Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

hjælp af revisor

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Fra Charlottenlund
Tilmeldt 8. Dec 16
Indlæg ialt: 39
Fra  Firmaet af 2020 charlottenlund Skrevet kl. 11:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino tæller en app som jeg har fået lavet til min virksomhed som en aktiv? Grunden til jeg spørger er fordi jeg kun betaler 30.000 for appen men appen har en værdi på 180.000 de 150.000 kroners rabat er fordi programmøren for en ejerandel på 10 %. Hvad gør jeg i den situation? 

håber i forstår spørgsmålet.

mvh Tobias

18 årig iværksætter.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er meget mere komplekst end du måske har lyst til

Først selve værdien. Her vil revisor givet kræve en 3. parts vurdering der bekræfter den høje værdi og ikke bare godkende at sætte eget arbejde til det beløb. 

Så det at programmøren får en ejerandel med en overværdi på 150.000 kr.  Det skal så indberettes som løn som udgangspunkt, da man jo ikke bare må betale folk i form af værdier som erstatning for kroner Giver man aktier, anparter, halve køer eller ædelmetaller, så har disse jo en værdi, og her kan du jo tydeligt beskrive den som 150.000 programmøren skal skattes af. 

For at de 10% skal have en værdi på 150.0000 så skal hele dit firma nu være 15 mio kr værd. 

Mit bud er at ingen revisor sådan lige umiddelbart finder en sandsynliggørelse af det.

Du risikerer i høj grad skatteproblemer hvis du rent faktisk har foræret ejerandel på 150.000 kr væk som betaling for arbejde, uden nogen form for indberetning

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Årslev
Tilmeldt 17. Jun 07
Indlæg ialt: 254
Fra  KH Finans Danmark ApS Skrevet kl. 11:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
For at de 10% skal have en værdi på 150.0000 så skal hele dit firma nu være 15 mio kr værd.

1,5 mio ;-)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Først selve værdien. Her vil revisor givet kræve en 3. parts vurdering der bekræfter den høje værdi og ikke bare godkende at sætte eget arbejde til det beløb

Prisen her er vel netop mellem uafhængige parter og der er derfor ingen grund yderligere værdiansættelse.

Udfordringen for Tobias er vel dels at få afklaret hvordan de 150.000 skal behandles i forhold til programmøren. Er der tale om løn eller noget helt anden. Og så er der selve beskatningen af Tobias ved afståelsen af de 10%  til en måske høj kurs.....

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:24
Hvor mange stjerner giver du? :

KasperH:

Cookie - John Hannover:
For at de 10% skal have en værdi på 150.0000 så skal hele dit firma nu være 15 mio kr værd.

1,5 mio ;-)

ja det må man sige :) 1,5 mio

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Charlottenlund
Tilmeldt 8. Dec 16
Indlæg ialt: 39
Fra  Firmaet af 2020 charlottenlund Skrevet kl. 12:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Så hvad gør jeg med de 10 % til programmøren skal jeg bare sige at appen koster 30.000 kr frem for 180.000 kr?

18 årig iværksætter.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:
Prisen her er vel netop mellem uafhængige parter og der er derfor ingen grund yderligere værdiansættelse.

Udfordringen for Tobias er vel dels at få afklaret hvordan de 150.000 skal behandles i forhold til programmøren. Er der tale om løn eller noget helt anden. Og så er der selve beskatningen af Tobias ved afståelsen af de 10%  til en måske høj kurs.....

selvklart enig i det princip - selvom man jo på den led let kunne jobbe værdien af en app op regnskabsmæssigt, når der ikke betales men aftales ejerandel men blot vedtages at _ så får du en værdi af 150.000 anparter. (ikke helt uafhængig i så fald eller?)- Var der regulært betalt 150.000 forstod jeg uafhængige bedre end ved denne aftale med ejerandel af noget - stadigt fiktivt samlet værdi 1,5 mio.

Mener du revisor så - når det er betaling for ejerandel 150.000 kr bare vil tage den app ind som aktiv til 150.000 kr - eller til de 1,5 mio den jo må være værd, hvis det er 10% der svarer til 150.000 kr?  Du tror ikke revisor vil have spørgsmål her. Tror du så man kan tage den som 1,5 mio da uvildig part har fået 10% eller blot til 150.000 (som trådstarter nok også vil) selv om prisen og % jo indikerer 1,5 mio?

I så fald må det jo være meget vigtigt at de 150.000 er behandlet korrekt - indberettet og ikke bare en "gave" men det kan samme revisor jo givet også råde omkring

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 14:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Tobias:

Hej Amino tæller en app som jeg har fået lavet til min virksomhed som en aktiv? Grunden til jeg spørger er fordi jeg kun betaler 30.000 for appen men appen har en værdi på 180.000 de 150.000 kroners rabat er fordi programmøren for en ejerandel på 10 %. Hvad gør jeg i den situation? 

håber i forstår spørgsmålet.

mvh Tobias

Din virksomhed? er det et selskab eller skal i drive et interessentskab? I øvrigt, er virksomheden (eller måske selskabet) overhovedet registreret?

 

Værdien på 180.000 kr. for App'en, har i lavet en købskontrakt eller hvad har I af aftalegrundlag?

App'en; laver programmøren bare en del af kodningen eller leveres der et færdigt produkt?

 

Det er temmelig essentielt at kende svaret på ovenstående hvis du skal have et svar som ikke er baseret på spekulationer.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
selvklart enig i det princip - selvom man jo på den led let kunne jobbe værdien af en app op regnskabsmæssigt, når der ikke betales men aftales ejerandel men blot vedtages at _ så får du en værdi af 150.000 anparter. (ikke helt uafhængig i så fald eller?)- Var der regulært betalt 150.000 forstod jeg uafhængige bedre end ved denne aftale med ejerandel af noget - stadigt fiktivt samlet værdi 1,5 mio

Tobias får lavet en app hvor prisen er 180.000 kr. Betalingen sker ved 30.000 kr i kontant og 150.000 kr (svarende til 10% af virksomhedens værdi). Er det ikke  "bare" en almindelig handel mellem to uafhængige parter?. Udvikleren skal fakturere Tobias på normal vis. Regnskabsmæssigt bør Tobias bruge kostprisen på 180.000 kr som værdiansættelsen af app'en. 

Som udgangspunkt hvis det er mellem uafhængige parter mener jeg ikke revisor skal stille spørgsmålstegn ved værdiansættelsen af ejerandelen  her. Omkring behandlingen er det vel lige til, at beløbet er så stort, at der skal moms på leveringen og så ingen indberetning.

Men som Jesper er inde på at oplysningerne omkring aftalen er lidt sparsom og hvor synspunkter bygger på antagelser om hvordan vi tror verden er skruet sammen for Tobias. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:
Tobias får lavet en app hvor prisen er 180.000 kr. Betalingen sker ved 30.000 kr i kontant og 150.000 kr (svarende til 10% af virksomhedens værdi). Er det ikke  "bare" en almindelig handel mellem to uafhængige parter?. Udvikleren skal fakturere Tobias på normal vis. Regnskabsmæssigt bør Tobias bruge kostprisen på 180.000 kr som værdiansættelsen af app'en. 

Nu er det vel ikke sådan at udvikleren fakturerer her som jeg læser det. Han fakturerer 30 t og ikke 180 t og jeg synes det et "hul" hvis man kan skabe en kapital i et selskab i forhold til banker og andet - ved at man får udviklet en APP (kender masser der mener sådanne er mio værd uden på nogen måde at være det) og så værdisætter selskabet ud fra - i dette tilfælde 180.000 APP værdi. Jeg kunne da se mange IVS få stor værdi alene ved at to enes om en værdi af en APP hvor der ikke penge mæssigt er andet end - her måske 30.000 kr - og resten ligger i - overtage anparter - 

Fakturerer udvikleren 180.000 med betaling 30.000 cash og 150.000 anparter  er det andet _ men det tror jeg slet ikke er planen som det beskrives i starten

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)