Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er miinto en god forretning for din butik ?

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)
Fra Skødstrup
Tilmeldt 20. Dec 08
Indlæg ialt: 24
Fra  borest ApS Skrevet kl. 10:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Vores butik - teenstyle.dk -har af 2 omgange været på miinto, fra 2011 til 2013 (i ca. 2 1/2 år) og igen 8 måneder fra 08/2017 til 04/2018. Så man kan vist roligt sige at vi har erfaring med miinto og den måde de handler med deres leverandør – altså dig som har en butik.

Første gang vi var på miinto, skulle vi lige lære hvad det er for noget og hvad man får ud af det. Og det tager noget tid at komme ind i alle deres regler og for den sags skyld omkostningsstruktur. På det tidspunkt mente vi at det var en OK forretning, men det var inden vi begyndte at kikke på de tal (altså kroner) så kom ind på vores konto. Så i 2013 valgte vi at stoppe med minto, da vi ikke kunne tjene penge på deres koncept.

Og hvorfor så prøve igen. Jo, i starten af 2017 fik vi et tilbud fra miinto at vi kunne komme på gratis (normalpris ca. 8.000,- kr), vi skulle ”kun” betale 15% (men helt op til 22,5% incl. moms) i kommission til miinto og så havde de fået nye mennesker i deres ejerkreds – så hvorfor ikke prøve igen. Nye mennesker og gratis – det kunne næsten ikke gå galt – så vi ville give dem en chance til, da de som andre normale mennesker/virksomheder kunne have ændre sig over tid…

Men allerede efter kort tid fandt vi ud af, at alt det miinto skrev i ”genoptag samarbejdet brevet” til os, var salgs gas og lange hen af vejen tomme ord og at miinto´s grundholdning om hvordan man behandler sine partner overhovedet ikke havde ændret sig. Efter vores mening prøver de at gøre det så indviklet at det er svært at overskur hvad der er op og ned eller om man tjener penge eller ej.

Men uanset hvor meget man skriver om miinto´s måde at være på, er der kun en ting jeg vil råde DIG til at kikke på – og det er TAL. Så her er lidt input fra vores sidste oplevelse på miinto i perioden fra 2017-2018.

Vi har ca. haft 1.000 produkter på miinto hjemmeside, og på 8 måneder omsatte vi ca. for 100.000,- altså 12.500,- kr. pr. måned incl. moms og miinto´s fee og diversse gebyr.

Så mit udgangpunkt er 12.500,- kr. pr. måned incl. moms.

Og så kommer udgifterne (nedenstående er et gennemsnit pr. Måned i forhold til omsætningen på 12.500,- kr.):

1.250,- kr. Månedsgebyr til miinto
2.750,- kr. 20% komminsion til miinto
2.070,- kr. Fragt, retur fragt og ombytningsfragt til kunde

6.070,- kr. I alt omkostninger til miinto og fragt

Og hertil skal siges at jeg ikke har taget alle deres gebyr med som du sikkert vil støde på. Som f.eks. har vi fået en regning på 75,- kr. + moms, for en afvist ordre, ect. Herforuden skal du tænke på diverse forsendelse omkostninger, løn omkostninger, din husleje, ect.

Så er miinto en god forretning for dig?
Hvis vi skal betale min. 6.070,- kr. i udgifter for en omsætning på 12.500,- kr. – Ja så er det sørme en dårlig forretning for os – men nu skal jeg jo ikke lægge ordene i din mund – men der er et rigtigt godt råd man bruger hvert år "gå ALDRIG tilbage til en fuser…" - det bliver i hvert tilfælde ikke os det kommer til at bruge mere tid på den forretning...

Tilmeldt 27. Aug 08
Indlæg ialt: 1161
Skrevet kl. 11:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit indblik 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har altid undret mig over, at man fremhævede Miinto, som både firstmover og succesfuld dot.com-virksomhed.
Tallene viser jo generelt at Miinto konstant har brug for ny kapital udefra, og de har kørt med næsten intet overskud eller minus de sidste mange år, samt opbygget en gæld der er dobbelt så stor som deres årlige omsætning.


Det som du beskriver lyder som en virksomhed, der er drevet af et krav fra investorer om at trække så meget cool cash ud af deres kunder som overhovedet muligt inden conceptet braser sammen.

Men respekt for Miinto for at de bare bliver ved med at køre på, et eller andet sted, de må virkelig tro på det.

Tilmeldt 11. Jan 12
Indlæg ialt: 834
Skrevet kl. 14:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ja så er det sørme en dårlig forretning for os.

Det er jo kedeligt.

Punkt 1: Du skriver længere oppe at i anden omgang kun skulle betale kommission. Det hænger ikke sammen med det regnestykke du laver hvor du også opgiver gebyr og fragt. Fortalte Miinto ikke hele sandheden da i indgik aftale for anden gang?

Punkt 2: Hvor mange gensalg/mersalg/opsalg lavede du på de kunder du fik gennem Miinto i første omgang, men uden om Miinto når de kom igen?
Disse tal er jo også interessante at se på.

Fra Skødstrup
Tilmeldt 20. Dec 08
Indlæg ialt: 24
Fra  borest ApS Skrevet kl. 14:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Til Jesper I.P.

Punkt 1: De har svingende kommission satser - så jeg tog 20% i mit regnestykke - Og nej, da jeg gik ind 2. gang. kostede det 6250,- pr. år (efter første gratis år) men her i marts 2018 kostede det lige pludseligt 1250,- kr. pr. måned - altat 15.000,- pr år...

Punkt 2: Vi er en at de få butikker ved miinto som sendte ALLE ordre rettidigt (jeg kunne forstå på miinto, da de har KÆMPE problemer med at butikker ikke sender varer) - så vi har været med til at give miinto´s kunder en RIGTIG god oplevelse... Og vi er ikke gået ind i miinto for at få gensalg - vi var gået ind i miinto for at tjene penge - og det kan man ikke men alle de nye regler og gebyr de laver hele tiden - desuden kunne vi se at mange kunder købte igen, igennem minnto og til vores butik - så vi ville blot være med til at give miinto´s kunder en GOD oplevelse...

Fra Skødstrup
Tilmeldt 20. Dec 08
Indlæg ialt: 24
Fra  borest ApS Skrevet kl. 15:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Pbille

Enig, det kan godt være at de har været firstmover og meget mere - men de skal ikke få de danske små butikker til at betale deres fejl investeringer i UK, COM, ect.

Vi er som butik nød til at få det til at hænge sammen og hvis man skal betale så meget i forskellige fee´s og gebyr at man ikke kan tjene penge på det man sælger - ja så skal man ikke sælge det. Jeg havde en klar forhåbning at de havde ændre sig efter de 4-5 år vi var ude - men NEJ, samme koncept...

Jeg har faktisk også respekt for Miinto - men de er også nød til at kikke på om det er en forretningsmodel der virker for deres leverandør - de små butiker...

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Spørgsmålet er om conceptet for de små butikker er det samme, fordi man har bevæget mod nye forretningsområder, bl.a. meget større salg direkte fra brands, direkte fra deres lager.

Fra Skødstrup
Tilmeldt 20. Dec 08
Indlæg ialt: 24
Fra  borest ApS Skrevet kl. 15:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, og der må de små butikker også vurdere om de så vil handle med brands som sælger til miinto - få det er klart at brands kan få en forretning i at sælge direkte på miinto, da brands har dobbel fortjeneste på det de sælger der. Så jeg vil da overveje som lille butik om det så er de rigtige mærker vi har vi vores butik, hvis en leverandør sælger f.eks. igennem miinto - så kunne man jo smide mærket ud og finde et nyt...

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Altså det som jeg tror der er sket. Uden overhovedet at have belæg for andet end en teori baseret på masser af ecommerceerfaring er:

Bestseller gik jo ind i Miinto. Der stod i pressen at nu skulle der fart på projektet. Men samtidig har man haft en masse små butikker, som enten var møgsløve eller skabte en masse støj.

Det er klart at BestSeller gider jo ikke at opretholde de butikker, så man har sikkert talt om at de små butikker måtte betale cool cash for den ekstra salgskanal, 100% efter omkostninger og også investeringer. Så har man sat barren, måske lidt for højt, 20% kommission er vel i den grove ende må man sige. Men for at luse de dårlige butikker ud.
Hvis man kigger på investeringer i Miinto, så har de lige banket 20 millioner af til nye servere, og der er kommet bestyrelsesmedlemmer med fra Stylepit, så de opruster voldsomt.

Jeg tror I er blevet ramt af den konsolidering, som der typisk sker i et IT-firma, når man begynder at smide dårlige kunder ud. Så meningen er sikkert, at hvis I hænger ved, så kommer I massivt med på deres bølge, som vil ramme i stor stil i hele Skandinavien og NordEuropa. Det kunne på sigt blive en rigtig god forretning, hvis det lykkes.

Men det er kun et gæt :-)

Fra Skødstrup
Tilmeldt 20. Dec 08
Indlæg ialt: 24
Fra  borest ApS Skrevet kl. 16:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Et godt bud... Men nu er det jo ikke bestseller der er gået med ind i det - det er chefen og hans formue og han er også med i Stylepit, Asos, Zalando ect. Og nogle gange går man også ind i noget hvis der er et underskud, for at bruge dette underskud i et af sine andre selvskaber... Jeg har stor respekt for AHP, og det han/de har opbygget...

Men jeg er nu ret sikker på at AHP ikke går ind i dette her for at lukke andre små butikker ude. De ser en mulighed i miinto på sigt - og det kan jeg godt forstå - for selve platformen i miinto og det udenom er meget godt bygget op. Men man skal opføre sig ordenligt - det har jeg ander eksempler på ligene platforme at de gør...

Vedr. alle de NYE lande skal du lige huske på at miinto vil have 62.500,- kr. at komme på ét land - det er helt vildt dyrt - og hvis vi har en omsætning på 8 måneder på 100t pr. land (som vi havde med ca. 1000 produkter i DK) vil det tage 4-6 år for at få tjent de penge ind igen - og så har man ikke tjent en "rød reje" på alt det solgte tøj og arbejde der har været i opbygningsfasen.

Jeg er faktisk ked af t sige det - for jeg kan godt lidt tanken bag miinto og det er derfor jeg gav dem en ny chance - men de tager ALT for meget efter min mening til at det kan blive en forretning for små butikker. Og jeg kan IKKE lide at føle mig snydt og tage i r..... !

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)