Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skift fra løn til faktura

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. May 18
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 14:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej
Jeg har i min fritid mellem 2 og 3 ugentlige timer som lønmodtager hos en arbejdsgiver hvor jeg får 300 kr pr. time plus feriepenge oveni (12,5%). Der er ikke pension med i lønaftalen, kun feriepenge.

Jeg har oprettet virksomhed og vil gerne skifte til at fakturere via min virksomhed i stedet for at være ansat.

Jeg er i tvivl om hvordan jeg gør i forhold til feriepengene. Hvis jeg laver en faktura på 300 kr går jeg jo i princippet "ned i løn" fordi der ikke længere kommer 12,5 % oveni.

--- Men hvad gør man så? Fakturerer jeg så bare 337,5 kr i stedet (300 kr + de 12,5%) eller hvordan? Hvad tænker I er korrekt/rimeligt at gøre?---

Bonus info;-D Min virksomhed er ikke min hovedbeskæftigelse (jeg er ansat fuld tid et andet sted) og jeg har registreret den som en personligt ejet enkeltmandsvirksomhed PMV og jeg er ikke momsregistreret grundet den nuværende lave omsætning (under 50.000 kr/årligt).

På forhånd 1000 tak for jeres svar :-)
Tilmeldt 4. Apr 14
Indlæg ialt: 103
Skrevet kl. 15:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Du skal nok overveje at passe på, at du ikke foretager dig noget dumt.
Hvis der ikke er tale om selvstændig virksomhed, risikerer du beskatning 3x!

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 15:48
Hvor mange stjerner giver du? :

mrjjensen:

Du skal nok overveje at passe på, at du ikke foretager dig noget dumt.
Hvis der ikke er tale om selvstændig virksomhed, risikerer du beskatning 3x!

Enig. Tal evt. med SKAT før du gør noget forkert!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Så længe du gør det fra personlig virksomhed - i dit fald PMV (og så momsmæssigt ved du ikke kommer over 50 t salg på nogen 12 mdr periode) så er DIN risiko ikke stor. Det ville den være i langt højere grad skattemæssigt hvis du fakturerede fra et selskab du ejede 

Du skal være helt klar over, at skat jo så ikke bare lige siger OK nu kan du tage fuldt fradrag for at det som ellers for en lønmodtager var ligningsmæssige fradrag med bundgrænse osv. - eller begynde at tage kørselsfradrag for brug af egen bil i stedet for befordringfradag. Det er ikke sådan man selv vælger om man er det ene eller andet, det er arbejdts karakter der afgør det

Som PMV vil din arbejdsgiver stadigt være forpligtet til at indberette betalingen til skat som honorar - ved at vælge uden CPR/SE nummer og så indberettte på dit PMV CVR nummer

Du må lægge feriepenge på men der kan jo være andet du mister ATP - sygdomsdækning opsigelse osv

IKKE om jeg ville rode med det for omsætning i PMV men du kan evt se min facebook hvor jeg lige har lagt video og link om netop det spørsmål

Ligger her som øverste indlæg PT https://www.facebook.com/startupadvise/ 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. Apr 14
Indlæg ialt: 103
Skrevet kl. 18:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

“Så længe du gør det fra personlig virksomhed - i dit fald PMV (og så momsmæssigt ved du ikke kommer over 50 t salg på nogen 12 mdr periode) så er DIN risiko ikke stor.”

Det har jo intet med seriøs rådgivning at gøre...

Tilmeldt 22. May 18
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 12:17
Hvor mange stjerner giver du? :
mrjjensen -> Jeg siger tak for advarslen. Jeg formoder den også går på at SKAT måske vil anse mig for at være lønarbejder og ikke selvstændig?
Tilmeldt 22. May 18
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 12:26
Hvor mange stjerner giver du? :
John Hannover -> Mange tak fordi du har taget dig tid til at svare udførligt. Jeg var slet ikke opmærksom på at SKAT kunne anlægge det syn at jeg stadig er lønmodtager. Det er en kæmpe hjælp for mig at kunne undgå den situation, for så vil jeg ikke lave om på den nuværende ordning (hvor jeg er lønmodtager).

...Jeg formoder at hvis jeg med tiden skaffede mig kunder andre steder fra, således at jeg ikke kun havde én "kunde" (min nuværende arbejdsgiver) så ville SKAT vel finde det mere sandsynligt at jeg ikke er lønmodtager hos dem, og at der ikke er tale om en "arbejdsgiver" i en lønmodtager kontekst, men snare én blandt mange kunder? Eller er et for forsimplet?

Uanset så siger jeg tak. Dit svar er en stor hjælp.
Tilmeldt 22. May 18
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 12:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Birte Andersen ->

Jeg siger tak for advarslen :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Morten U:
John Hannover -> Mange tak fordi du har taget dig tid til at svare udførligt. Jeg var slet ikke opmærksom på at SKAT kunne anlægge det syn at jeg stadig er lønmodtager. Det er en kæmpe hjælp for mig at kunne undgå den situation, for så vil jeg ikke lave om på den nuværende ordning (hvor jeg er lønmodtager).

...Jeg formoder at hvis jeg med tiden skaffede mig kunder andre steder fra, således at jeg ikke kun havde én "kunde" (min nuværende arbejdsgiver) så ville SKAT vel finde det mere sandsynligt at jeg ikke er lønmodtager hos dem, og at der ikke er tale om en "arbejdsgiver" i en lønmodtager kontekst, men snare én blandt mange kunder? Eller er et for forsimplet?

Uanset så siger jeg tak. Dit svar er en stor hjælp.

helt korrekt netop det at have flere kunder er ET af flere tegn på om man er selvstændig men det kan ikke stå alene. Man kan jo godt være lønmodtager flere steder - men se indslaget fra første link og læs så også selve linkete

Jeg kan ikke se hvad der er useriøst i at sige, at:

Hvis du er personlig virksomhed så kommer skat ikke efter dig, det gør de hvis du gør det i selskabsform. Personlig virksomhed vil skat ikke forfølge for at fakturere som selvstændig - netop fordi man der jo er personlig skattepligtige modsat selskabsformen Jeg har ALDRIG hør en sag hvor skat gik efter en personlig virksomhed der fakturerede for servicer - 

Derimod kan skat som nævnt gå efter det FIRMA som betaler medarbejdere via CVR nr - men gør det generelt kun hvis det CVR så IKKE betaler sin skat - ganske som hvis arbejdsgiver bruger honorar i stedet for alm løn og dermed ikke tilbageholder skatten

I PMV har du bare den lille bagside, at arbejdsgiveren stadigt skal indberette betalingen til dig som honorar - bare på dit PMV´s CVR nummer fordi du ikke er momspligtig - men du vil ikke have risiko ved det så penge du loyalt betaler din skat og ikke misbruger fradrag og kørepenge osv - det vil jeg godt fastholde er seriøs nok rådgivning.


Sådan starter masser af små service virksomheder faktisk som personlig virksomhed - udfører bogholder arbejde, vinduespudsning, haveservice, IT service osv .

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)