Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lov om forældelse af gæld

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 17. May 18
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 19:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Pænt goddag.

Jeg er en ung mand på 24 som aldrig har haft gæld i hele sit liv, og pludselig står med en gæld på 70.000,- ...

For at forklarer et stort problem så kortfattet så muligt, så startede jeg en virksomhed i år 2014 som efter samtale med skat den gang, gerne skulle have været lukket et par måneder efter.
- Kan så forstå på det hele nu, at det blev den aldrig...

Fik derfor en meddelelse her i maj om at jeg skylder næsten 70.000kr i gæld for Moms de havde indberettet som aldrig er blevet betalt, og derfor har skabt en del renterne siden 2014.
Jeg har aldrig modtaget noget som helst omkring hverken regning eller at firmaet stadig skulle eksistere, hverken på mail, eboks, telefon, brev eller lignede før her i april hvor jeg kunne se det på eboks.

Efterfølgende har jeg så læst lidt op på lektien, kontaktet skat som er igang med sagen og så fremdeles, og ville lige skrive her i håb om at der én eller to som kan give mig et råd.

Til sidst er der selfølgelig vigtigt at pointere, at jeg aldrig har solgt for én krone i firmaet, som jeg troede var lukket.

- Jeg kan blandt andet finde noget om at en gæld til SKAT bliver forældet efter tre år, hvilket der jo er gået i mit tilfælde. Skat har aldrig taget fra min løn, og jeg har aldrig skrevet under/fået en afbetalings plan, og sidst men ikke mindst har jeg fået udbetalt overskydende skat hvert år (hertil tænker jeg at de normalt ville tage den, i så fald jeg skyldte penge).,.

- Hvor står jeg?
Håber i kan og vil hjælpe med gode råd.
Mvh.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Først og fremmest skyldes din gæld, at du ikke har lavet og indsendt regnskab og momsangivelser. Derfor beregner skat en foreløbig moms og du har - det tør jeg næsten garantere, fået besked om det i virksomhedens e-boks. Der vil også være momsbod x et eller andet antal i det - og du vil have fået noget om det i virksomhedens eboks vil jeg påstå - det gør skat altid.

Nå - det er jo en beregnet gæld og ikke en virkelig, og nu er det dig der så skal overbevise skat om, at du slet ikke har solgt noget - ingen omsætning har haft, og bare har været noget af en sjuskehoved og - at firmaet eksisterede er jo noget du skal holde øje med selv.

Så er håbet, at de frafalder en del af gælden - måske det meste. Der vil ikke ske forældelse så længe de rykker dig - og så er der også forlænget forældelse som mulighed for skat - så det er ikke den du skal vente på

Du har siddet for stille for længe og ved det, og nu tager du så fat i skat, ser om ikke du kan få et personligt møde et sted hos dem - og ellers skriver med dem under kommunikation som indlogget.

Du kan måske skulle bruge udtog fra bank af alle konti du har haft for at vise 0 aktivitet og andet - 

Du kan overveje at lade en revisortype hjælpe dig og tage kontakten med skat for dig, men det vil koste nogle tusinde kroner uanset hvad.

Forældelse er IKKE det du skal vente på her - det er aktivt at vise du slet ikke har haft moms og skat - kun sjusk

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. May 18
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 22:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John, tusind tak for svaret!

Der er ingen benægtelse i at skylden falder på mig, og det er uden tvivl sjusk!
- Som kommer af at jeg selvfølgelig troede alt var i skønneste orden, og derfor ikke har skængt det en tanke siden 2014..

Med hensyn til forældelse, var det blot fordi at jeg læste, at så længe at skat ikke har trukket noget fra løn, eller overskyedende skat, eller lavet afbetalings aftale med mig - var dette en mulighed siden det er mere end 3 år siden.

- Jeg har ringet til skat og snakket med dem, men da jeg bor i Sverige er et personligt møde ikke det lettelse.
Du siger at man eventuelt kan få én anden til at tage yderligere kontakt med dem, og fører "sagen"?

Hvor kan jeg finde CVR nummeret og så fremdeles, så jeg kan logge ind på firmaet? Har jo stort set slettet alt der havde med det at gøre, i og med at jeg troede bogen var lukket og slukket..

- Igen mange tak for tiden og hjælpen!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Enig med Johns betragtninger.

Dertil kommer at forældelsesfristen for den omtalte gæld er suspenderet indtil den 20. november 2018 og derefter først udløber den 20. november 2021.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:17
Hvor mange stjerner giver du? :

MatiasAno:
Hvor kan jeg finde CVR nummeret og så fremdeles
Mit gæt er at det er lukket fra det offentlige men på virk.dk kan du skrive det navn du registrerede firmaet med (dit personlige) og se hvordan det ser ud med det Det er ikke Matias Ano i alle fald - så du må have reg under dit korrekt navn den gang

Ellers brug dit CPR når du taler med skat og den ene rykker du har _ det må række rigeligt

Ring et par revisorer og få en pris for at føre sagen hvis du vil _ men regn + 5000 kr og op

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik: I henhold til den nugældende forældelseslov afbrydes forældelse ikke ved påkrav, som tidligere, hvorfor der istedet må anvendes retsskridt for at afbryde eller suspenderet forældelse. Jeg kan i den forbindelse henvise til forældelseslovens § 16.

Såfremt du er uenig, må du naturligvis gerne henvise til den korrekte paragraf.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Arne. Den omtalte situation er omfattet af gældinddrivelseslovens paragraf 18A.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Og det er vel netop den regel som er vedtaget for skat - i lyset af deres inddrivelsesproblemer, som gør at skattegæld pt ikke forældes som normalt?

Venlig hilsen John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:

Arne. Den omtalte situation er omfattet af gældinddrivelseslovens paragraf 18A.

En § 18 a findes ikke i den omtalte lov, ligesom forældelse ej heller omtales. 

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=167374

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:18
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)