Medarbejder bruger sin private mail, men præsenterer sig overfor sælger, som om medarbejder handler på firmaets vegne. Faktura på disse specifikke ordrer sendes herefter også til dennes mail.
Mit gæt er at medarbejderen ikke er klar over de uhensigtsmæssigheder der ligger i at fakturaen bliver udstedt til dig - han/hun tænker sikkert at det er ligemeget, når fakturaen bare bliver betalt.
I min verden er der to løsninger på det.
Få medarbejderen til at forstå at fakturaen skal til udstedes til modtageren - eller få varerne leveret og faktureret til virksomheden og så sælge det til medarbejderen som personalesalg eller lign.
Håber du får landet en god løsning for jer :-) /Brian
Jeg synes godt nok der er mange svar baseret på antagelser.
Det der ikke er svaret på er hvilket navn der står på fakturaen fra leverandøren (din ansattes eller dit firmas?) og hvordan foregår videresalg til venner og bekendte hvis det går gennem dit firma.
Kort - hvis din ansatte på trods af påtale køber i dit firmas navn og sælger videre i dit firmas navn, så vil jeg køre hardliner linjen her og skriftligt meddele, at hvis det sker igen så er det bortvisningsgrund, for så er det næppe sidste gang at denne ansatte får problemer med at holde styr på dit og mit. Du bør også meddele din leverandør hvad du ønsker og hvordan du forholder dig til det. Jeg mener det er en helt forkert vej at tale om bedrageri..... men hvis den ansatte ikke vil respektere reglerne så kan du håndhæve dem og få en sur forurettet ansat, eller en du ikke kan stole på.
Hvis den ansatte køber i egen regning så er din problemstilling kun om du vil acceptere det af din leverandør/ansatte men det er udenfor firmaets juridiske sfære.
Du kan som nævnt vælge at køre personalesalg med begrænsninger og hvor prisen dækker dit ansvar.