Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan jeg trække film fra?

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Det der "med lige til højrebenet" er noget vrøvl. Fradrag er statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Al praksis viser at der skal være en direkte sammenhæng mellem udgiften og indtægten. I praksis kræver det en konkret vurdering af de enkelte køb mv.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Spørgsmålet var 

Allan Legarth Nielsen:

Jeg har et produktionsselskab og ideudviklingsvirksomhed til film, reklame o.lign. Kan jeg fratrække DVD og blu ray film, som research/inspirationsmateriale?

Og jeg vil da lige nævne et tilfælde jeg klart kender - inden for netop film. Et selskab efterforskede muligheden for en film om gammel sagnfigur. Det indebar indkøb af en masse materiale og services - og over 3 år rejste ledelse flere gange længere rejser til langtbortistan. Samlet akkumuleredes udgifter over 3 år på ca 3 mio som rent underskud, der sambeskattedes op i et holding sammen med andre datter/søsterselskaber. 
Da projektet aldrig rigtig kom igang som håbet så afviste skat underskud for alle 3 år  og appel hjalp ikke.

Jeg er forholdsvis sikker på, at hvis man bare køber film og andet ind - af en karakter som alle andre privat også gerne ville eje - så skal man være rimelig sikker på at kunne sandsynliggøre klart sammenhæng til indtægter der kommer ud af det.

Jeg kunne sikkert få vrøvl hvis min drøm som ejerleder var at lave den næste James Bond klon, og jeg derfor i en lille virksomhed købte alle James Bond film mm - mens Nordisk film sikkert - men stor omsætning kom lettere igennem at sandsynliggøre noget sådan.

Jeg tror som ikke der sker trådstarter en ulykke ved ex at ansætte 50/50 privat/virksomhed som udgift og moms - men hvis projektet bygger på at være sikker på, at skat tager 41% af købsomkostningerne, så er det nok ikke en god ide. Er man derimod indstillet på, at det kan være lettere at få tilgivelse end tilladelse, og man kan få det forkastet ved kontrol - så vil 50/50 vel ikke være et dumt valg.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 1. Jul 16
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 12:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for alle svar.

Det er vel ikke anderledes, end at advokater har lovbøger stående eller læger har medicinbøger stående, som opslagsværker. Jeg ville ikke kunne knytte en enkelt film, til en konkret indtægtsbringende sag, men som overordnet research, inspiration eller visuelt opslagsværk.

Hvad med filmandmeldere, de kan da trække biografbesøg, streamingabonnementer og filmkøb fra.

Ja, det kan bruges privat, men det kan alt jo. De kommer til at stå på kontoret. Har for nyligt, arbejdet for et andet reklameproduktionsselskab, de har et helt rum, med over tusind DVD'er, blade, modebøger, arkitektbøger m.m. De er ikke indkøbt til konkrette jobs, men netop som opslagsværker og research/inspirationskilder.....

Tilmeldt 30. Oct 08
Indlæg ialt: 1023
Fra  Juul-s media Skrevet kl. 13:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Allan Legarth Nielsen:
De kommer til at stå på kontoret. Har for nyligt, arbejdet for et andet reklameproduktionsselskab, de har et helt rum, med over tusind DVD'er, blade, modebøger, arkitektbøger m.m. De er ikke indkøbt til konkrette jobs, men netop som opslagsværker og research/inspirationskilder.

Er det den der med, jeg tror jeg ved hvad de andre gør, så jeg gør bare det samme......... 
Du må da godt have alle de film stående i din virksomhed som du har behov for, du skal bare være sikker på  om det er lovligt. 

Hvis andre har 1000 film stående, betyder det jo ikke de retten til det, eller de kan have erhvervet sig licenser til at de kan bruges i deres erhverv. 

Læs mere her


Tilmeldt 1. Jul 16
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 13:08
Hvor mange stjerner giver du? :

ja, okay, det kan jeg godt se :-) Jeg nærlæser. Tak

jeg tænkte kun på moms og skat....

Tilmeldt 1. Jul 16
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 13:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Men jeg skal jo ikke vise dem offentligt, som MPLC's licens giver ret til......

Tilmeldt 1. Jul 16
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 13:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Har nu talt med MPLC, og de ser ingen problemer i, at jeg sidder og ser film på mit kontor for mig selv, til ideudvikling.....

Tilmeldt 1. Jul 16
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 13:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:

Det der "med lige til højrebenet" er noget vrøvl. Fradrag er statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Al praksis viser at der skal være en direkte sammenhæng mellem udgiften og indtægten. I praksis kræver det en konkret vurdering af de enkelte køb mv.

Skal det så også i praksis vurderes konkret 1 til 1, når man fratrækker printerpapir, kontorartikler/møbler o.lign. Du kan jo ikke vurdere om et stykke printerpapir er direkte årsag til at firmaet tjener penge. Det jo en af mange nødvendigheder, for at firmaet overordnet tjener penge og har en igangværende forretning.

Et møde man holder med en potientel kunde/samarbejdspartner, hvor man fratrækker maden, men samarbejdet kommer aldrig igang. Må det så ikke fratrækkes?

Jeg stiller mig ikke på bagbene, jeg prøver bare at sammenligne.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 14:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Allan Legarth Nielsen:

Henrik Koudahl:

Det der "med lige til højrebenet" er noget vrøvl. Fradrag er statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Al praksis viser at der skal være en direkte sammenhæng mellem udgiften og indtægten. I praksis kræver det en konkret vurdering af de enkelte køb mv.

Skal det så også i praksis vurderes konkret 1 til 1, når man fratrækker printerpapir, kontorartikler/møbler o.lign. Du kan jo ikke vurdere om et stykke printerpapir er direkte årsag til at firmaet tjener penge. Det jo en af mange nødvendigheder, for at firmaet overordnet tjener penge og har en igangværende forretning.

Et møde man holder med en potientel kunde/samarbejdspartner, hvor man fratrækker maden, men samarbejdet kommer aldrig igang. Må det så ikke fratrækkes?

Jeg stiller mig ikke på bagbene, jeg prøver bare at sammenligne.

I teorien ja! Men i praksis nej!

 

Langt hovedparten af en virksomheds udgifter giver aldrig anledning til tvivl - selvfølgelig skal printeren på kontoret have papir og ny blækpatron, og det trækker man fra uden at tænke nærmere over det. Hvis du køber papir og blækpatron til printeren hjemme i privaten trækker du det (formentlig også uden at tænke over det) ikke fra i virksomhedens skat.

 

Der hvor man skal ind og vurdere i hvert tilfælde er når det giver anledning til tvivl - fra dit eget eksempel; en film kan også ses hjemme på sofaen, lige så vel som til inspiration i netop din profession.

Og de vurderinger er der ikke altid et sort/hvid svar på (bare se på de forskellige holdninger i denne tråd). Men brug din sunde fornuft og (objektive) dømmekraft - bruger du reelt udgiften på dine egne personlige behov eller er det til at sikre indtægten i virksomheden?

Tilmeldt 1. Jul 16
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 14:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Giver mening. Dit link går ikke til en specifik tråd, men til Amino's hjælp side......

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)