Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Uenighed vedr. honorar

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)
Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12652
Skrevet kl. 21:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Lynette:
henvise nærmere til en paragraf?

Købelovens § 5

 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12652
Skrevet kl. 21:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Lynette:
At freelancere er et udsat folk, er jo i øvrigt et generelt problem. Betegnelsen 'prækariat' benyttes jo ikke mindst om freelancere. Flere og flere fagforeninger åbner efterhånden op for freelancere, og jeg skal da vist have fundet mig en.

Om de er udsatte skal jeg ikke kunne sige, men kan desværre konstatere at rigtigt mange freelancere er utroligt udygtige og useriøse.

hvad en fagforening skulle hjælpe ved jeg ikke, men i bund og grund handler denne sag om bare om at få skrevet en ordentlig kontrakt på hver enkelt opgave, for så havde der givetvis ikke været nogen tvist.  

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lynette

Med digitaliseringen ender de fleste lønmodtagere som prekariat

og dem kan ingen fagforening omfatte eller håndtere og derfor

er mit råd, at hver enkelt "previkar" lærer sig at forhandle korte

og klare aftaler med en p.t. arbejdsgiver og SELV starte med at

fremsende den aftale man vil arbejde efter.

Mange arbejdsgivere vil elske at sende lange lumske aftaler,

forfattet af jurister og fyldt med fagudtryk eller bevidst uklare

udtryk og den type aftaler bør man som "previkar" nægte

at forhandle på grundlag af.

Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 21:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Lynette:

.

At freelancere er et udsat folk, er jo i øvrigt et generelt problem. Betegnelsen 'prækariat' benyttes jo ikke mindst om freelancere. Flere og flere fagforeninger åbner efterhånden op for freelancere, og jeg skal da vist have fundet mig en.

... :-)

Stor respekt for din debat om din ret til at kræve en vis betaling.

Til gengæld ingen respekt for "tuderi" om "prækariat".
Der skal to til tango, og der er ikke noget der hedder rette pris. En ydelse og et produkt er aldrig mere værd end det nogen vil betale.

Anvendelsen af ordet Prækariat forekommer desværre ofte anvendt af nogen der synes de er MEGET værd, men har svært ved at finde købere der er enige i den ønskede pris. 

Fortsat held og lykke - vi har nok alle prøvet konsekvensen af en uklar aftale. I mit tilfælde kostede det 45.000 kr., og jeg håber at det var en engangsforeteelse. Det er da også kun sket een gang på mere end 20 år. 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12652
Skrevet kl. 22:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Wcon:
Anvendelsen af ordet Prækariat forekommer desværre ofte anvendt af nogen der synes de er MEGET værd, men har svært ved at finde købere der er enige i den ønskede pris. 

sjovt nok bruges begrebet tit af akademikere der valgte at tage en uddannelse hvor job mulighederne var meget ringe.

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 11:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn:

Wcon:
Anvendelsen af ordet Prækariat forekommer desværre ofte anvendt af nogen der synes de er MEGET værd, men har svært ved at finde købere der er enige i den ønskede pris. 

sjovt nok bruges begrebet tit af akademikere der valgte at tage en uddannelse hvor job mulighederne var meget ringe.

Hahaha - helt enig!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Tillykke.

Tilmeldt 12. Jul 15
Indlæg ialt: 69
Skrevet kl. 01:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ravn:

Lynette:
henvise nærmere til en paragraf?

Købelovens § 5

 



Tak for det! :-)

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14993
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 19:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Lynette:

Var det med andre ord kommet til noget jura, har jeg svært ved at se, hvordan jeg ikke skulle få fuldt medhold. Af både allerede nævnte og andre grunde. Men det har jeg ikke villet bruge tid og kræfter på, og nu er det så ude af verden.

Fedt at I fik sagen løst internt, det er altid det bedste, og nærmest den eneste måde, hvis et samarbejde skal fortsætte.

I forhold til det du har skrevet herover, må jeg nok skuffe dig.

Forlaget har henvendt sig til dig, og du har givet en pris på en basis gennemgang. Som jeg læser det, har du ikke gjort forlaget opmærksom på, at der kunne forekomme prisstigninger efterfølgende, men blot hævet priserne på dine fakturaer, uden forlagets samtykke.

Her vil praksis være, at forlaget har ret til basispakke priser, fordi det er under de forudsætninger, de har henvendt sig til dig, og du har ikke gjort opmærksom på, at priserne kan stige, fordi opgaven adskiller sig. Derfor må aftale grundlaget være det første, som I indgik.

Så sørg for at aftale dine priser, eller som minimum gøre dine kunder opmærksom på evt tillæg, ellers står du ualmindeligt dårligt, hvis fremtidige sager skulle opstå...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 12. Jul 15
Indlæg ialt: 69
Skrevet kl. 22:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Du har ret, og jeg kunne ikke drømme om at hæve en pris uden videre. 
Derfor har jeg forud for faktura tjekket med forlaget, at den højere pris var o.k., da der her var tale om udvidet korrektur. Og fået ren accept/samtykke på dette tre gange og altså uden det mindste problem.

Måske en usædvanlig praksis, men gensidigt accepteret. Som jeg ser det, skyldes det, at jeg tydeligt vurderede den første opgave til basispris, hvilket også viste sig at holde, altså at opgaven var basiskorrektur.
Dette kan være umuligt at vurdere på forhånd. Forlaget har efterfølgende ikke bedt om pris, men har dog vidst, at de kun kendte basisprisen, og da den er relativt lav (givetvis derfor) har tillægget ikke sprængt budgettet for dem.

Generelt har de altså ud over den første opgave, hvor de fik min basispris, hverken bedt om pris på en opgave eller selv ytret det mindste om deres egne forventninger til hverken niveau for korrekturen eller prisen. Og altså vidende om, at udvidet korrektur selvfølgelig koster mere.
Så denne praksis fandt sig selv - og gensidigt accepteret som sagt. Og ingen faktura med en pris, som der ikke var o.k. for forinden.
Havde forlaget 'strittet imod', havde vi jo tidligt fundet en anden praksis.



Side 2 ud af 3 (22 indlæg)