Er det helt generelle problem ikke at den kommunalt betalte skole ikke bør stille den type singulære krav om økonomisk investering til kommunens familier, bare fordi det er nemmere for deres lærere at finde ud af et word/excel-dokument end en anden dokumenttype. Det svarer jo umiddelbart til at man kun må få lov til at spille fodbold i gymnastik hvis man har Nike Air fodboldstøvler, selvom et par helt normale fodboldsstøvler ville være fine og nok vil give flere børn mulighed for at være med.
Jeg har ikke noget problem med at skolerne underviser i et bestemt program, hvad enten det er MS office, Openoffice, Works eller noget helt 4. Det burde dog være almindelig sund fornuft at hvis man vil give mulighed for at aflevere en opgave elektronisk så må man også være så fleksibel at man kan tage imod de mest brugte formater. Det er jo ikke fordi at man kun må aflevere en skriftlig opgave på 80g ekstra hvidt HP-printerpapir, bare fordi det er nemmest for den svagtsynede lærer at læse?
At det overhovedet er muligt for en kommune at finde på en regel om at man kun må aflevere i word og excel, er et temmeligt symptomatisk tegn på Microsofts dominans i undervisningsverden igennem de sidste mange år. Der har så ikke været så forfærdentlig mange alternativer i den første lange periode, eller regler for den sags skyld, så det er forståeligt nok at situationen er som den er, men det gør det bare ikke mere rigtigt, at man som offentlig instans ikke er i stand til at give valgmuligheder i stedet for absolutter.
Jeg tror jeg ville være lidt ked af det hvis mine eventuelt kommende
børn kun skulle undervises i materiale fra én vinkel, hvad enten det
drejer sig om 2. verdenskrig, kontor-software-pakker, eller
seksualitet. Den offentlige skole er for mit vedkommende et sted hvor man bliver
oplyst og lærer om muligheder og alternativer som man måske ikke vil
støde på i det daglige af sig selv. Hvis den udelukkende skulle
klargøre eleverne til erhvervslivet, så kunne vi vist godt droppe de
fleste læseplaner med Shakespeare, Holberg m.fl., for
det er vist minimalt at man støder på dem i erhvervslivet medmindre man arbejder på et teater eller et bibliotek.
Mit bud er at den primære årsag til at en skole melder ud som her, er p.g.a. manglende ressourcer og energi, selvom der måske reelt set bare er tale om at sige ok for det og så tage det som det kommer for de 2-3 stykker der afleverer det som et OO-format og løse problemerne hen af vejen. Så gør den offentlige institution som den er bedst til. Gemmer sig bag reglerne som andre (formodentlig uden ret meget kendskab til emnet) har lavet i stedet for at stille spørgsmålstegn ved dem. Ærgeligt, men desværre det der ofte sker. Der er intet at frygte ud over frygten selv :-)