Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Købe Aps... hvad er risikoen...

Side 1 ud af 3 (30 indlæg)
Tilmeldt 6. Mar 06
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 17:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har et tilbud på hånden om at købe en ungdomsskole, der er lagt ind i et selskab
for 150.000 kr
Værdien i Aps er 3000000 kr
sætter lige en kopi af en samtale ind her:

hej Inge Marie. du skal ikke stille nogen sikkerhed Du får jo et nyt firma/ selskab som er registreet ved selskabsstyrelsen. du skal betale de 150000kr samt advokat ca 3000kr.for at lave anpart overdragelsen . det hele ligger i selskabet og tinglyst dertil.så du skal ikke af yderligere handels omkostninger.det står dig frit hvad du vil brugge selskbet til. om du vil køre dit nye projekt i detog lade nuværende forretning køre for sig.det giver en del muligheder.

Er der umiddelbart nogen der kan hjælpe/forklare mig ...hvad det er jeg er i gang med???

Hjertelig hilsen
Inge Marie
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:06
Umiddelbart undrer det mig mest, at du kan få et selskab til en værdi af 3mio for kun 150.000 kroner?
- Når det er et ApS, kan du vel max miste de 150.000 eftersom der ikke hæftes personligt. Men her er det hvis bedst med en advokat, der kan se hvad du har gang i

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 17:41

Hold da op - 150.000 kr. for noget der har en værdi på 3 mill?

Det lyder lige lidt for vildt - men det kan da sagtens være. Jeg har dog aldrig før været blandet ind i et projekt som har omfattet en ungdomsskole, så jeg ved ikke engang hvordan man værdisætter sådan én.

Hvis det nu havde været en "normal" virksomhed, så sker det indimellem at man faktisk kan være så heldig at kunne købe sig ind i en virksomhed som er meget mere værd end det man giver. Typisk er det mindre virksomheder, som står over for et generationsskifte, hvor der er akummuleret markedsværdi grundet produkter, omdømme, navn, at man kan opleve at man blot har vurderet hvad virksomheden er værd i fysiske aktiver (inventar, lager, maskiner m.m.) og ikke har kigget på hvilken værdi den egentlig kan repræsentere i de rigtige hænder.

Men, hvis jeg var dig, så vil jeg være ekstremt opmærksom på hvorfor det lige er at ungdomsskolen er til salg - og hvorfor den er værdisat så lavt. Hvis det havde været en virksomhed, så ville jeg have været lidt lurende på hvorfor den bliver solgt for så lavt et beløb, når de selv siger at den repræsenterer en meget højere værdi.

Så du skal helt klart have en advokat til at kigge nærmere på sagen. Men inden du overhovedet begynder at bruge penge på en advokat, så stik lige en finger i jorden og få undersøgt nærmere hvorfor de sælger den så lavt - og hvorfor den overhovedet er til salg. Undersøg "varen" - tag ud til ungdomsskolen når den er åben, og kig den efter i sømmene. Det samme gør sig gældende for de personer som er på skolen (både de unge men også de voksne). Hvordan er stemningen? Skaf dig nogle kontakter i lokalområdet og få fat i "sladderen". Der må være nogen som kender til ungdomsskolen og kan give nogle mere detaljerede oplysninger omkring den. Du har simpelthen brug for alle informationer du kan få fat i - både de faktiske (økonomiske tal m.m.) men også rygter og hvad du ellers kan få fat i.

Hvis alt dette stadig tyder på at det kunne være et godt køb, så er det at du skal tage fat i en advokat. Men ikke før! Det kan ikke betale sig at kontakte en advokat med det samme, før du overhovedet ved hvad det er du eventuelt kan købe.

/Jesper
www.MediaMouse.dk    - alt i grafisk kreation & produktion     jesper snabelA mediamouse.dk

/Jesper
www.MediaMouse.dk    - alt i grafisk kreation & produktion     jesper snabelA mediamouse.dk
Tilmeldt 20. Jan 06
Indlæg ialt: 46
Skrevet kl. 17:45
Hej, der er noget galt, ET selskab til en værdi 3 mill. overtager man ikke normalt med 150000 som indskud til køb af anparter! 
Det vil normalt tyde på at den gamle ejer ønsker at slippe ud af en klemme, med andre ord: du overtager diverse ubehageligheder og værdien er nok ikke reelt 3 mill. Under alle omstændigheder børl man altid have en revisor og en advokat med.
Det lyder alt for godt til at være rigtigt, så pas på! Du kan ganske rigtigt "kun" tabe 150000, men hvorfor smide 150000 ud af vinduet og måske i tilgift få en masse ubehageligheder?

Tilmeldt 6. Mar 06
Skrevet kl. 19:59
Ja det er også det der bekymrer mig....
selvfølgelig kommer jeg til at have en gæld på 3.000.000 kr.
...som hvis jeg købte et hus....
men hvad nu hvis jeg ikke kan betale terminer medens jeg kommer
igang med skolen.... osv....

syntes ikke jeg rigtigt kan finde noget om det på nettet..

Hjertelig hilsen
Inge Marie
Tilmeldt 6. Mar 06
Skrevet kl. 20:06

nedlagt ungdoms skole samt lærebolig . sælger i nystiftet selskab .. sidst været anvedt til skov og natur skole . belånt med 3500000kr . selskabet aps.me d skole +bolig sælgers for 150000.

Således ser annncen ud...!!
og det er faktisk de eneste oplysninger jeg har fra sælger....

Inge Marie

Tilmeldt 23. Jul 05
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 21:07

Som du fremstiller sagen her, kommer du ikke til at have anden gæld end en eventuelt finansiering af de 150.000, du skal bruge til at købe selskabet. Uanset hvad (næsten) taber du maksimalt 150.000 kroner.
Tilmeldt 6. Mar 06
Skrevet kl. 21:14

Tror du vorkelig ikke Mathias Lundsfryd....

Hvad så med værdien...= gælden på de 3.000.000 ( skolen vel i virkeligheden koster)
den skal vel afdrages???
Der må vel være en kreditforening der har lånt pengene til den.....

Hjertelig hilsen
Inge Marie
Fra Horsens
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 626
Skrevet kl. 21:19
Dato: 3/6/2006 7:59:08 PM Forfatter: Artdanish.dk
Ja det er også det der bekymrer mig....
...som hvis jeg købte et hus....
men hvad nu hvis jeg ikke kan betale terminer medens jeg kommer
igang med skolen.... osv....

Du vil ikke komme til at have en gæld på 3.000.000, men selskabet vil have en sådan gæld.

Du skriver at den er belånt med 500.000 mere end den er værd. og du skal yderligere betale 150.000 for selskabet.

Hvis 3mill. er en korrekt vurding af ejendommen, og selskabet ikke har overskud af driften eller lign. vil du kort sagt betale 150.000 for at få en gæld på 500.000,-

Dette er der nødvendigvis ikke noget ivejen for, hvis du forventer at kunne drive ungdomsskolen så den kunne give overskud.
Alternativt kan du vente til at den bliver udbudt via ejendomsmælger, og købe ejendommen til 3.000.000, og dermed have sparet dig selv for 650.000,-

Alt om både i Danmark

Fra Horsens
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 626
Skrevet kl. 21:25
Dato: 3/6/2006 9:14:23 PM Forfatter: Artdanish.dk
Hvad så med værdien...= gælden på de 3.000.000 ( skolen vel i virkeligheden koster)
den skal vel afdrages???
Der må vel være en kreditforening der har lånt pengene til den.....

Det er korrekt...selskabet skal jo så afdrage på gælden, med mindre at lånet er optaget som et afdragsfrit lån.

Man kunne fristes til at tro at lånet skal fornyes, og kreditforeningen måske ikke med på at ejedommen er belånt "op over skorstenen".

Alt om både i Danmark

Side 1 ud af 3 (30 indlæg)