Hej med jer,
Et hurtigt spørgsmål:
Jeg har sendt en faktura for et stykke arbejde, som jeg har udført for en større dansk virksomhed. Forinden afsendelsen af fakturaen har de sendt mig information omkring deres betalingsbetingelser, som er 30 dage + 2,5 procent i kontantrabat. Men hvordan er regler for kontantrabat? Hvordan bruges det korrekt? Jeg synes umiddelbart, at det virker urimeligt, at de trækker 2,5 procent af beløbet, som i dette tilfælde er en større sum, for at betale en faktura efter 30 dage. Eller er det bare mig?
Jeg håber, at I kan gøre mig klogere.
Tak!
Som udgangspunkt er der vel aftalefrihed i B2B.
Hvad har I aftalt omkring dit arbejde, herunder ift. pris og betalingsbetingelser?
Har du anført en betalingsbetingelse på den faktura du har sendt?
Hvis I ikke har aftalt noget, så skal du eventuelt overveje at gøre gældende, at det er MEGET urimeligt med 2,5% "kontantrabat" hvis betalingen først falder efter 30 dage.
Har I intet aftalt om betalingsbetingelser, så har køber ikke en ubetinget ret til at kræve en bestemt betalingsbetingelse, som de drømmer om.
Du kan med lige så god ret hævde at dine normale betalingsbetingelser er f.eks. 8 dage netto (dvs. fuld betaling i løbet af 8 dage, og altså ingen rabat), og at disse betingelser også er gældende for denne konkrete aftale.
I sidste ende så bliver det et spørgsmål om hvorvidt du/I gerne vil handle med hinanden fremover.
Hvis I gerne vil det, så find en rimelig løsning begge parter kan leve med.