Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms fritaget passiv Holding

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Oct 16
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 15:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

Jeg har et Holding som skal fungere som passiv. Altså eje et drifts..

1) Jeg vil måske 1-2 gange årligt fakturere fra det passive Holding til nogle kunder i østen i form af rådgivning/foredrag.
Kan dette passive Holding godt forblive momsfritaget? I takt med det til uden for EU, samt det ikke er en jævn forretning over alle årets måneder..

2) hvis jeg fra det passive Holding køber ting til at styre forretningen, som elektronik.
Skal det så stadig forblive momsfritaget? Det er jo handel i Danmark.. men ikke handel i form af råvare mm. Til produktion f.eks.
(Jeg bruger selvfølgelig noget af det privat og vil derfor skulle betale f.eks. 50% af momsen i form af privat forbrug.)

3) jeg har samtidig læst mig frem til at mit Drift også skal være momsfritaget i form at handel med uden for EU og ikke inden for rammerne omkring ejendom mm. Som nævnes på skats hjemmeside.

Mvh.

Fra København
Tilmeldt 17. May 16
Indlæg ialt: 1091
Skrevet kl. 16:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kumne også ringe til en revisor. Det er nemt.

1: google revisor.
2: tryk på nogle links og lsv din research.
3: tag en dialog med dem.
4: vælge den revisor du kan lide.
5: få rådgivning af ham/ hende.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:01
Hvor mange stjerner giver du? :

hænger ikke helt med men i alle fald - hvis du ikke er momspligtig (ikke momsfritaget men jo altså ikke har momspligtig omsætning) så kan du heller ikke trække moms fra noget som helst i sagens natur - de ting hænger jo sammen - 
Du mener måske  hvis du er momsregistreret og så sælger til udlandet uden for EU - og angiver dette salg korrekt i momsrubrik C - om du så kan trække moms af køb fra og det kan du godt men så er du jo momsregistreret

Det du bruger privat har du ret i at du skal dele (det er kun computer du kun skal dele moms for, andre aktiver skal hele prisen deles)

Husk erhvervskonto til begge CVR og lovpligtig arbejdsskadeforsikring omfattende begge CVR også + få alle registreringer ret - der er for mange faldgrupper, så jeg synes du skal gå til en revisor eller advokat - for rådgivning - også om momsen mm

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 18:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Det lyder sådan lidt "både og" med et selskab som du både ønsker skal være et "passivt holdingselskab", men som også skal kunne fakturere rådgivningsydelser og afholde udgifter til bl.a. IT.

Afhængigt af omfanget, så kunne en mulighed være at ændre selskabets formål til at være rådgivning/foredragsvirksomhed samt eje kapitalandele. Så bør du kunne blive momsregistreret og selskabet fungerer jo stadig som et holdingselskab i forhold til det eksisterende driftsselskab.

Men hvad er grunden til at du ikke vil fakturere rådgivning/foredrag via driftsselskabet? Ejer du det ikke 100%?

Med hensyn til punkt 2.... Du kan kun afholde udgifter i "holdingselskabet" som er relevante i forhold til indtægterne. Hvis du overveje at købe en computer eller telefon i et holdingselskab, så tror jeg at SKAT vil stille særdeles kritiske spørgsmål ved et evt. fremtidigt møde - med mindre du f.eks. har forholdvis mange investeringer der skal plejes.

Tilmeldt 23. Oct 16
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 18:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Skygge manden - ligegyldig kommentar..
God aften til dig.


@John, tak for feedback.
Jeg prøver lige at omformulere lidt:

1)
Mit drift selskab, sælger ydelser i form af rådgivning og foredrag til Østen.
Da det er ude for EU skal drift ikke være momsregistreret.. da det ikke direkte kommer dem til gode i DK.
MEN, jeg læser også at omsætter man for over 49.999 så skal man momsregistreres.
jeg er i tvivl om et salg på over 49.999 overtrumfer at alt salg er til uden for EU..
Eller om man kan omsætte så meget man vil bare det er uden for EU og så ikke momsregistrere sig.?

2a)
Hvis jeg ikke skal momsregistrere mig på ovenstående drift, hvad så ift. når jeg handler elektronik, kontor ting eller andet til drift, hvordan skal de køb forholdes?
Da firmaet pga salgsdelen ikke er momsregistreret så der heller ikke noget momsfradrag på køb og man vil betale en total pris inkl. Moms.?
Eksempel pc:
8000kr + 2000 moms = 10000 total pris.
Eller betaler man de 8000 når man ikke er momsregistreret.?

3) det Holding firma som ejer drift: hvis jeg har et udbytte stående (under 49.999) og vælger at købe den pc i Holding istedet for drift, skal jeg så betale de 8000 eller de 10000 , da mit Holding ikke er momsregistreret da det ikke omsætter for noget. Eller måske 9000 da momsen deles 50/50 pga. Privaten.

Vh.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:19
Hvor mange stjerner giver du? :

mange spørgsmål og synes du skal tage en revisor men kort

hvis du ikke er momsregistreret fordi din omsætning af den ene eller anden grund ikke er momspligtig så gælder det også alle dine køb hvor moms så bare er en omkostning. der er aldrig momsfradrag  for omkostninger der ikke medgår til en momspligtig aktivitet - Det kunne også være en der VAR momspligtig men også havde momsfri aktivitet - der ville ikke være fradrag for omkostninger til den momsfrie del

Du bør købe aktiverne i drift som jo bruger dem, med mindre du virkeligt kan godtgøre, at det er holding der gør. Det er to separate enheder uanset de er sambeskattede - hvad angår pligten til momsregistrering kan du se forrige svar

vent på andre

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 21:54
Hvor mange stjerner giver du? :

I forhold til spørgsmål 3, så er tanken om at købe en pc i et selskab hvor der ikke drives egentlig virksomhed temmelig problematisk.

Desuden vil du med stor sikkerhed få nej hvis du prøver at momsregistrere et selskab hvor vedtægter, regnskaber, branchekode m.v. indikerer at det er et "holdingselskab".

I et holdingselskab vil moms dermed blot blive en omkostning, så en udgift på 8.000 + moms betyder altså i praksis en udgift på 10.000 i holdingselskabet.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)