Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Selvstændig virksomhed til at holde styr på investeringer?

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 2. May 17
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 17:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære eksperter

Håber at det her er det rigtige sted at skrive.

Jeg er begyndt at investere i nogle crowdlån (Bondora) og oplever konsekvent 14% return pr. år. 

Derfor er jeg begyndt at tænke på, hvordan jeg kan organisere dette projekt lidt bedre. 

Jeg går ud fra at indkomst der resulterer i en investering i lån giver samme beskatning som værdipapirer generelt - altså 27% indtil de første ~52000 kr og 42% derover.

Det vil sige, at hvis jeg begynder virkelig at pumpe penge i den investering vil skatten på mit return på et tidspunkt ryge over de 42%.


Hvad hvis jeg lavede en virksomhed der kun havde til formål at forvalte disse investeringer, og investerede gennem den? Ville jeg kunne spare noget på den måde? Tænker at resultatet nok er, at hvis virksomheden får overskud af de investeringer, og jeg så udbetaler dem til mig selv, beskattes de som enhver indkomst - eller hvad?

Beklager den uklare formulering, men hvad tænker I ?

Fra København
Tilmeldt 17. May 16
Indlæg ialt: 1091
Skrevet kl. 18:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du gøre det via selskab, betaler du en flad skat p.t 22%.

Det kan dog kun betale sig hvis du har tænkt dig at lade dem vokse fordi hvis du hiver penge ud via løn eller udbytte, så er det, det samme at gøre det pensonligt da du stadigvæk skal betale udbytte skat og indkomst skat.

Du skal også huske at drive et selskab følger der omkostninger med til bank/forsikring/revisor m.m.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Skygge Manden:
Hvis du gøre det via selskab, betaler du en flad skat p.t 22%
og det er så lagerbeskatning = skat af ikke realiserede OG som du skriver - 27-42% skat DEREFTER så 22% pg 27-42% af resten - mod kun 27-42% i privat

kh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 17. May 16
Indlæg ialt: 1091
Skrevet kl. 18:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Erhvervsminister har sagt at han vil arbejde på en lavere selskab skat sats, så hvis den ryger ned på 15% eller 10% .. kunne det være bedre at investere i selskab end privat da du får skatte styring med.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Skygge Manden:

Erhvervsminister har sagt at han vil arbejde på en lavere selskab skat sats, så hvis den ryger ned på 15% eller 10% .. kunne det være bedre at investere i selskab end privat da du får skatte styring med.

rent gas  Hvor har du den fra??? Og hvorfor er 15% og så 27-42% bedre - du er mere og mere ude i rent gas i hvert svar Skygge rent ud sagt  -

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 06:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Til OP: Jeg ville ikke være sikker på at dine investeringer tæller som værdipapirer. I givet fald de ikke gør, så bliver du kapital-indkomst beskattet.

F.eks. tæller shorting af aktier ikke som aktieindkomst, men som kapitalindkomst.

Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 07:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Det med investering i firma:

Hvis man ikke ikke har nået topskattegrænsen i løn, så skal det udbetales idet beskatningen af aktieindkomst af frie midler selv ved 42% progressionsgrænsen er bedre end forrentningen i firma-regi med efterfølgende beskatning. I ovennævnte er ikke medtaget, at værdi af frie midler realisationsbeskattes, hvilket normalt anføres til 1-3% reduktion i skatten, og der er heller ikke indtænkt aktiesparekonto som er endnu mere attaktiv.

Lige så snart man rammer topskat, så er det på pairet bedre at udbetale op til progressionsgrænsen som udbytte, og investere dette i privat regi. Selv ved 42% beskatning af afkastet er det bedre.

Ved udbetalt løn til topskat, og udbytte til progressions-grænsen (fra firma eller fri portefølje) da skal resten af investeringsaktiviteterne blive i firmaregi.

Husk at bruge ratepensions-fradraget som lægges oven i topskatte-grænsen.

OBS: OVenstående er set over en 10års periode med forventet stabilt afkast på 10%, og lagerbeskatning. Hvis man er sikker på højere afkast, eller forventer at binde sine penge i 100år så bliver den løbende beskatning altafgørende, og så skal det ske på pensionskonto (15,3%), aktiesparekonto (17%), dernæst i firmaregi (22%), og til sidst i frie midler (27/42%).

Tilmeldt 2. May 17
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 07:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for svarene, allesammen.

Hanssing: jeg forstod ca. 10% af ordene i din post, sorry 😬 Konklusionen er vel uanset hvad, at det nemmeste er at holde de investeringer private?

Fra København
Tilmeldt 17. May 16
Indlæg ialt: 1091
Skrevet kl. 07:58
Hvor mange stjerner giver du? :

John. Jeg hørte ham i tv2 at sige det ;)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Skygge Manden:

John. Jeg hørte ham i tv2 at sige det ;)

rent gas - der er intet lovforslag eller - noget der ligner flertal bag - Lidt som hvis Liberal alliance siger de vil arbejde for lavere topskat - Der er INTET der ligner flertal bag sænkning af selskskabsskat og skulle det ske - vil det givet betyde at udbytteskat også ændres - da de altid hænger sammen

Selskabsskat 22% + 27% udbytteskat derefter = ca 40% = samme som bundskat
Selsskabskat 22% + 42% udbytteskat derefter = ca 56% = samme som topskat

Ca tal der faktisk er rykket lidt i bundskatten siden princippet  men den holder fuldt ud, og skulle selskabsskat en dag blive sat ned - og det er der ikke flertal for overhovedet  snare lille risiko for stigning ved en S regering - til 20% som kunne være fint - så vil udbytte skat sikkert gå op tilsvarende (S vil hvis de kommer i regningen ændre til 27/45% = fra 42 til 45% og det er der så til gengæld flertal for hvis S får flertal - formentlig (de radikale kan være imod kan man håbe)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)