Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Medarbejder køber ind til privaten - hvilken lovtekst beskriver strafferammen?

Side 3 ud af 4 (33 indlæg)
Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 14:24
Hvor mange stjerner giver du? :

camilla_cf:

orv ... jeg havde ikke lige forventet de reaktioner.

Medarbejder gjort det først uden at vi (firma) vidste det. Medarbejderen er derefter blevet bedt om at stoppe. medarbejder er som sagt uenig og bliver derfor ved at gøre det. Problemet er at medarbejderen køber varen privat  - også til sin famile og venner. dvs at det mig som hænger på garantien, og vi ved ikke om medarbejderens familie er klar over at den forsikring som ellers normalt følger med, jo ikke gælder og evt. klager går jo til undertegnede. 

Medarbejder bruger sin private mail, men præsenterer sig overfor sælger, som om medarbejder handler på firmaets vegne. Faktura på disse specifikke ordrer sendes herefter også til dennes mail.

Sælger ved ikke at det ikke er firmaet som køber, hvilket vil sige at der står i deres regnskab at vi har købt en vare, men det står der jo så ikke noget om i vores regnskab, så der er også et problem med momsen.

Vi var meget længe om / brugt mange ressourcer på at få en aftale i hus med sælger. 

Det er varer til omkring 10.000 - 20.000 kr ikke en plade chokolade.

Jeg må da også indrømme at jeg ikke helt forstår reaktionen du får. Når det er sagt forstår jeg heller ikke formen af dit indlæg med at spørge til det juridiske. Helt basalt så lyder det til at du er bange for at få problemer ud af processen - enten med leverandør, din ansattes venner/familie eller myndigheder.

- Først list dine bekymringer

- Du , din leverandør og din ansatte kan have forskellige vinkler. Få diskuteret hvordan du holdes ude af dette, og vær sikker på at din leverandør accepterer forholdet. Det lyder til at din leverandør og din ansatte er enige om at det er ok, og at I reelt er to forskellige kunder til din leverandør, hvorfor jeg ikke ser dit problem som virksomhed udfra det beskrevne.

Er du bange for en bestikkelsessituation.... eller lignende, for det jeg ser er uden for spillepladen.

Fra Eidsvoll
Tilmeldt 13. Jun 12
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 15:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis medarbejderen får sendt varer til sig selv, og fakturaen til sin egen mailadresse, men fakturaen står i firmaets navn, så vil der vel helt klart kunne blive problemer ved f.ex et bogeftersyn.

Sælger har faktura i sit arkiv der viser at de har solgt en vare til firmaet, men da den faktura er gået til en privat og ikke til firmaet, så kan firmaet vel heller ikke dokumentere hvor produktet er blevet af? Hvad så?

Mvh Dan

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 28. Sep 17
Indlæg ialt: 98
Fra  Svensmarke Økonomi ApS Skrevet kl. 15:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Det lyder ikke som bedrageri eller et strafbart forhold i retsplejelovens forstand.

Der er dog ingen tvivl om at medarbejderen kan bortvises for at købe ind privat i firmaets navn uden tilladelse og særlig da det tilsyneladende fortsætter.

Jeg synes du er nødt til:

- skriftligt at meddele din medarbejder om dit syn på sagen

- anmode din leverandør om at den stillingsfuldmagt din medarbejder har misbrugt er trukket tilbage, og at alle køb fremover skal ske via dig

- om muligt få krediteret de private indkøb og omfaktureret i medarbejderens navn

Hvis din medarbejder er så tungnem som du giver udtryk for, og har fortsat de private indkøb efter at du har påtalt dem, ville jeg skille mig af med vedkommende så hurtigt som muligt...

mvh.

Peter

Svensmarke Økonomi ApS - Rådgivning, administration og IT-systemer - vi er på facebook

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 17:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Peter Larsen:

anmode din leverandør om at den stillingsfuldmagt din medarbejder har misbrugt er trukket tilbage, og at alle køb fremover skal ske via dig

- om muligt få krediteret de private indkøb og omfaktureret i medarbejderens navn

Rolig nu, hvorfor gå så drastisk tik værks når der jo ikke er sket nogen skade. Hele sagen handler jo vist mere om at Camilla er bange / usikker på situationen og evt. problemer.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 28. Sep 17
Indlæg ialt: 98
Fra  Svensmarke Økonomi ApS Skrevet kl. 18:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Hej Ravn

Du er åbenlyst af en mere rolig og besindig natur end undertegnede.

Hvis nogen misbrugte min tillid og pådrog min virksomhed de risici der her er tale om, ville jeg reagere endog meget hurtigt og kraftigt.

Og, for en god ordens skyld, til din orientering er jeg normalt både rolig og omgængelig :)

mvh.

Peter

Svensmarke Økonomi ApS - Rådgivning, administration og IT-systemer - vi er på facebook

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 18:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter Larsen:
Du er åbenlyst af en mere rolig og besindig natur end undertegnede.

Ha ha påstand tror jeg nu nok mange her på Amino vil være vil være enig i ;-)

Jeg kan dog stadig ikke se at firmaet bliver pådraget nogen sønderlig stor risici. men hvad er det du ser?

Hilsen

Ravn

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 28. Sep 17
Indlæg ialt: 98
Fra  Svensmarke Økonomi ApS Skrevet kl. 19:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg ser umiddelbart følgende risici, idet det fremgår at det ikke er småpenge der er tale om:

- Kreditrisiko, medarbejderen køber ind hos leverandør og må formodes at betale via indgående midler fra egne kunder. Hvis medarbejderens kunder ikke betaler, kan medarbejderen så selv betale? 

- Indtjeningsrisiko, medarbejderen dækker et behov som virksomheden selv skal leve af at dække.

- Tillidsrisiko, kan man stole på en medarbejder der stik imod arbejdsgiverens retningslinjer fortsætter med at købe ind privat?

- Garantirisiko, det er tilsyneladende virksomheden der står for garantirisikoen.

Hvis du ikke synes det er rigelig af risici Ravn, så er det måske fordi du til daglig færdes i meget turbulente omgivelser :).

mvh.

Peter 

Svensmarke Økonomi ApS - Rådgivning, administration og IT-systemer - vi er på facebook

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46447
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter Larsen:

Jeg ser umiddelbart følgende risici, idet det fremgår at det ikke er småpenge der er tale om:

- Kreditrisiko, medarbejderen køber ind hos leverandør og må formodes at betale via indgående midler fra egne kunder. Hvis medarbejderens kunder ikke betaler, kan medarbejderen så selv betale? 

- Indtjeningsrisiko, medarbejderen dækker et behov som virksomheden selv skal leve af at dække.

- Tillidsrisiko, kan man stole på en medarbejder der stik imod arbejdsgiverens retningslinjer fortsætter med at købe ind privat?

- Garantirisiko, det er tilsyneladende virksomheden der står for garantirisikoen.

Hvis du ikke synes det er rigelig af risici Ravn, så er det måske fordi du til daglig færdes i meget turbulente omgivelser :).

mvh.

Peter 

enig - i alle dine punkter - men derudover - Det er da ikke en rar situation hvor en medarbejder bare vælger "ikke at være enig" i at stoppe med at købe - og køber privat - også til venner og familie

camilla_cf:

Medarbejder gjort det først uden at vi (firma) vidste det. Medarbejderen er derefter blevet bedt om at stoppe. medarbejder er som sagt uenig og bliver derfor ved at gøre det. Problemet er at medarbejderen køber varen privat  - også til sin famile og venner.

- og præsenterer sig overfor sælger som om han handler på firmaets vegne - Det står i alle fald at. 

camilla_cf:

Sælger ved ikke at det ikke er firmaet som køber

det må også kunne give en risiko for at sælger bliver sur over det ene eller andet - manglende betaling fra medarbejderen eller andet, som så falder tilbage på firmaet som kan miste en aftale de har brugt masser af ressourcer på at få i hus.

og så varenes pris som klart kan give mere ballade med garanti - evt moms - leverandør osv

camilla_cf:

Det er varer til omkring 10.000 - 20.000 kr ikke en plade chokolade.


OM det skal ses som bedrageri eller ikke (det er at bedrage hvis man ved man ikke må handle som om man har OK fra firmaet og stadigt giver indtryk at at man bestiller som firmaet) eller ej - jeg ville gøre helt klart skriftligt - at holder det ikke op nu så er det fyring uden yderligere varsel - også selv om det er en man er glad for, men man kan ikke ha den slags "ulydighed" det er ikke lige en kuglepen her og der

TRÅDSTARTER: Du skriver at regning så sendes til medarbejders mail og at du mener det kan give momsproblem. Det du først må høre om er om den faktura der sendes til medarbejderens mail er stilet til dit firma - det lyder som om det er en af dine frygt - og er det det, så er det klart værre da du så står som ansvarlig for købet - betalingen og momsen. Er faktura til dit firma men bare sendt til medarbejderens mail, så er vi ude i noget RIGTIGT skidt

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Helsingør
Tilmeldt 4. Jun 18
Indlæg ialt: 65
Skrevet kl. 20:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej hej

Så kom der fart på må jeg sige, efter at jeg fik noteret, at de første indlæg slet ikke står på mål med det trådstarter har i tanke.

Derefter kom trådstarter på banen igen og fik kridtet mere op og det gav bid hos de mere "lærte" i den verden.

Nu er der så mange indlæg, så selv trådstarter er fyldt tror jeg...og jeg orker da heller ikke læse hvert et ord eller alle indlæg.

Hvis det skal kortes ned til at give råd...( hvis det ikke allerede er sket i indlæggene), ville de så ikke bare en god idé at trådstarter talte med sin leverandør og lagde kortene på bordet og trådstarter taler også med SKAT og lægger kortene på bordet.

Ud fra de samtaler kan trådstarter vurderer omfanget at skade, det må have forvoldt....( hvis det har) og derefter selv konkluderer om hvilken konsekvens dette må have for medarbejderen.

Eller ?

.Mr-Hansen

Tilmeldt 21. Apr 09
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 09:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak til jer alle sammen for gode input og en anden vinkel på sagen. - det har hjulpet rigtig meget. :-)


Side 3 ud af 4 (33 indlæg)