Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fakturering mellem to virksomheder

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Jun 18
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 09:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har en enkeltmandsvirksomhed.

Min lydmand og chauffør, der er cvr-registreret, har via sit firma: lejet bil og købt diesel i forbindelse med afvikling af en koncert, som mit firma afvikler.

Min lydmand har så faktureret mit firma for de udgifter, hans firma har haft i forbindelse med koncerten. På fakturaen har han udspecificeret udgifterne, hvilke der er med moms og hvilke der er uden moms. Skal jeg bogføre denne faktura ved at følge hans momsangivelser? Dvs. hvis han har trukket momsen fra på billelejen, skal jeg så også gøre det?

Alternativt skal jeg jo bede ham om at få de enkelte bilag for at sikre mig, at jeg bogfører de enkelte poster korrekt. Men i dette tilfælde er mit bilag vel den faktura, jeg har fra ham? Forstået sådan, at det så er hans ansvar, at momsen er angivet korrekt på de enkelte poster.

Håber, det giver mening?
Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:19

SørenMølstrøm:
Jeg har en enkeltmandsvirksomhed.

Min lydmand og chauffør, der er cvr-registreret, har via sit firma: lejet bil og købt diesel i forbindelse med afvikling af en koncert, som mit firma afvikler.

Min lydmand har så faktureret mit firma for de udgifter, hans firma har haft i forbindelse med koncerten. På fakturaen har han udspecificeret udgifterne, hvilke der er med moms og hvilke der er uden moms. Skal jeg bogføre denne faktura ved at følge hans momsangivelser? Dvs. hvis han har trukket momsen fra på billelejen, skal jeg så også gøre det?

Alternativt skal jeg jo bede ham om at få de enkelte bilag for at sikre mig, at jeg bogfører de enkelte poster korrekt. Men i dette tilfælde er mit bilag vel den faktura, jeg har fra ham? Forstået sådan, at det så er hans ansvar, at momsen er angivet korrekt på de enkelte poster.

Håber, det giver mening?

Nu er det svært at svare uden at have set fakturaen han har sendt dig.

Men det lyder ikke helt korrekt. Hvis din lydmands virksomhed sender dig en faktura skal den enten være med moms eller uden moms, alt afhængig af hvilken ydelse han leverer til dig. Hvad han har haft af udgifter er i princippet fakturaspørgsmålet uvedkommende!

Der findes dog en udlægsordning; hvor han kan sende en udgift direkte videre til din virksomhed, men visse betingelser skal være opfyldt for at den ordning må benyttes - udgiften skal være i din virksomheds navn (altså på de bilag han får, skal din virksomheds navn fremgå som køber), derudover må der ikke være nogen avance (altså du MÅ ikke betale mere end det bilaget er på).

I øvrigt, hvis begge virksomheder er momsregistreret og ydelsen der leveres er momspligtig, så er det uden effekt at anvende udlægsordningen (faktisk kun administrativt mere bøvlet)! Bed din lydmand lave en ny faktura, læg moms på hele beløbet. Du kan jo (formentlig) trække det fra igen.

Og i forhold til ansvar, så er det begge virksomheders ansvar! Hvis han ikke behandler det korrekt momsmæssigt - ja, så bliver dit sandsynligvis også forkert.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46613
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:58

SørenMølstrøm:

Jeg er ret sikker på at din lydmand ex ved han ikke må trække moms fra for Diesel hvis det er hvidpladebil og der kan være andet han ikke selv må trække moms fra på
Når han viderefakturerer så skal han lægge moms på alt uanset hvad han selv kunne trække fra eller ikke. Det har ikke betydning for hverken ham eller dig som sådan - men han skal lægge moms på hele sin faktura

En overgang efter udligningsordningen troede mange også de ikke skulle lægge moms på porto/fragt - eller kreditkortgebyr som de selv ikke havde momsfradrag for - blev viderefaktureret uden moms, men der skal MOMS på ALT når der viderefaktureres en momspligtig ydelse

Mit bud er at du skal bede om kreditnota og korrekt ny faktura

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)