Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

fotografer rettigheder

Side 2 ud af 3 (25 indlæg)
Fra Allinge
Tilmeldt 9. Jan 09
Indlæg ialt: 1822
Fra  Websitecare Skrevet kl. 16:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Til trådstarter. Hvis fotografen ikke vil udlevere RAW filer (og det er aftalt) så find en anden. Bestillings arbejde giver det ikke mening ikke at udlevere RAW filer hvis de findes når det er bestillingsarbejde til en kunde. 

Jeg er selv fotograf (Presse) og levere RAW filer når kunderne beder om det, det sker dog sjældent.

Lad vær med at spilde tid på fotografer som ikke vil indgå en helt normal aftale og få eventuelt en person som Fashion seller til at hjælpe via Not allowed. Samt lyt til hvad Fashion Seller siger, han har så meget styr på det med rettigheder som man kan have.

 

Tilmeldt 7. Mar 18
Indlæg ialt: 281
Skrevet kl. 16:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Jon Skræntskov:

Jeg refererer bare ophavrettighederne, beklager. Det er loven der siger det. Ikke mig. Og jo - det kan komme til bøder.

Jeg citerer lige:

"Sanktionerne for krænkelse af ophavsretten fremgår af ophavsretsloven. Sanktionerne omfatter straf, vederlag, erstatning og godtgørelse."

Sorry Jon, men du har ikke helt forstået mening af den lovtekst du linker til.Smile

Læs hvad Fashion-seller skriver. Han arbejder iøvrigt med dette emne i det daglige med: https://not-allowed.dk/

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 1958
Fra  Vipindi Skrevet kl. 16:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jon

Jon Skræntskov:

Jeg refererer bare ophavrettighederne, beklager. Det er loven der siger det. Ikke mig. Og jo - det kan komme til bøder.

Jeg citerer lige:

"Sanktionerne for krænkelse af ophavsretten fremgår af ophavsretsloven. Sanktionerne omfatter straf, vederlag, erstatning og godtgørelse."

Dit citat nævner ikke at der udskrives bøder :-)

Jon Skræntskov:
Og ja, normalt kan du købe retten til at bruge billederne i ET medie (hjemmeside, f.eks.), eller helt vælge at købe billederne OG rettighederne til dem (Så kan du bruge dem hvor du vil).

Det er altså en gammel "normal" - det er mindst ti år siden jeg er stødt på en erhvervsfotograf der ikke giver alle rettigheder med billederne. Som sagt er det ti år siden jeg er stødt på en fotograf der ville bestemme hvilke URLs jeg måtte bruge mine billeder på, eller skulle have medindflydelse på mit fremtidige brug af billederne på Facebook-opslag, annoncekampagner eller roll-ups ;-)

De bedste hilsner
/Brian

Fra Københavnsområdet
Tilmeldt 16. Mar 11
Indlæg ialt: 712
Skrevet kl. 17:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Jon Skræntskov:
... men af mange forskellige årsager kan fotografer ønske ikke at sælge dem. ...

- hvilke årsager?

Hvis man som professionel hyres til at levere en "skræddersyet" opgave for en kunde, leverer man hele opgaven ved fakturering. Arkitekten afleverer plantegningerne og kunstneren leverer maleriet eller skulpturen, så hvorfor skulle fotografen ikke også levere raw-filerne på det bestilte?

Som tekstforfatter leverer jeg f.eks. selv tekster inkl. ophavsrettighederne til det værk, kunden har bestilt mig til at skrive - hvorfor skulle jeg beholde rettighederne til tekster, som er målrettet og tilpasset en specifik kundes behov?

På samme måde ser du heller ikke gæster fra en restaurant, som "afleverer" den fortærede mad ved udgangen, fordi kokken siger at de kun har låneretten til "Den trestjernede Michelin-oplevelse".

Så - hvilke årsager?

Fra København
Tilmeldt 2. Jun 15
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 23:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Nerløe:

Hvis man som professionel hyres til at levere en "skræddersyet" opgave for en kunde, leverer man hele opgaven ved fakturering. Arkitekten afleverer plantegningerne og kunstneren leverer maleriet eller skulpturen, så hvorfor skulle fotografen ikke også levere raw-filerne på det bestilte?

Som tekstforfatter leverer jeg f.eks. selv tekster inkl. ophavsrettighederne til det værk, kunden har bestilt mig til at skrive - hvorfor skulle jeg beholde rettighederne til tekster, som er målrettet og tilpasset en specifik kundes behov?

På samme måde ser du heller ikke gæster fra en restaurant, som "afleverer" den fortærede mad ved udgangen, fordi kokken siger at de kun har låneretten til "Den trestjernede Michelin-oplevelse".

Så - hvilke årsager?

Det er jo lige det jeg siger!

Hvis en kunde har bestilt at få leveret billeder som et rawformat, så skal han da have dem i det format! Klart!

Raw-format er - som jeg forstår det - et uforarbejdet format, som fotografen endnu ikke har pillet ved, og som man derfor kan påstå ikke er et færdigt produkt.  

Som wiki beskriver det:
Rawformatet "fremstår i rå form med direkte angivelse af hvor meget lys hver enkelt pixel på sensoren har opfanget. For at få et alment brugbart billede skal der nødvendigvis foretages en del efterbehandling."

Det svarer altså til at man efter endt restaurantbesøg både har fået de tre retter man kom efter, plus en pose med de råvarer, retten udgjorde. Men som sådan er jeg ligeglad med, hvorfor en fotograf ikke vil udlevere Raw-filerne, udover at det åbenbart er hans/hendes arbejdsfil. Nøgleordene er her: jeg er ligeglad. 

Jeg kommenterede egentligt bare på dette:

Martin:

Men det er desværre ikke altid efterbehandlingen af billederne lever op til vores forventninger og nogen gange kan det være nødvendigt at bede om de originale raw filer, så vi selv kan efterbehandle billederne. Men det er desværre ikke så nemt, for nogle fotografer vil ikke udlevere dette pga. rettigheder. 

Vi har fuld forståelse for fotografens kunsteriske virke, men når vi hyrer en freelance fotograf til en specifik opgave så er det vigtigt at vores ønsker bliver tilgodeset og at vi ligeledes har rettighederne. Hvordan løser vi dette på en måde så det fungerer for begge parter?

Mit svar var, at man skal præciserer, hvad man gerne vil have fotografen leverer, sammen med hvornår og i hvilke formater (også Raw-formater) fra begyndelsen.

Jeg har ikke selv linket til noget i min tekst - det er noget som Amino gør automatisk, når det genkender et ord, som feks. ophavsret og google og den slags...

Fra København
Tilmeldt 2. Jun 15
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 23:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Brian Reinhold Jensen:

Det er altså en gammel "normal" - det er mindst ti år siden jeg er stødt på en erhvervsfotograf der ikke giver alle rettigheder med billederne. Som sagt er det ti år siden jeg er stødt på en fotograf der ville bestemme hvilke URLs jeg måtte bruge mine billeder på, eller skulle have medindflydelse på mit fremtidige brug af billederne på Facebook-opslag, annoncekampagner eller roll-ups ;-)

De bedste hilsner
/Brian

Hej Brian

Det er da meget muligt at du har ret. Jeg siger bare, at det står i loven.

Lige for en ordens skyld siger www.not-allowed.dk selv, at man  få både BØDER og FÆNGSELSSTRAF, såfremt du "krænker andres ophavsret. Bøder udstedes i sager, hvor krænkeren har handlet groft uagtsomt, men fængselsstraf idømmes krænkeren i rigtig grove sager. Men for at du bliver idømt en fængselsstraf, skal er virkelig være tale om en grov overtrædelse af lov om ophavsret."

Fra København
Tilmeldt 2. Jun 15
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 23:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Uptimester

Det er ikke mig der linker til noget. Det er en Amino selv, der linker til ord det genkender i teksten. Jeg har ikke selv mulighed for at fjerne linket, tror jeg. Beklager hvis det forstyrrer meningen :)

Dbh

Jon

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 02:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Jon Skræntskov:

Jeg refererer bare ophavrettighederne, beklager. Det er loven der siger det. Ikke mig. Og jo - det kan komme til bøder.

Jeg citerer lige:

"Sanktionerne for krænkelse af ophavsretten fremgår af ophavsretsloven. Sanktionerne omfatter straf, vederlag, erstatning og godtgørelse."

Okay og hvor er ordet bøder nævnt der? I Danmark er det kun politiet, som må udstede bøder, derfor hedder det heller ikke en "parkeringsbøde" men en parkeringsafgift, blot for at tage et eksempel. 

Der er stor forskel på bøder, og så straf, vederlag, erstatning og godtgørelse. Disse forhold er alle civile søgsmål, hvorimod bøder er strafferetslige spørgsmål. 

Jon Skræntskov:

Jeg aner ikke hvilke andre indtægter fotografen går glip af, hvis han overdrager rettighederne/raw-filerne. Det må du jo spørge ham/hende om. Det kan være noget med processen, ressourcer, som han måske ikke ønsker andre skal snuse rundt i, hvad ved jeg.

Du ved det ikke, alligevel angiver du det som en grund, og påstår at mine råd og anbefalinger ikke er fair? Come on... Du kan ikke påstå noget, når du ikke en gang kan argumentere for det...

Jon Skræntskov:

Men hvis man fra starten har lavet en aftale om at man køber BÅDE arbejdsfilerne (inkl. Raw) OG slutfilerne så er det jo fint - så er man jo udover det. Men du kan vel godt se, at det er 2 ting du køber så - og ikke 1? Altså arbejdsfiler OG et slutprodukt.

Nej hvorfor er det 2 produkter? Jeg bestiller en fotograf til at tage et billede af min hund. Han tager et billede, jeg betaler den aftalte pris, og så er det vel fair, at jeg får raw filen, så jeg kan bruge værket i min virksomhed. Det er helt almindelig praksis, med mindre man er uheldig at vælge en af de lidt gammeldags fotografer, som mener det er to produkter. 

Men nu skrev jeg også til at starte med, at man skulle aftale, at alt blev overdraget, inden opgaven blev lavet, og nu giver du mig alligevel ret, selvom du sagde jeg var forkert på den i dit tidligere indlæg? Jeg er små forvirret? :)

Jon Skræntskov:

Og ja, normalt kan du købe retten til at bruge billederne i ET medie (hjemmeside, f.eks.), eller helt vælge at købe billederne OG rettighederne til dem (Så kan du bruge dem hvor du vil). Det sidste bliver naturligvis dyrere, men så skal du ikke til at betale, hver gang du genbruger billederne. Og kan han heller ikke sælge dem til andre, da du har eneret på dem.

Igen en totalt gammeldags holdning at have. Hvorfor skal jeg kun have ret til at bruge det i et medie? Jeg lægger en bestillings ordre, så er værket vel også min ejendom? Ellers overtræder fotografen markedsføringsloven, hvis han sælger det til andre parter. 

Og hvorfor bliver det dyre? Jeg har jo lagt bestillingen på fotoet, hvorfor skal fotografen så beholde rettighederne? Jeg køber ikke en lager vare, jeg laver en ordre.

Ejer bageren også din fødselsdagskage, når du laver en bestilling på sådan en, i teorien er det et kreativt værk, ergo kan du ikke spise den, du har kun lånt den. Kan du ikke se det håbløse i din forklaring, hvis du gør værket til noget andet end et billede? 

Ejer muren dit hus, han har bygget det? Det er også et værk. Du må kun bruge det, men huset er murens...

Jon Skræntskov:

Men prøv at google ophavsretten og læs den igennem. Og igen - det er ikke noget jeg finder på...

Siger du det til mig? Jeg har ført over 2000 sager ved de danske domstole om ophavsret, jeg kan alt det vigtige uden af... Jeg har ikke behov for at læse noget, og det du skriver om her, står jo slet ikke i loven, det omhandler det aftale grundlag, som der laves imellem 2 parter. Det går ind under aftaleloven og købeloven.

Og du har ret, fotografen ejer rettigheder, med mindre andet aftales, men det betyder ikke, at fotografen ikke kan videregive disse til den kunde, som laver en bestilling på et fotoopgave!

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 02:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Jon Skræntskov:

Hej Brian

Det er da meget muligt at du har ret. Jeg siger bare, at det står i loven.

Lige for en ordens skyld siger www.not-allowed.dk selv, at man  få både BØDER og FÆNGSELSSTRAF, såfremt du "krænker andres ophavsret. Bøder udstedes i sager, hvor krænkeren har handlet groft uagtsomt, men fængselsstraf idømmes krænkeren i rigtig grove sager. Men for at du bliver idømt en fængselsstraf, skal er virkelig være tale om en grov overtrædelse af lov om ophavsret."

Har du så læst op på, hvad det kræver at få bøder? Det kræver meget alvorlige overtrædelser, f.eks du deler nøgenbilleder af en anden person, eller bruger en andens værk, f.eks i en religiøs sammenhæng, hvor ophavsmanden bliver voldsomt miskrediteret. 

Bøderne udstedes primært, såfremt andre love ligeledes er overtrådt. 

Så det er ikke bare fordi du kopiere et foto fra en konkurrent eller fotograf, det skal være ret alvorlige tilfælde...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra Eidsvoll
Tilmeldt 13. Jun 12
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 07:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Nogle fotografer vil ikke udlevere deres RAW-filer fordi det er deres navn der hænger på den, hvis den der redigerer ikke gør et ordentlig job. Fotografen har altid ret til at navngives (her i Norge i hvert fald), og hvis billedet ikke er i den kvalitet h*n ønsker, kan det være dårlig reklame for vedkommende ...

Mvh Dan

Side 2 ud af 3 (25 indlæg)