Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Erhverv som del af egen bolig - ekstern bygning

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Hjørring
Tilmeldt 11. Feb 06
Indlæg ialt: 712
Skrevet kl. 23:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Et tænkt eksempel

Jeg har kig på et hus (parcelhus = ejebolig) til 1.5 mio. Det er 150 kvm plus en garage der er bygget lige op til huset, altså kan man gå fra garagen og direkte ind i huset.

Derudover er der endnu en bygning (fritstående garage på 40 kvm) som ligger på den anden side af huset. Den har jeg planer om at shine lidt op og gøre til lager og værksted i et til min enkelt mands virksomhed (personligt ejet).

Hvordan virker det rent skatteteknisk hvis jeg gør det?

Bliver der trukket en procentvis del fra min samlede husleje som tildeles mit firma? hvad med forbrug, lys og varme? Hvad kan jeg forvente af 'huslejenedsættelse' på denne måde?

Og hvis jeg renoverer bygningen, kan alle udgifter så trækkes fra i firmaet?

Og hvis jeg indretter et af værelserne til kontor, hvad vil det betyde mht. evt. fradrag?

På forhånd tak

StylingShop.dk - design dit eget postkasseskilt 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 00:26

Du har en klar adskillelse af erhverv og privat på den måde og du vil kunne fratrække en forholdsmæssig andel af udgifterne (ejendomsskatter m.v.) opgjort efter kvadratmeterfordelingen. Du kan herudover sætte en intern leje mellem dig og firmaet. Fordelen herved er at du får fradrag i virksomheden i den personlige indkomst, men lejeindtægten (med fradrag af de forholdsmæssigt opgjorte udgifter) indgår kun i kapitalindkomsten og fragår derved i renteudgifterne (med lav beskatning til følge).

Renovationen: Hmmm. Det er en skønssag men som udgangspunkt kan du trække malerarbejder m.v. fra hvorimod egentlige forbedringer (isolering m.v) ikke kan fratrækkes.     

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Hjørring
Tilmeldt 11. Feb 06
Skrevet kl. 13:49

Ja jeg bliver bare mere og mere forvirret.

Har lige talt med en revisor der siger at jeg IKKE kan fastsætte en intern leje mellem mig selv og firmaet.

Jeg kan fratrække den procentmæssige værdi af ejendoms-værdiskat, lys og varme og renovation men ikke nogen husleje.

Dette er gældende så længe jeg benytter under 25% erhvervsmæssigt, hvilket burde være det mest fordelagtige da jeg ellers vil blive beskattet af et evt. overskud når/hvis jeg sælger huset igen.

Kan man bekræfte eller afkræfte ovenstående?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 20:32

Hvis ellers du har "spurgt rigtigt" er der noget som ser ud som at den pågældende revisor har brug for lidt rådgivningsassistance:

Revisoren har såmænd ret i at du ikke kan fastsætte nogen intern husleje med det resultat at denne fratrækkes i dit personlige regnskab på bundlinien. Dvs. hvis man anlægger en nettobetragtning og fokuserer på fradrag. Men hvis du anvender virksomhedsskatteordningen kan du fastsætte en intern husleje som fratrækkes i dit virksomhedsregnskab/virksomhedsordning og indtægtsføres i den personlige indkomstopgørelse:

Virksomheden:
Fradrag for anslået husleje.

Personlig indkomstopgørelse:
Huslejeindtægten indtægtføres
De forholdsmæssigt opgjorte udgifter udgiftsføres.
Dvs. du beskattes af overskuddet.

Nogle vil så sige at ovenstående går i 0 fordi huslejeindtægten indtægtsføres det ene sted og udgiftsføres det andet sted. Virkningen heraf er imidlertid:

- at du får konverteret en del af din personlige indkomst til kapitalindkomst. Dette har betydning hvis du har negativ kapitalindkomst (renteudgifter).
- at du får et beløb svarende til huslejen ud af virksomhedsordningen, uden at det skal føres som en hævning. 

Fra Hjørring
Tilmeldt 11. Feb 06
Skrevet kl. 20:38

Du skriver ordret hvad min 'egen' revisor siger... fuldstændig det samme han siger, men ham jeg talte med idag, sagde at der ikke kunne laves nogen intern husleje når man selv ejer boligen privat.

Men jeg agter at tro på hvad du siger da 3 ud af 2 revisorer siger det samme og fordi du iøvrigt lyder overbevisende Smile

Tak for hjælpen ;-)

Fra Hjørring
Tilmeldt 11. Feb 06
Skrevet kl. 20:44

Jeg skrev:

" Du skriver ordret hvad min 'egen' revisor siger"

Og hvis du nu tænker hvorfor jeg ikke stoler på min revisor og spørger herinde, så er det fordi han er intern revisor i et større firma hvor han ikke ligefrem roder med sager af denne karakter til hverdag (eller nogenside faktisk) ;-) men han er knaldgod til det med tallene, årsregnskab mm. og det har egentlig været rigeligt indtil nu.

Men jeg er meget glad for din hjælp i denne sag.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 22:04

Det er såmænd fair nok. Man skal jo ligesom også være realistisk. Din skattebesparelse ved at indregne en husleje på eksempelvis 40.000 kr. ligger på ca. 8.000 kr. men koster lidt ekstra på revisorregningen i form af anvendelse af virksomhedsordningen etc. Dvs. vi taler måske om et nettoprovenu på 5.000 kr. og det skal holdes op imod den merudgift som du ville skulle betale til en "ekstern revisor" (formoder at du ikke betaler meget for den pågældende og at der er tale om en vennetjeneste o.l.)  

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9740
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 00:46
Side 1 ud af 1 (8 indlæg)