Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kæmpe mulighed - skal jeg tage imod den?

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)
Tilmeldt 24. Feb 08
Indlæg ialt: 156
Skrevet kl. 20:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er blevet tilbudt en ny stilling.

Stillingen er leder for en business unit på ca. 10 medarbejdere - omsætning 8 mio. dkk/årligt.

Da jeg er meget ung, og aldrig har haft ledelsesansvar før, er det naturligvis en stor beslutning.

Pros:

* enorm chance

* spændende og udfordrende job

* god virksomhedskultur og værdier

Cons:

* vil medarbejderne acceptere en grøn gut?

* vil jeg kunne håndtere det?

* risiko (hvis udfordringen er for stor, og jeg fejler - ryger jeg så ud)

Kunne godt tænke mig at høre fra nogen med relevante input - specielt hvis I har stået i en lignende situation: at skulle tage springet til en lederposition.. hvordan gik det osv. Samt om der er nogle ting man skal være opmærksom på.

Mvh 

skal jeg acceptere tilbuddet - med risiko for, at det er for tidligt i min udvikling

• ja, en sådan mulighed kommer kun éen gang (69,6%)
  • nej, vent til du føler dig 100% klar (30,4%)
  • Totalt antal stemmer: 23
Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 20:59

Lyder ikke til at du skal gøre det, hvis du skal spørge folk på nettet. Jeg er på vej ud af netop sådan en stilling. Man skal sku være 100% sikker på det. 

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 21:03

Tag springet - ellers vil du fortryde du ikke prøvede senere (og specielt hvis muligheden aldrig dukker op igen).

Tilmeldt 24. Feb 08
Skrevet kl. 21:26

To forskellige svar :)

Remy, jeg mener ikke nødvendigvis det er et faresignal, at søge information før man tager vigtige beslutninger.

Kan du fortælle lidt om hvad der gik galt for dig? Og om du kunne have gjort noget for at undgå det? 

Tilmeldt 15. Aug 05
Indlæg ialt: 142
Skrevet kl. 21:43

Jeg har prøvet det - var 24 år og blev tilbudt jobbet som Økonomichef for en virksomhed med 50 medarbejdere.

Det kom der både noget godt og skidt ud af. Jeg var der kun 9 måneder - det er en lang historie hvorfor, som er bedst fortalt over en god flaske rødvin. Jeg har aldrig fortrudt det, men set i bakspejlet, var der nogle ting jeg godt kunne have tænkt mig at have vidst.

Det er for det første temmelig nemt at blive udnyttet i det politiske/uformelle miljø, når man ikke har særlig meget erfaring, men på den anden side er det den eneste måde at lære det på. Jeg fik et par lussinger undervejs, men mener også jeg voksede med opgaven, både fagligt og menneskeligt.

For det andet skal man passe på sig selv - det er nemt som 'ung knøs' at kaste 70-80 timer om ugen efter det, men det hævner sig senere, hvis man ikke sørger for at det er i kortere perioder. Det har nogle omkostninger at forfølge drømmen, men hvis man er sig det bevidst, kan man få rigtig meget ud af det.

Nu - 6 år senere, er jeg glad for at jeg tog chancen - den gav mig nogle kontakter, som er deres vægt værd i guld - og selvom det var en kort fornøjelse, lærte jeg så meget på de 9 måneder, at det var det hele værd. Mange af de erfaringer, jeg gjorde mig, har jeg kunnet bruge senere.

Tilmeldt 24. Feb 08
Skrevet kl. 21:47

Hej Magnus. FM i en alder af 24, er også noget af et spring.

Kan du forklare hvad du mener med at du blev udnyttet?

Vil du sige at du magtede opgaven, eller voksede den dig over hovedet til sidst? (hvilket måske kunne være grunden til, at du kun var der 9 måneder). 

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 21:53

Arbejdstiden 70-80 timer pr. uge... ikke fedt. Nu tjener jeg 2 gange så meget og arbejder når jeg har lyst.

Efter som du har fået tilbud stilling nu. Vil du nok også få chancen igen. Men hvis du er 24 så er det noget andet. Du skrev jo du var ung.. hehe

Tilmeldt 15. Aug 05
Skrevet kl. 21:57

I en hvilken som helst større virksomhed foregår et psykologisk spil om magt. Hver afdeling har en interesse i at se så godt ud som muligt. Du vil højst sandsynligt komme til at sidde i en ledergruppe, hvor der er den offentlige agenda... og den knap-så-offentlige agenda. Måske vil salgschefen gerne aflede opmærksomheden fra dårlige salgstal, hvorfor han 'tilfældigt' nævner et par huller i osten i indkøbsafdelingen.  Især hvis man performer godt, vil andre udnytte det til at hægte sig på successen - og når det så går ned af, vil selvsamme person stå med korslagte arme og sige 'hvad sagde jeg!'.Det er ekstremt vigtigt for en yngre leder ikke at blive kastebold i et sådant spil. Især i ældre virksomheder kan man rage sig temmelig uklar med adskillige medarbejdere uden at ville det. Man må indse at man for det første ikke kan være venner med alle - og at man må sluge et par kameler man troede var kyllingelår...

Jeg stoppede selv - som sagt bør den historie fortælles over en god flaske rødvin. Som sådan magtede jeg opgaven - men vi var ikke enige om rammerne, meget kort fortalt.

Tilmeldt 24. Feb 08
Skrevet kl. 22:04

Ahh. Tak for historien.

Jeg er næsten sikker på at jeg ikke vil ryge ind 70-80 timers arbejdsuger, eller et politisk spil. Jeg kender virksomheden og dens aktører til bunds, og lige på de punkter føler jeg mig ikke urolig.

Remy: Hvad er ung? :) Jeg er samme alder som Magnus var, da han blev økonomichef. 

Tilmeldt 15. Aug 05
Skrevet kl. 22:13

Så ville jeg ikke betænke mig et sekund. Det eneste råd jeg vil give dig så - er at du skal være opmærksom på dem, du rykker forbi. Sørg for ikke at jokke alt for mange alt for hårdt over tæerne Wink. Men ellers er det kun at sige held og lykke.

24 er ungt for en lederstilling af den karakter - så well done!

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)