Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af overnatning og transport m.m. ifm kursus PMV

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Århus
Tilmeldt 12. Mar 09
Indlæg ialt: 86
Fra  Tarm & Kost Klinikken Skrevet kl. 23:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har en PMV og er ikke momsreg. Jeg er midt i noget bogføring i Dinero og bliver i tvivl om, hvordan jeg skal bogføre udgifter til overnatning (vandrehjem) og mad i forbindelse med en slags faglig konference indenfor mit felt og faglige uddannelse, som jeg arbejder med i min virksomhed.

Så vidt jeg ved, så kan jeg godt trække udgifterne fra, når afstanden til aktiviteten er længere end man kan køre på en dag og overnatning derfor nødvendig - tror jeg har fået det at vide af SKAT eller en af Dineros medarbejdere.

Men hvilken konto og hvordan bogfører man udgifterne ? I Dineros standard kontoplan, er der kun konti til dette under "Ansatte/medarbejdere". Er jeg som ejer at betragte som ansat i min egen virksomhed ?

Eller skal jeg selv oprette en konto til dette ? Og i så fald under hvilken type af udgifter ?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Det er slet ikke så let det du spørger om. Det første er OM der er fradrag for den faglige konference. Det kan der sagtens være hvis det er opfølgning på eksistrende uddannelse men ikke hvis det er en type videreuddannelse - og din beskrivelse  - en slags faglig konference - i et PMV - er ikke så vildt klar. Det skal være nødvendig viden til din eksisterende uddannelse eller - noget du kan sige medvirker til direkte via netværket at øge din indtjening. I PMV skal man være lidt mere forsigtig med den type end i et stor firma med stor omsætning

lad os sige der er fradrag for det er bestemt muligt. Så bogfører du direkte omk efter regning på omkostningskonti og det er ikke vigtig om du er ansat eller ej i den sammenhæng hvis det er direkte omkostninger og det du deltager i giver fradrag - du har det let da du jo ikke skal have moms med i overvejelse men hare hele omk på konto uden moms

Det er kun hvis det er diæter det ville have betydning her som jeg ser det.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Århus
Tilmeldt 12. Mar 09
Indlæg ialt: 86
Fra  Tarm & Kost Klinikken Skrevet kl. 23:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Det var lige præcis dig, jeg håbede på, ville svare, på trods af de sene timer..... :-)

Jeg er ret sikker på, at konferencen er fradragsberettiget, men jeg kan da godt uddybe lidt, for at blive helt sikker. Det var et symposium på en invitation fra en producent af nogle produkter, vi som diætister bruger i vores vejledning. Der var nogle faglige oplæg omkring den nyeste forskning på feltet og sidst en produkt præsentation.

Så det er meget direkte relateret til det arbejde, jeg laver i min virksomhed, hvor den viden, jeg fik, vil øge mine muligheder for at tilbyde ydelser til mine kunder.

Mht. udgifter til overnatning og kost i forbindelse med....hvad mener du med "direkte udgifter" ?

Jeg har udgifter til

- overnatning

- mad (købt dels i netto eller hos diverse fastfood udbydere undervejs)

- benzin

- broafgift

- parkering

Skal jeg bare oprette en konto til hotel u. moms, fuldt fradragsberettiget ? Eller bruge kontoen "konferencer" (og så lave en uden moms) ?

Og mad, er det "øvrig repræsentation" ?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Ja mad - i det omfang det er under rejser over 24 timer og det andet kan du bare køre fælles
du kan lave ny konto eller bruge en eksisterende - bare det er en uden moms (jeg ved ikke hvad du mener med moms fuldt fradragsberettiget for det er  jo uinteressant i et PMV uden moms, hvor det bare er hele udgift der skal ind på konto uden moms som du nævner. Du kan tage det hele på en og samme konto bare du har bilag og dokumentation hvis skat vil betvivle noget

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Århus
Tilmeldt 12. Mar 09
Indlæg ialt: 86
Fra  Tarm & Kost Klinikken Skrevet kl. 23:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja ok, tænkte bare, at der måske var en forskel på kontiene ift. om det var udgifter til ansatte eller ejer...

"fuldt fradragsberettiget" står der på de konti i Dinero, som jeg spurgte til,  om de kan bruges. Derfor formuleringen på den måde :-)

Fra Århus
Tilmeldt 12. Mar 09
Indlæg ialt: 86
Fra  Tarm & Kost Klinikken Skrevet kl. 23:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Kan du give mig et svar på, om symposiet vil blive betragtet som fuldt fradragsberettiget ?

Og hvad hvis det var et videreuddannelses kursus indenfor mit fag, som øger mine redskaber i min klinik ? (det har jeg nemlig trukket fra tidligere)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Nej jeg kan ikke gi mig til at vurdere enkelte sager - det må du gå til en revisor med eller bindende svar fra skat om du vil  men -

 
Der er fradrag for nødvendig videreuddannelse til eksisterende uddannelse og ikke til ny uddannelse

Ex  Uddannet frisør vil have fradrag for nødvendigt kursus i hårfarvning men ikke i neglemanicure som er en ny uddannelse - uanset det kan give indtjening for frisøren

Alt kan jo øge indtjening - en sygeplejerske kunne sikkert tjene mere som praktisterende læge for nu at male med den fede pensel

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Århus
Tilmeldt 12. Mar 09
Indlæg ialt: 86
Fra  Tarm & Kost Klinikken Skrevet kl. 10:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, jeg forstår Smile Tak for hjælpen

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)