For trådstarter kan man vel sige, at hvis biavlen giver en omsætning over 50.000 kr på enhver 12 mdr periode, så er sandsynligheden for at det er økonomisk virksomhed og at der er momspligt ganske stor.
Det er vel ret specielle hobbyer som måske ofte er med meget store udgifter i forhold til indtægter som med omsætniing over 50 t ikke normalt vil værre momspligtige?
Venlig hilsen John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
@John, tror det må være omkring 15 år siden at SKAT systematisk forsøgte at få afmeldt et større antal hobbylandbrug for moms. Det måtte de trække tilbage.
Jeg synes at omsætningen på de 50.000 kr har underordnet betydning i forhold til om man er afgiftspligtig eller ej. Det understreges netop af muligheden for frivillig registrering. Udgangspunktet må være en konkret vurdering af om betingelserne er opfyldt.
Jo men er det ikke lidt den omvendte vej - jeg mener HVIS man skaber en omsætning på 50.000 kr ved f.eks. biavl = honning salg - så skal man nok forvente at skat vil mene man bør være momsregistreret og at man ellers kunne have en risiko ved IKKE at momsregistrere sig?
Venlig hilsen John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Det synes jeg ikke. De 50.000 kr omhandler hvornår den afgiftspligtige er registreringspligtig. Så den lige landevej må være at få fastslået om aktiviteten er afgiftspligtig (økonomisk virksomhed, intensitet og alle de øvrige faktorer som indgår i vurderingen).