Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fremlejet Andelsbolig Konkurs

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 7. Mar 18
Indlæg ialt: 281
Skrevet kl. 06:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Ole Lynge Andersen:
Køber overtager ikke dine forpligtelser vedrørende lejeren.

Hvad med lejers rettigheder? Det er jo ikke kun andelsboligforeningsloven som er i spil her.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Lejer har ikke mange rettigheder i denne situation. Når der fremlejes en lejlighed i en andelsboligforening, skal det ske efter foreningens vedtægternes bestemmelser. Der er her et aftaleforhold imellem udlejer (andelshaver) og så lejer, hvor udlejer (andelshaver) stiller lejemålet til rådighed for lejer. Lejer skal betale leje mv. til (andelshaver). Andelshaver er stadigvæk forpligtet til at betale til andelsboligforeningen.

Efter konkursen er det jf. ovenstående kun andelshaver som har et krav på at leje boligen. Lejer er ikke omfattet af bestemmelserne i lejeloven om fremleje mv.

Tilmeldt 9. Jan 11
Indlæg ialt: 236
Fra  DinPlakat.dk Skrevet kl. 07:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Men lejer har så rettigheder, overfor dig som udlejer. Tror dette kommer til at koste dig lidt.

Tilmeldt 26. Jul 18
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 07:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Ole Lynge Andersen:

Din ret til at fortsætte som lejer efter konkursen fremgår af Andelsboligforeningslovens § 4.


"§ 4. Erhverves en andelsboligforenings ejendom af en ny ejer, har andelshaverne ret til fortsat brugsret som lejere."



Den ret tilhører dig personligt. Du kan ikke overdrage den ret til andre uden samtykke fra ejendommens ejer. 


Du må sædvanligvis i lejeforhold heller ikke fremleje lejemålet.



Du skal derfor enten selv flytte ind og blive lejer eller få din lejer til at fraflytte lejligheden.


Køber overtager ikke dine forpligtelser vedrørende lejeren.



Problemet er så desværre,at jeg har fremlejet min andel med bestyrelsens skriftlige godkendelse, før nogen kunne drømme om at foreningen gik konkurs. Min lejer kan jeg ikke opsige, da hun er beskyttet af lejeloven. Så udover en mistet andel, er jeg i klemme mellem en ny ejer og min lejer.

Kan ikke finde nogen nogen steder hvor loven tager stilling til den situation.
Tilmeldt 7. Mar 18
Indlæg ialt: 281
Skrevet kl. 07:51
Hvor mange stjerner giver du? :

I alle andre sammenhænge, er lejeren så godt beskyttet, at et ejerskifte ikke har indflydelse på lejerens vilkår. 

Det overrasker mig noget, hvis det er anderledes i en sag som denne. Deraf mine svar.

Tilmeldt 7. Mar 18
Indlæg ialt: 281
Skrevet kl. 08:04
Hvor mange stjerner giver du? :

tropheus:
Min lejer kan jeg ikke opsige, da hun er beskyttet af lejeloven. Så udover en mistet andel, er jeg i klemme mellem en ny ejer og min lejer.

Du bør nok kontakte en advokat. Der må være nogle tidligere sager som danner praksis i en situation som denne.

Tilmeldt 26. Jul 18
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 10:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Der er lige vedtaget ændringer i loven, dagen før det endelige salg, så der er nok desværre ikke andre sagen som denne.


Må nok bare håbe på forståelse fra min lejer, og at hun vil fraflytte hurtigst muligt.


4. I § 4 indsættes som stk. 3-9:

»Stk. 3. Den, der erhverver en andelsboligforenings ejendom på tvangsauktion eller fra en andelsboligforenings konkursbo, kan alene fastsætte lejen for den, som på overtagelsestidspunktet var andelshaver, efter bestemmelserne i stk. 4-7.

Stk. 4. Lejen for en tidligere andelshaver i en ejendom omfattet af stk. 3 kan fastsættes efter lejelovgivningens regler, hvortil kan lægges et tillæg. Tillægget kan højst svare til forskellen mellem en leje beregnet efter lejelovgivningens regler og den boligafgift, der gennemsnitligt har været opkrævet i en 4-årig periode forud for en erhvervelse efter stk. 3, hvor det lejede har haft status som andelsbolig.

Stk. 5. Er lejen fastsat med et tillæg efter stk. 4, kan udlejeren med 3 måneders skriftligt varsel til lejeren bestemme, at lejen i stedet fastsættes efter lejelovgivningens regler. Udlejerens beslutning efter 1. pkt. er bindende.

Stk. 6. Bestemmelsen i stk. 4 gælder også for fastsættelse af lejen for en tidligere andelshaver, der, efter at ejendommen er erhvervet af en ny ejer, bytter med en lejer af en anden beboelseslejlighed i ejendommen efter lejelovens regler om bytteret.

Stk. 7. Et tillæg efter stk. 4 kan opkræves for en periode på højst 6 år regnet fra tidspunktet for ejerskiftet.

Stk. 8. Den, der erhverver en andelsboligforenings ejendom efter stk. 3, kan ikke kræve betaling af forudbetalt leje eller depositum af den, som på erhvervelsestidspunktet var andelshaver.

Stk. 9. Uenighed om fastsættelse af leje og om betaling af forudbetalt leje og depositum afgøres af huslejenævnet, jf. reglerne i lov om midlertidig regulering af boligforholdene.«
Side 2 ud af 2 (17 indlæg)