Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal a-kassen opsiges?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. May 10
Indlæg ialt: 153
Skrevet kl. 22:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa.

Jeg har en enkeltmandsvirksomhed med en omsætning på ca. 300.000 kr, som jeg kører i hverdagene. Udover dette arbejder jeg på et lager i nattetimerne i weekenden.

Jeg er medlem af Det faglige hus ift. min enkeltmandsvirksomhed. Nu har jeg efterhånden læst mig til at der ikke er nogen grund til at være i en a-kasse når det er en enkeltmandsvirksomhed, da det - som jeg forstår det næsten umuligt at få a-kasse hvis man går bankerot.

Er der en anden måde man kan sikre sig økonomisk på ift. en enkeltmandsvirksomhed? Er der en lønsikring eller andet som kunne være gavnligt?

I min situation lyder det så ikke fornuftigt at stoppe a-kassen?

Vh Michael

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 02:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Forsæt a kasse hvis du mener du en dag kan risikere at være uden hverken job eller selvstændig . ellers stop

vj John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. Apr 18
Indlæg ialt: 44
Skrevet kl. 09:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 09:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Michael,

Jeg er selvstændig/ansat i mit ApS. Selv om jeg bliver kimet ned af Dana og hvad ved jeg, så har jeg meldt mig ud af A-kasse og fagforening.

Der er lige præcis intet at bruge dem til, da der findes alle mulige undtagelser og grunde til, hvorfor selvstændige ikke skal have glæde af A-kasse,

Jeg har tegnet forsikring mod kritisk sygdom (koster nærmest intet) og så ved jeg, at jeg er succesfuld med mit firma, hvorfor jeg ikke vil betale for lønsikring etc. Husk også lige, at lønsikring er svinedyrt og i virkeligheden betaler du selv dyrt for at være lønforsikret. Hvis du i stedet lægger 2000 beskattede kroner til side hver måned, så opnår du hurtigt en polstring, som er bedre end lønsikring (og billigere, for sker der ikke noget, så har du i stedet til udbetaling på et hus efter 5 år).

Tro på dig selv - knokl røven ud af bukserne og tænk ud af boksen - så har du ikke brug for A-kasse og lignende.

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 09:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Kroghs Tømrerfirma:

Bare behold din A-kasse ! Du kan sagtens få dagpenge hvis du går "bankerot" med din virksomhed. Der har før været nogle lidt mærkelige regler i.f.t optjening af dagpenge for selvstændige, men de er lige lavet om, her i oktober 2018 !

Du kan læse dem her - https://www.a-kasser.dk/selvstændig/dagpengeret.html

vh

michael 

Dette var nyt for mig, men glædeligt for de mange, som måtte have behovet herfor! 

Tilmeldt 22. Apr 18
Indlæg ialt: 44
Skrevet kl. 09:58
Hvor mange stjerner giver du? :

De tidligere regler omkring dagpenge og selvstændige var nemlig fuldstændig håbløse ! Men nu bliver det mere enkelt og faktisk nemmere for selvstændige at optjene retten til dagpenge og dermed også at modtage de dagpenge man evt betaler til !

Derfor er det en god idé at finde en a-kasse idag og betale, så er der da en smule sikring hvis det går galt :-)

Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 10:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvorledes står det til med at polstre firmaet som selvstændig, altså VSO/IVS/ApS?

Dette er relevant ved OPs overvejelser vedr. A-kasse.

VSO er det noget andet, da underskud modregnes og fremføres, så omkring topskatten er VSO "lettest".

Det er klar at man i en virksomhed kan opbygge frie reserver, som er beskattet til 22%.

Disse reserver kan holdes i firmaet til senere udbetaling som udbytte og/eller driftsinvesteringer, men aldrig udbetaling som løn, da dette vil være meget ufordelagtigt skatteteknisk.

Men kan man opbygge hensættelser som er ubeskattede, som kan bruges til driften i magre år? 

F.eks. ens eget overarbejde (typisk i erhvevslivet er det maks 6 måneder rullende, hvilket jeg også har hørt fra revisor), men så har man jo 6 månders løn buffer.

Så er der feriepenge som udgør 12½% som kan hensættes rullende (så må man holde ferie når det går dårligt), yderligt 5-6 ugers løn buffer. MEn man er som ejer ikke forpligtiget af ferieloven..... OG hensættelsen gælder kun for funktionærlignende kontrakter, for timelønnede skal det ind til feriekonto.

Så er der vel den klassiske med garanti-forpligtigelser, når projekter har garantier tilknyttet. Disse hensættes også med fradrag.

Andet?

Og hvor mange bruger noget af overstående?

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 11:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Hanssing,

Det er klart at det i længere perioder ikke kan svare sig at bruge anpartskapital til at lønne sig selv. Så hvis det ikke er sæsonudsving, men snarlig død, der venter - så må man indstille aktiviteterne og få sig et lønnet job eller bare et deltidsjob. Som anpartshaver kan du selv bestemme om du udbetaler løn til dig selv, men det skader jo i a-kassen, da lønnen så er mindre.

Jeg tror ikke (uden at vide det) at du kan opbygge ubeskattede reserver i firmaet. Det ville alt for mange udnytte.

Feriepenge er ligegyldige for selvstændige, da det jo er ligemeget hvad du kalder pengene. Det giver samme skattemæssige resultat. Hvis du har ansatte, så ser det selvfølgelig helt anderledes ud. Men da vil det være dumt at flytte pengene fra drift til feriekonto, da det jo svækker likviditeten.

Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 13:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Vedr. feriepenge:

Arbejdsgiver er forpligtiget til at hensætte til ansattes feriepenge. Enten som skattepligtige reserver (altså de indregnes som udgift i regnskabet, og bliver dermed en "skattefri bunden reserve"), eller ved indbetaling til feriekonto. Når først dette er gjort for et år, så rulle beløbet med justering for lønændringer.

Dette er helt normal praksis - spørgsmålet er bare hvorledes står enekltmands virksomheder, hvor ejer ikke er forpligtiget til at følge dette, men velsagtens gerne må.

Vedr. fleks/overarbejde:

Igen er det mig bekendt (oplyst af revisor), at der er strammet op på denne praksis, men at skat godkender optil 6 måenders fleks som igen udgiftsføres som bunden reserve. Denne opsparing skal så afvikles. Hvis I har været ansat i firma med flex er dette også noget af reglsættet i de fleste virksomheder.

Garantien er igen normal praksis for vare og ydelser som har en garanti. Typisk er det 5% af summen i et år eller to.

Genererelt skal udgifter og indtægter indregnes det år hvor de realiseres. Feriepengeforpligtigelsen indtræder jo netop med det samme, og det giver derfor mening. Det samme gælder overarbejde/fleks. Udgifter optræder der hvor den ansatte har timerne, og det er jo også der værdien skabes, hvis det er en sund forretning. Når den ansatte så flekser af, med samme løn, ja der er der en mindre værdiskabelse, men lønnen dækkes da delvist af det hensatte. Igen giver det reelt mening.

Noget andet er så om skat accepterer det. For opsparingen er jo modsat det med at få indtægeten i den periode den optræder (i det private regi). Og hvad er praksis for enkeltmands ejede virksomhed fra skat side på dette område?

Armlængde princippet burde jo gøre det ens for alle.....?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)