Hej Lise.
Med hensyn til din AdWords opsætning, så er det meget normalt at du betaler et opstartsgebyr for research, søgeordsliste, annoncetekster, implementering (både AdWords og Analytics) til et firma, som varetager disse ting for dig. Prisen kan altid diskuteres og forsvares alt afhængig af kontoens størrelse. Jeg synes f.eks 5.000 er lige i overkanten medmindre du har en stor konto med mange (over 1.000) søgeord og annoncegrupper, e-commerce implementering i Analytics m.m.
Der hvor du skal være vaks er omkring din specifikke aftale med din leverandør. Jeg kan se at Oban har mindst én Google Qualified Professionel, hvilket betyder at de (som udgangspunkt) ved noget om AdWords. Men jeg synes du skal få svar på følgende spørgsmål:
- Betaler du en fast pris per klik?
- Har du visninger på alle netværk (Search, Search Network, Content Network)?
- Har du adgang til AdWords kontoen?
- Har du godkendt søgeordslisten og evt. kommet med kommentarer til den?
- Er dine søgeord meget generelle og skal måske fjernes eller konkretiseres?
- Har du negative søgeord i din søgeordsliste?
- Er kontoen opdelt på forskellige annoncegrupper med tilhørende annoncetekster?
- Er der deeplinket til dine temasider eller sendes alle klik til forsiden?
Jeg vil foreslå dig at du tager et møde med din leverandør og får en total gennemgang af kontoen og får svar på alle dine spørgsmål. Såfremt der er noget der er "hemmeligt" eller svarene er afvigende, så ville jeg overveje valg af denne leverandør. Der er intet magisk over AdWords, hvilket der desværre stadigvæk er en hel del som prædiker....
Hvis du vælger at hoppe over til organisk optimering skal du være opmærksom på at dette (hvis det gøres rigtigt) er væsentlig dyrere i starten og samtidig tager tid. Og på dette marked er der endnu flere som kan "sjove trylleformularer". Det vigtigste er for dig at du finder en leverandør, som forklarer dig stille og roligt på "menneskesprog" hvorfor og hvordan tingene hænger sammen. Hvis du støder på en leverandør, der kommer med konkrete løfter om at ligge nummer 1-3 på Google, skal du løbe skrigende bort.... Det er KUN Google selv, der kan give det løfte og overholde det.
Nå men hvad skal jeg så vælge spørger du sikkert nu?
Hvis man groft skulle stille AdWords og Organisk Optimering op imod hinanden, vil jeg kalde det en racerbil vs. godstog....
- AdWords er racerbilen - Hurtig opstart og oppe i fuld fart på ganske kort tid. Kan startes og slukkes efter behov, kan geografisk og tidsmæssigt afgrænses. Og mange flere "sjove" knapper man kan trykke på.
- Organisk optimering er toget - Lang opstart (førend du får resultater), men når det kører, så buldrer det derudaf og det er billigere på lang sigt.
Håber det gav dig et overblik.
Held & lykke med dine valg....
Søren J ;o)