes er det meget vigtigt at differentiere sig. Det kan være på 'miljøet', musikken, pris osv osv, men det er MEGET vigtigt at have sig for øje helt fra start.
De steder der i Danmark har haft bedst, og længstvarende succes indenfor barer diskoteker er uden diskussion de steder der satser på laveste fællesnævner. Vi snakker billig øl, shots og den knaldrøde gummibåd, gerne med et tema ind over (som fx Heidis i København som er indrettet i bedste ølstue stil og selv bartenderne har speciel påklædning på). Dermed ikke sagt at man ikke kan have succes med en masse andre koncepter, for det er der også rigeligt med eksempler på, men tænk jer rigtig godt om før i kaster jer ud i det. Det er også vigtigt at have en god promotion erfaring, for uden markedsføring holder ingen diskoteker. Gode folk, som i stoler på, er også uundværlige, for en typisk natklub lukker omkring kl 5, og inden alt er talt op og lukket ned bliver den hurtigt 7. Åbner i kl 23 skal i nok regne med senest at skulle være der kl 20 for at åbne op, og i hverdagene går der meget tid med rengøring, vedligeholdelse og selvfølgelig lagerstyring, vareindkøb, promotion etc. Det er ikke nemt, men det er sjovt, og det virker som lige noget for jer.
Held og lykke med projektet, glæder mig til at modtage en invitation til åbningen :-) (men send den lige i god tid, er på den anden side af kloden!!)
Malte