Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ejendomsudlejning som beboelse - Til CVR

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. May 18
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 11:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Kære aminoer

Jeg har lejet en lejlighed ud siden 2011, fra mit selskab til en privat. Men, nu skal jeg finde en ny lejer (lejer har sagt op), og jeg vil hellere udleje til en virksomhed (CVR), da jeg derved kan få en højere leje, da det udelukker huslejenævnets mulighed for på bagkant at ændre lejen. Jeg har to detaljerede spørgsmål:

1. Hvordan fungerer det praktisk med udlejning til leje-CVR. Kan man enten bare skrive lejekontrakten med leje-CVR
a. og så lade alle betalinger mm. gå til den private lejer, således at CVR regnskabet slet ikke involveres
b. eller SKAL depositum, indtægt og udgifter afspejles i leje-CVR regnskab? Således at udgiften for leje-CVR bookes i f.x. lokaleomkostninger, mens at der så fra privat indbetales en 'negativ' lokaleomkostning der dækker hele huslejen - Derved går kontoen i nul, og regnskabet er ikke påvirket af det, selvom det er bogført korrekt.

2. Hvordan ville I praktisk gribe det an med lejekontrakten - jeg har fundet en god erhvervslejekontrakt, som jeg mener fungerer i stedet for den typiske Typeformular 9A, der bruges til privatudlejning), og der er vel fuldstændig aftalefrihed når det gælder CVR til CVR?

Dbh
Den glade ejendomsinvestor
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Der kan ikke være skygge af tvivl om, at hvis du laver aftalen med et CVR som erhvervsleje (og jeg forudsætter de MÅ være erhverv i ejendommen) så skal du fakturere / opkræve det CVR og så skal betaling og alt komme fra det CVR - og hvis ejeren af det så sal bebo den privat, ja så må han jo forvente skattemæssige problemer med det, men det er jo så ikke din sag

Skule et huslejenævn lugte at det var skalkeskjul og rent faktisk privat udleje og betaling privat og alt, så vil du givet kunne have problemer

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. May 18
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 14:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Det giver god mening med at køre det rent igennem. Kan godt se og høre det andet ikke vil se godt ud.

Rent bogøfringsmæssigt, er det så smartest at gøre som jeg skriver for den lejende part:
At booke udgifter på konto lokaleomkostninger, og så booke en negativ udgift (i pricippet en indtægt) på huslejen på samme konto, som betales af lejer (altså personen der ejer virksomheden)?

Ved du eller andre i øvrigt hvordan man ved om man må leje ud til CVR - Min betingelse er naturligvis at den kun må videreudlejes til CVRs ansatte eller ejere, så det altså bruges som privatbolig, og ikke til erhverv.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes du skal bruge lidt penge på en revisor. Du selv som udlejer bogfører som du skriver dine omkostninger ved lejligheden (ikke forbedringer osv max helt ren vedligehold = maling osv ikke nye vinduer) og så en indtægt under omsætning - husleje og du kan vælge med eller uden moms for huslejen (med = fradrag for købsmoms på projektet)

For lejer er det mere kompliceret. Der kan være tale om at lejen skal være markedsmæssig når der lejes ud til ansatte (ellers kunne man jo leje ud superbilligt i stedet for løn med skat) og er det en ejer af et selskab der lejer den ud til sig selv, så vil det kunne være meget skatteydere for denne ejer

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)