Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Pris for virksomhed

Side 1 ud af 3 (29 indlæg)
Tilmeldt 18. Feb 08
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 08:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Fair pris for virksomhed?

Jeg har forgæves forsøgt at finde ud af, hvordan man beregner en pris for en virksomhed.

Da jeg før har fået hjælp på Amino, prøver jeg igen!

Vores højeste ønske er at købe en afdeling af en kendt dansk virksomhed, sælger vil dog, ifølge os og vores bank,

have en urealistisk høj pris.

Da vi startede forhandlingerne, fik vi at vide at den årlige omsætning var på ca. 2 mio, men vi kunne ikke få tallene i regnskabet

til at passe, så efter kontakt til virksomhedens revisor, viste det sig at omsætningen reelt kun var 1,4 mio.

Det er også fint med os, men de vi fortsat have 2 mio for virksomheden..... det mener vi er helt hen i skoven, godt nok er

kurven stigende, og der er ingen tvivl om at omsætningen vil stige en del (ca 1/2 gang) over de næste 2-5 år, men alligevel.

Hvordan kan man beregne hvad en virksomhed er værd, jeg har set nogle meget uoverskuelige regneark, dem har jeg opgivet!

Men jeg vil mene at man ikke kan få mere for en virksomhed, end den årlige omsætning? Er det helt forkert?

Den eneste årsag jeg kan se, efter at virksomheden har været til salg i næsten 2 år, er at sælger reelt ikke ønsker at sælge.

Jeg håber i kan give mig et svar.

På forhånd tak.

Hilsen JegVil 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 08:57

Nu nævner du kun omsætningstal. Dækningsbidrag ? Overskud før renter ?

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 18. Feb 08
Skrevet kl. 09:12

Jeg har kun de oprindelige tal, altså dem hvar de mener at omsætningen er 2 mio. (de andre ligger i banken)

Omsætning =1,9

Dækningsbidrag =1,6

Ordinært resultat= 0,7

Men som sagt, så viste det sig at omsætningen reelt kun var 1,4, men de vil ikke gå ned i pris!

Hilsen JegVil

Tilmeldt 18. Feb 08
Skrevet kl. 09:14

Og så glemte jeg lige:

Resultat før fin. poster =0,65

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 09:50

Det lyder for højt sat. En anden Amino lavede den rimelige betragtning at man nok godt kan lave et overskude på 10% dvs 140.000kr årligt på sådan en virksomhed. Med nuværende omsætning vil det give en tilbagebetalingstid på investeringen på 14 år. Det svarer til et afkast på 7% årligt.

Prøv at finde ud af hvilket afkast du vil være tilfreds med, og udregn en kontant pris ud fra dette. Så kan du give et bud på virksomheden og forklare hvorfor det er den pris der gør det til en fornuftig forretning for dig. Ellers kan du jo bede om oplysninger der kan sandsynliggøre at du kan forvente et højere overskud end de 10% af omsætningen.

Mvh Jesper

PS:

Uddyb evt. disse tal, er det procenter, millioner eller?

Omsætning =1,9

Dækningsbidrag =1,6

Ordinært resultat= 0,7

Tilmeldt 18. Feb 08
Skrevet kl. 10:03

Hej

Tak for svar.

Tallene er i mio.

Vi har forsøgt at forhandle, men det er prisen, derfor også mistanken om at de nok ikke reelt vil sælge?

Deres kommentar er, at man må forvente at sidde hårdt i det de første år!!!!!!!!!

Det er vi naturligvis også indstillet på, men jeg vil bare ikke betale af på noget, som reelt ikke er det værd.

MvH JegVil

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 11:27

Så de har et resultat på 700.000 kr årligt? Det burde du da nok kunne få en fornuftig forretning ud af uanset om prisen er 1,4 eller 2 mio. Så er tilbagebetalingstiden jo 2-3 år. Eller er der noget jeg har misforstået?

Mvh Jesper

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12315
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 11:29
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 11:36

Du skal ikke glemme, at prisen på en virksomhed i høj grad også afhænger af, hvor meget der er nogle der er villige til at give for den, og hvor meget sælgeren gider at sælge for. Alle teorierne for beregning af en virksomheds værdi er fuldkomen ligegyldige, hvis de to første faktorer ikke går op. Hvis ikke du kan blive enige med sælger om en pris han kan leve med, så  kan du ikke købe, uanset hvor mange gode argumenter du så måtte have.

Fra Klostertorvet 6, 2. tv 8000 Århus C
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 1541
Skrevet kl. 11:49

Hvis du kan dække din investering ind på 4-6 år, baseret på de nuværende regnskabstal, så vil jeg da mene at det er et ganske fornuftigt køb.

Det giver en forrentning af dine penge som du vil have meget svært ved at finde andre steder. Ydermere kan du så ligge år til de 4-6 alt efter hvor meget du vurdere købet giver af forretningsmæssige muligheder. 

/Peder 

Side 1 ud af 3 (29 indlæg)