Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Testfirma - HJÆLP!

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)
Tilmeldt 12. Feb 08
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 09:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg går med tanken om at starte et testfirma..

Jeg ved ikke hvordan jeg kommer igang. Skal jeg bare have oprettet et CVR nr. og kalde det noget, og skal jeg købe sælge for en hvis sum hvert år for at have virksomheden kørende?

Hvis jeg nu skulle teste mobiltelefoner og kun vælger at købe/sælge eks. 6 om året, er det så nok til at køre min virksomhed?

Fra Odense C
Tilmeldt 11. Feb 08
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 10:00

Der er ikke noget lovkrav om at du skal have en årlig minimumsomsætning i en virksomhed. Så ja, 6 stk. årligt er tilstrækkeligt for at have din virksomhed kørende - bare du aflægger regnskab som påkrævet.

Vh

Amar 

Tilmeldt 12. Feb 08
Skrevet kl. 10:28

1. Hvordan kommer jeg så igang med min virksomhed? hvor får jeg CVR nummer og er dette nummer nok til at starte?

2. Hvor finder jeg ud af hvordan årsregnskabet skal sættes op i virksomheden?

3. Vil den  eneste fordel i min firma reelt være, at jeg slipper for at betale moms?

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 10:52

1. Hos SKAT kan du downloade de nødvendige papirer - ellers ring til Erhverv og Selskabsstyrelsen, der er meget behjælpelige, hvad det angår. CVR-nummer er tilstrækkeligt til at opstarte virksomhedsaktivitet (sammen med et firmanavn, selvfølgelig)

2. Årsregnskabet skal du først lave om lang tid. Koncentrer dig i starten om at gemme og bogføre bilag, så kan du senere få hjælp af en regnskabskyndig til at få alle tal til at stå sammen i en højere enhed.

3. Din eneste fordel ved at have et firma er, at du kan... have et firma. Ja, du kan trække momsen ud, men ikke, hvis du bruger det købte privat. Du kan trække udgiften fra i dine indtægter, så du ikke betaler skat af andet end fortjensten (groft sagt) - og så må du slet ikke drive erhvervsmæssig virksomhed for mere en 50K om året uden et CVR-nummer.

Vh

Peter 

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Tilmeldt 12. Feb 08
Skrevet kl. 11:01

Tak for hjælpen..

Vedr. spg. 3, hvis jeg nu skulle starte med at teste mobiltelefoner, vil jeg jo højst sandsynligt ikke have noget fortjeneste.

Vil der så være nogen fordel for mig overhoved?

Fra Odense C
Tilmeldt 11. Feb 08
Skrevet kl. 11:06
mikber1:

Tak for hjælpen..

Vedr. spg. 3, hvis jeg nu skulle starte med at teste mobiltelefoner, vil jeg jo højst sandsynligt ikke have noget fortjeneste.

Vil der så være nogen fordel for mig overhoved?

Hvis ikke du har større forventninger end ovenstående, så nej. Ingen fordele overhovedet. Kun ulemper.
Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 11:44

Etrend-> det er ikke helt sandt. Hvis der ikke forventes større overskud, så kan det sagtens være en fordel at være CVR-registreret alligevel. Dels

1. må du ikke FAKTURERE mere end 50K om året uden CVR - det handler ikke om overskud, men om omsætning.

2. må du ikke trække dine udgifter fra i dine indtægter uden CVR-nummer

3. får du ikke momsfradrag - og kan derfor heller ikke sælge dine ydelser med momsfradrag for køber (hvis køber er virksomhed)

Hvis du altså ikke har udgifter eller videresælger produkter/ydelser, men kun sælger dine egne ydelser for mindre end 50K om året, så kan et CVR-nummer være underordnet. Ellers er det faktisk en fordel at have det.

Vh

Peter 

Fra Odense C
Tilmeldt 11. Feb 08
Skrevet kl. 11:56
pbtryk Jo, du har ret - generelt. Men som du underforstået selv skriver i dit sidste afsnit, så er der kun ulemper, hvis forventningen er mindre end kr. 50.000,- i omsætning. Hvilket er tilfældet i dette specifikke tilfælde (medmindre jeg har misforstået noget).
Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 12:01

Hvis der bare 1 gang købes en mobil til videresalg med indkøbspris til kr. 2000,- og salgspris til 4000,- så har du mistet skatteværdien af 2000,-

Hvis der bare 1 gang er en kunde, der fravælger servicen, fordi det virker uprofessionelt, at der ikke beregnes moms, så er det tabt fortjenste.

Hvis der bare 1 gang er en kunde, der finder det for dyrt at købe ydelser, fordi det manglende momsfradrag generelt øger salgsprisen, så er det tabt fortjenste. 

Hvilke ulemper der så er ved at have et CVR-nummer, er jeg ikke klar over.

Vh

Peter 

Fra Odense C
Tilmeldt 11. Feb 08
Skrevet kl. 12:26
Hvis udgangspunktet er som i dit eksempel ovenfor, så ja. Der er klart fordele. Men hvis udgangspunktet alene er at teste mobiltelefoner uden forventning om fortjeneste, jf. "hvis jeg nu skulle starte med at teste mobiltelefoner, vil jeg jo højst sandsynligt ikke have noget fortjeneste." Så har jeg svært ved at se fordelene. pbtryk, jeg tror vi begge har brug for yderligere info fra mikber1 for at kunne svare helt korrekt, herunder, f.eks: 1. Køber du og tester telefoner med den hensigt at sælge disse telefoner med fortjeneste? 2. Hvem er dine kunder? Private eller erhvervsdrivende? Vh Amar
Side 1 ud af 3 (22 indlæg)