Hej Søren
Interessant tanke.
Dog er jeg overbevist om at hvis man spørg de virksomheder som benytter sig af telemarkting i dag - de store virksomheder med Telefoni/størm/internet osv. så har størstedelen af dem en anden opfattelse. Da der bliver genereret store mænger af salg igennem disse kanaler og det trods alt er det nemmeste måde at få fat i kunder på. Især på produkter hvor besparelse kan være lille, eller det normalt ikke er ting som man går og overvejer at skifte som fx de overnævnte produkter.
Lovgivningen er jo ofte til for at beskytte forbrugerne, hvilke jo er en yderst positiv ting. Men jeg mener bestemt ikke at meget af den lovgivning der bliver lavet er skadeligt for telemarketing til private.
Lovgivningen igennem tiden har måske gjort at der er kommet mindre telemarketing til private, eller at det i en større grad er blevet mere relevante person som bliver tilbudt produkterne som tilbyder. (blandet andet igennem en bedre generering af leads - som tidligere nævnt)
Det kan sagtens være at man på et tidspunkt har snakket om at gøre dette ulovligt, men det ændre ikke på at der stadigvæk den dag i dag, bliver booket hundredvis af forsikringsmøder til private dagligt.
Dine tanker omkring unge folk og overnævnte produkter, tror jeg i et bred omfang passer meget godt overens med min erfaring inde for området.
DOG brugere mange det som et "starts sted" for deres salgskarriere. Dog også sagt at mange bruger det som studiejob og at uddannelsen og/eller oplæring kan være begrænset hos nogle callcentre.
Men det er jo heller ikke mange arkitekter som starter deres karriere ud med at designe det nye operahus - man skal jo starte et sted.
Jeg tror at de fleste erhverv gerne vil have flere kvalitetsmedarbejdere, men hvis du danner dit indtryk ud fra de, sikkert mange, samtaler du har haft med telefonsælgere som privatperson, så er det måske også lidt misvisende.
De dygtige sælgere, rykker jo ofte op i fødekæden og det øverste i fødekæden inde for salg, er "desværre" ikke at sidde og sælge Internet og strøm til privatkunder.
Men når de fleste virksomheder kun vil betale en meget lav timepris, eller kun betale pr. salg der bliver leveret, så er det svært at tiltrække de rigtig skarpe profiler.
Hvis man i stedet for, som beskrevet i et tidligere kommentar, kan formå at opbygge leadkanaler med relevant/varmt trafik, så er det meget nemmere og tiltrække de dygtige salgsprofiler.
Samtidig må man jo også sige at sælgere har et generelt dårlig ry ude i det dansk land, hvilke måske er en af grundene til at der ikke er særlig mange der vælger at gå ned af den vej.
Dog er jeg overbevist om at telemarketing stadigvæk køre i sit bedste velgående og der vil altid være efterspørgsel på telemarketing, da der altid vil være folk som gerne vil have solgt sit produkt.