Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan jeg lukke firma når jeg er midt i en retssag?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 3. Sep 09
Indlæg ialt: 70
Skrevet kl. 13:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, 

Jeg søgte et job ved et firma i efteråret 2017. Ved jobsamtalen informerede de om, at de ønskede at jeg startede et momsregistreret firma for at kunne arbejde for dem. Dette gjorde jeg efterfølgende ..

Vi arbejdede i en periode under mit lønniveau (via honorering), og ved samtale om honorering endte vi med ikke at være enige og jeg takkede pænt nej til at fortsætte samarbejdet. Herefter valgte firmaet ikke at overholde samarbejdskontrakten, hvorfor jeg endte med at sende en stævning (småsager) til retten efter gratis råd fra nogle flinke advokater. Vi har afholdt telefonmøder med retten og selve retsmødet er sat til maj 2019. 

Jeg vil dog gerne "lukke" det momsregistrerede firma i dette skatteår, da jeg ikke bruger det til noget og da jeg så nemmere kan lukke det hele af med skat og moms

Er der nogen der ved, om jeg kan gøre dette uden at det har implikationer for retssagen? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Først og fremmest vil jeg gå ud fra de flinke advokater har benyttet lejligheden til at se, om ikke det her var et lønmodtagerforhold som af arbejdsgiver blev lavet om til selvstændig virksomhed. Det lyder det meget som - læs evt https://johnhannover.blogspot.com/2018/09/lnmodtager-eller-fakturere-som.html

Det vil så, hvis jeg gætter ret i, at det faktisk var lønmodtager arbejde de bare ikke ville indberettet og køre feriepenge og ATP mm på - betyde at:

  1. Firmaet hænger på din skat hvis du ikke betaler
  2. Firmaet har ikke fradrag for momsen
  3. Firmaet kan få en bod for brud på kildeskatteloven samt ferielov og ATP hvis de har stillet kravet
  4. Du beskattes af momsen som del af din indtægt da man ikke må lægge moms på alm lønmodtagerarbejde - du kan formentlig også så få momsbod for at have faktureret lønmodtagerarbejde med moms - 

Det er langt fra sikkert, skat opdager det - men var jeg advokaten ville jeg have overvejet at gøre firmaet klart, at de som arbejdsgiver har et større ansvar generelt

Jeg tror ikke det vil have betydning for retssagen om du lukker hvis det var personlig virksomhed - du og virksomheden er samme - men om en dommer ville foretrække at dit CVR var med kan ikke udelukkes..
Var det et IVS - så går det ikke, men så vil risiko for at du kommer af med en meget grim ekstra skat også være langt større, end i personlig virksomhed - se linket

Jeg ville have gjort meget for at forlige den - burde være i begges klare interesse, og så håbe alt bare glider igennem

Vent på andre, måske klogere, hoveder

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 15:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du lukker firmaet inden sagen er afsluttet, kan du ikke sende modparten i fogedretten, såfremt de nægter at betale, da dit firma ikke længere er eksisterende. Det vil jo være træls, hvis du vinder sagen.

Og det du skal jo evt bare sætte moms mm til 0 hele 2019, det kræver ikke alverdens tid. Og så lukker du jo bare firmaet, når betalingen evt er modtaget.

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:31
Hvor mange stjerner giver du? :

En momsregistrering er ikke afgørende for om der foreligger et firma eller ej. Det er alene et spørgsmål moms.

Som nævnt af John er der ved enkeltmandsvirksomhed sammenfald med personen.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 19:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Lier:

En momsregistrering er ikke afgørende for om der foreligger et firma eller ej. Det er alene et spørgsmål moms.

Som nævnt af John er der ved enkeltmandsvirksomhed sammenfald med personen.

Det er så ikke korrekt, hvis kravet sendes til fogedretten, da firmaet er en juridisk enhed og personen er en anden juridisk enhed. Flueknepperi? Ja...

Men jeg har lige haft en sag, hvor personen lukkede sit enkeltmandsfirma i løbet af retssagen, og det medførte at kravet ikke kunne opkræves via fogedretten, fordi den juridiske enhed ikke længere eksisterede...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du er gal på den. En enkeltmandsvirksomhed er ikke en selvstændig juridisk enhed.

Momsregistrering kan aldrig være afgørende for om der foreligger en virksomhed eller ej. Det er kun et udtryk for en vis omsætning. Alternativt kan hun admelde sig moms og fortsætte som et pmv, hvorved cvr-nr bibeholdes men ingen moms.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg formoder det er et CVR nummer og ikke dig, der har stævnet

og sagen bortfalder hvis CVR numret lukkes inden sagen er slut

og har du nedlagt en påstand om betaling af kompensation

eller erstatning, er det CVR numret, der er modtager.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 11:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Lier:

Du er gal på den. En enkeltmandsvirksomhed er ikke en selvstændig juridisk enhed.

Momsregistrering kan aldrig være afgørende for om der foreligger en virksomhed eller ej. Det er kun et udtryk for en vis omsætning. Alternativt kan hun admelde sig moms og fortsætte som et pmv, hvorved cvr-nr bibeholdes men ingen moms.

Prøv at kontakte domstolene eller fogedretten, så vil du få at vide, at det du skriver der er forkert. 

Selvom det er en enkeltmandsvirksomhed, så er firmaet og personen to separate juridiske enheder!

Så kan det godt være, at i forhold til Skat osv, at det forholder sig således, men i den juridiske verden, der er det der altså faktuelt forkert!

Anlægger du en retssag mod en enkeltmandsvirksomhed, så skal der så FIRMA v/HANS HANSEN (ejer af enkeltmandsvirksomheden), ellers afvises sagen f.eks.

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra Viborg
Tilmeldt 6. Jun 07
Indlæg ialt: 323
Skrevet kl. 11:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Fashion-Seller:

Lier:

Du er gal på den. En enkeltmandsvirksomhed er ikke en selvstændig juridisk enhed.

Momsregistrering kan aldrig være afgørende for om der foreligger en virksomhed eller ej. Det er kun et udtryk for en vis omsætning. Alternativt kan hun admelde sig moms og fortsætte som et pmv, hvorved cvr-nr bibeholdes men ingen moms.

Prøv at kontakte domstolene eller fogedretten, så vil du få at vide, at det du skriver der er forkert. 

Selvom det er en enkeltmandsvirksomhed, så er firmaet og personen to separate juridiske enheder!

Så kan det godt være, at i forhold til Skat osv, at det forholder sig således, men i den juridiske verden, der er det der altså faktuelt forkert!

Anlægger du en retssag mod en enkeltmandsvirksomhed, så skal der så FIRMA v/HANS HANSEN (ejer af enkeltmandsvirksomheden), ellers afvises sagen f.eks.

Inden i diskuterer videre i hvert jeres spor, skulle vi måske lige fastslå, at et cvr-nummer og en momsregistrering på det pågældende cvr-nr. er 2 forskellige ting, både hos SKAT og i den juridiske verden.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Med andre ord - frameld moms hvis du ikke gider 0 indberette - hvilket dog tager ca 1 minut per gang - men behold CVR. Hvis du har advokat på i småsagen - så kan momsregistreringen vel faktisk være en fordel

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)