Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er jeg snerpet ? Office vs. OpenOffice.

Side 2 ud af 4 (33 indlæg)
Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 20:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Kan ikke rigtig se hvorfor vi skulle indføre Openoffice fordi du bruger Linux... LOL

Linux er god til nogle ting. Tager ikke lang tid for at lære! De vil da aldrig være på røven hvis de kun kender til MS. Open Office er ikke godt til noget.

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 21:14

Hvis børnene skal være software uafhængige hvorfor så udelukke dem for at bruge MS? Er det ikke lidt dobbelt moralsk?

Kunne da være interessant at se en undersøgelse der fortælle hvilke programmer erhverslivet bruger. Møder for det meste MS så jeg gætter på min. 85 %

mvh kenneth

Fra London
Tilmeldt 11. Dec 07
Indlæg ialt: 373
Skrevet kl. 23:57

Omend ikke andet fordi det er frit og åbent tilgængeligt? Fremfor proporitært og lukket, men det er ikke pointen i dette.

Skoler og uddannelser fokuserer alt for meget på specifikke programmer, det er derfor vi får dumme it-brugere. I stedet skulle de lære at BRUGE computere, lære selv at finde ud af ting. Og kunne abstrahere fra om programmet er Word, Works eller OpenOffice. Og fokusere på at få arbejdet udført og nå frem til en løsning uafhængigt af hvilket program det er. 

Det ville måske også hjælpe lidt på de IT-brugere som ikke tør trykke på en "forkert" knap. 

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Skrevet kl. 00:13

At skoler og uddannelse skaber dumme it-brugere, kan da kun stå for din egen regning. Ellers må du godt nok lige vise et eller andet der bare tilnærmelsesvis beviser din påstand.

Personligt mener jeg at skolerne er med til at give eleverne en god grundviden med specifikke programmer. Så snart de unge kommer videre oplever de nye programmer og nye muligheder. Også har de basis viden/og lyst nok til at udforske andre produkter.

Mvh Kenneth

Fra London
Tilmeldt 11. Dec 07
Indlæg ialt: 373
Skrevet kl. 00:25

Tja.. På mit ene år på handelsskolen oplevede jeg at vores IT-lærer udskrev gamle titler til hvordan vi skulle opnå noget, indsætte et billede, skrive en tekst osv. Det var lidt halvgamle og var derfor skrevet specifikt til Word 2000, men skolen havde opgraderet til Word 2003. Det skabte imidlertid mange problemer da der var en smule menuer der sad anderledes og sådan. Så de kan ikke komme fra A til B uden at følge en guide fra punkt til punkt.

Af erfaring fra min egen 3. års gymnasieklasse kan jeg nævne at mange af dem kun har den basale viden i Word, de kan skrive ind i word, putte specifik første side ind, og tilføje linjenumre. Intet andet. Og her snakker vi om en klasse med Kommunikation og IT på højeste niveau du kan få på gymnasiet. De skal have vejledning til noget så simpelt som til at installere et program (Ja, næste, næste, Jeg accepterer, Installer!).

Et par skiftede også til Word 2007 betaen, de kunne ikke finde ud af det og skiftede tilbage, kalder du det abstraktion?

Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 975
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 12:50

Er det helt generelle problem ikke at den kommunalt betalte skole ikke bør stille den type singulære krav om økonomisk investering til kommunens  familier, bare fordi det er nemmere for deres lærere at finde ud af et word/excel-dokument end en anden dokumenttype. Det svarer jo umiddelbart til at man kun må få lov til at spille fodbold i gymnastik hvis man har Nike Air fodboldstøvler, selvom et par helt normale fodboldsstøvler ville være fine og nok vil give flere børn mulighed for at være med.

Jeg har ikke noget problem med at skolerne underviser i et bestemt program, hvad enten det er MS office, Openoffice, Works eller noget helt 4. Det burde dog være almindelig sund fornuft at hvis man vil give mulighed for at aflevere en opgave elektronisk så må man også være så fleksibel at man kan tage imod de mest brugte formater. Det er jo ikke fordi at man kun må aflevere en skriftlig opgave på 80g ekstra hvidt HP-printerpapir, bare fordi det er nemmest for den svagtsynede lærer at læse? 

At det overhovedet er muligt for en kommune at finde på en regel om at man kun må aflevere i word og excel, er et temmeligt symptomatisk tegn på Microsofts dominans i undervisningsverden igennem de sidste mange år. Der har så ikke været så forfærdentlig mange alternativer i den første lange periode, eller regler for den sags skyld, så det er forståeligt nok at situationen er som den er, men det gør det bare ikke mere rigtigt, at man som offentlig instans ikke er i stand til at give valgmuligheder i stedet for absolutter. 

Jeg tror jeg ville være lidt ked af det hvis mine eventuelt kommende børn kun skulle undervises i materiale fra én vinkel, hvad enten det drejer sig om 2. verdenskrig, kontor-software-pakker, eller seksualitet. Den offentlige skole er for mit vedkommende et sted hvor man bliver oplyst og lærer om muligheder og alternativer som man måske ikke vil støde på i det daglige af sig selv. Hvis den udelukkende skulle klargøre eleverne til erhvervslivet, så kunne vi vist godt droppe de fleste læseplaner med Shakespeare, Holberg m.fl., for det er vist minimalt at man støder på dem i erhvervslivet medmindre man arbejder på et teater eller et bibliotek.

Mit bud er at den primære årsag til at en skole melder ud som her, er p.g.a. manglende ressourcer og energi, selvom der måske reelt set bare er tale om at sige ok for det og så tage det som det kommer for de 2-3 stykker der afleverer det som et OO-format og løse problemerne hen af vejen. Så gør den offentlige institution som den er bedst til. Gemmer sig bag reglerne som andre (formodentlig uden ret meget kendskab til emnet) har lavet i stedet for at stille spørgsmålstegn ved dem. Ærgeligt, men desværre det der ofte sker. Der er intet at frygte ud over frygten selv :-)

Fra Klostertorvet 6, 2. tv 8000 Århus C
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 1541
Skrevet kl. 13:06

Kenneth Boysen:

At skoler og uddannelse skaber dumme it-brugere, kan da kun stå for din egen regning. Ellers må du godt nok lige vise et eller andet der bare tilnærmelsesvis beviser din påstand.

Personligt mener jeg at skolerne er med til at give eleverne en god grundviden med specifikke programmer. Så snart de unge kommer videre oplever de nye programmer og nye muligheder. Også har de basis viden/og lyst nok til at udforske andre produkter.

Mvh Kenneth

Hvor er det du mener de støder på andre programmer? I alle de frygteligt mange år jeg har befundet mig i det danske uddannelsessystem er jeg aædrig blevet introduceret for andet end microsoft programmer.

/Peder 

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Skrevet kl. 13:32

Nu citere du mig jo selv, og som jeg kan se nævner jeg ikke, at det er i videre i uddannelses systemet.

Fra Odense M
Tilmeldt 21. Nov 05
Indlæg ialt: 1147
Fra  Skovhøj Ejendomme ApS Skrevet kl. 13:40

Da jeg gik i folkeskolen for ikke andet end bare 2½ år siden stod min skole over for at skulle træffe et valg. Vi taler 2005. Hele skolen var udstyrede med Windows 98 maskiner hvorpå der var installeret Office 97. Man var utilfreds med Office 97, idet det slet ikke rummede de muligheder, som man kendte fra de nyere versioner af Office, og den var i øvrigt 100% inkompitabel ift. bare office 2000. Der var to valgmuligheder.

Enten kunne man købe helt nye PC'ere og skærme, hvorpå man installerede de Windows 98-licenser, som man allerede havde, hvorefter man installerede OpenOffice, som ville være mere tidsvarende, og kompitabelt med de af elevernes hjemme-PC'ere, som havde installeret en Office nyere end 97.

Den anden mulighed var, at man købe office 2003 licenser, og kørte videre på de computere, som efterhånden var ved at være oppe i alderen.

Min skole valgte den første valgmulighed, og kører den dag i dag stadig på OpenOffice, og jeg ved, at mange af eleverne - incl mig selv - brugte og stadig bruger OpenOffice på hjemme-PCen.

Men så skete der det, at jeg skulle ud på arbejdsmarkedet. Fred være med mig Smile Jeg er nu ansat i en virksomhed, der er Microsoft Partner, og her er man jo sindssyg, hvis man synes, at OpenOffice er noget ved. Og det synes jeg egentlig ikke - for ærlig talt, efter flere års dagilg brug af OpenOffice, og med efterfølgende skift til MS Office, så synes jeg, at OpenOffice er noget lort. Det kunne jeg sagtens sidde og udpensle en masse eksempler på - men det gider jeg ikke, så I får bare lige den værste.. ORDBOGEN. Hold da op hvor er mit arbejde blevet lettere efter jeg er blevet bruger af MS office i stedet for OpenOffice - men om det så er en fordel eller en ulempe for skoleelever skal jeg lade stå hen i det uvisse.

Ejendomsinvestor i selskabet Bolio - Lejebolig i Odense

Fra Herning
Tilmeldt 17. Jun 07
Indlæg ialt: 875
Skrevet kl. 14:00

Ja, det kan jo  være en hel religion, hvad der er bedst (eller nødvendigt) Smile

Men for lige at rette kanonen mod målet igen, det er jo forbundet

med store udgifter for de enkelte familier at skulle betale for OfficePakken.

Men efter at ha' læst de forskellige svar går jeg ud fra at jeg ikke er snerpet,

men enhver er jo salig i sin tro. Indifferent

Mvh.

Side 2 ud af 4 (33 indlæg)