Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Brug af kontantrabat

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 3. Apr 18
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 21:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer,
Et hurtigt spørgsmål:
Jeg har sendt en faktura for et stykke arbejde, som jeg har udført for en større dansk virksomhed. Forinden afsendelsen af fakturaen har de sendt mig information omkring deres betalingsbetingelser, som er 30 dage + 2,5 procent i kontantrabat. Men hvordan er regler for kontantrabat? Hvordan bruges det korrekt? Jeg synes umiddelbart, at det virker urimeligt, at de trækker 2,5 procent af beløbet, som i dette tilfælde er en større sum, for at betale en faktura efter 30 dage. Eller er det bare mig?
Jeg håber, at I kan gøre mig klogere.
Tak!

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12911
Skrevet kl. 22:53

Cholmenlund:
Jeg synes umiddelbart, at det virker urimeligt, at de trækker 2,5 procent af beløbet, som i dette tilfælde er en større sum, for at betale en faktura efter 30 dage. Eller er det bare mig?

Det er nok fordi din formulering er let er misvisende. intet stor firma kan betale kontant, så det giver ikke nogen mening at skrive kontaktrabat, giv dem f.eks 2 % rabat ved betaling indenfor 8 dage.

Du bør f.eks skrive Betaling betingelser:  30 dage netto,  8 dage -2,0 % rabat.

Tilmeldt 3. Apr 18
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 23:21

Jeg tror, at du misforstår mig. Det hedder kontantrabat og har ikke nødvendigvis kun med kontant afregning at gøre, men kan også forekomme i forbindelse med hurtigere betaling eller ved længere samarbejder. I dette tilfælde er det en betalingsbetingelse, som virksomheden har stillet mig for en engangsydelse som jeg har udført for dem og ikke omvendt - altså en betingelse for, at de overhovedet vil betale. Betingelsen lyder på 30 dages frist fra fakturingsdato + 2,5 procent i kontantrabat.

Tilmeldt 3. Feb 06
Skrevet kl. 00:00

Beklager men man godt se jeg har misforstået det lidt.

Men forstår ikke hvad det er du undre dig over , du har jo selv valgt at handle med dem på deres betingelser. flere store firmaer bruger den fremgangsmåde at de diktere betalingsbetingelserne.  Kan du ikke leve med rabatten de kræver, han du enten vælge ikke at handle med dem eller hæve prisen hvis det er muligt.  Jeg vil dog anbefale at du i første omgang tager en snak med dem,  kan jo spørge hvorfor de mener at du skal fungere som bank for dem.

Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 10:26

Cholmenlund:

Hej med jer,
Et hurtigt spørgsmål:
Jeg har sendt en faktura for et stykke arbejde, som jeg har udført for en større dansk virksomhed. Forinden afsendelsen af fakturaen har de sendt mig information omkring deres betalingsbetingelser, som er 30 dage + 2,5 procent i kontantrabat. Men hvordan er regler for kontantrabat? Hvordan bruges det korrekt? Jeg synes umiddelbart, at det virker urimeligt, at de trækker 2,5 procent af beløbet, som i dette tilfælde er en større sum, for at betale en faktura efter 30 dage. Eller er det bare mig?
Jeg håber, at I kan gøre mig klogere.
Tak!

Som udgangspunkt er der vel aftalefrihed i B2B.

Hvad har I aftalt omkring dit arbejde, herunder ift. pris og betalingsbetingelser?
Har du anført en betalingsbetingelse på den faktura du har sendt?

Hvis I ikke har aftalt noget, så skal du eventuelt overveje at gøre gældende, at det er MEGET urimeligt med 2,5% "kontantrabat" hvis betalingen først falder efter 30 dage. 

Har I intet aftalt om betalingsbetingelser, så har køber ikke en ubetinget ret til at kræve en bestemt betalingsbetingelse, som de drømmer om. 
Du kan med lige så god ret hævde at dine normale betalingsbetingelser er f.eks. 8 dage netto (dvs. fuld betaling i løbet af 8 dage, og altså ingen rabat), og at disse betingelser også er gældende for denne konkrete aftale.

I sidste ende så bliver det et spørgsmål om hvorvidt du/I gerne vil handle med hinanden fremover. 
Hvis I gerne vil det, så find en rimelig løsning begge parter kan leve med. 

Tilmeldt 3. Feb 06
Skrevet kl. 12:13

Cholmenlund:
Forinden afsendelsen af fakturaen har de sendt mig information omkring deres betalingsbetingelser, som er 30 dage + 2,5 procent i kontantrabat

Det er lidt uklar om de afsendte deres betalingsbetingelserne, før du indgik aftale om arbejdet.

Fra Frederikssund
Tilmeldt 8. Mar 18
Indlæg ialt: 67
Fra  Jasmins bogholderi Skrevet kl. 12:02

Nogen virksomheder har det sådan, at det er "nemmere" at betale med den løsning. Men du kan også vende den om og sige, det er bedre at "miste" lidt indtjening end slet ikke, at få pengene. 

Du "mister" fx 100.00kr - 2,5% = 2500 kr på denne faktura. Dvs kunden betaler 97500kr. Det synes jeg er en god aftale, såfremt betalingsfristen er 60 dage. 

Men som du skriver er det kun 30 dage, så der ville jeg holde mig fra, at give de 2,5% "rabat" på fakturaen. Tag en snak med firmaet omkring betalingsbetingelser ( såfremt du ikke har sagt ja til dette, er det dine som gælder) og så det skrevet ind som et bilag til kontrakten. 

Besøg min hjemmeside www.jasminsbogholderi.dk eller skriv en mail til mig på info@jasminsbogholderi.dk. 

Tilmeldt 3. Feb 06
Skrevet kl. 12:29

Helle Poursorkhi :
Du "mister" fx 100.00kr - 2,5% = 2500 kr på denne faktura. Dvs kunden betaler 97500kr. Det synes jeg er en god aftale, såfremt betalingsfristen er 60 dage. 

Personligt mener jeg ikke det ligefrem kan kaldes en god aftale. Hvorfor dælen skal mindre firmaer fungere som bank for de store firmaer?  acceptere vi, hvad bliver så det næste, måske 60, 90 eller måske 120 dages betalingsfrist.

Fra Frederikssund
Tilmeldt 8. Mar 18
Indlæg ialt: 67
Fra  Jasmins bogholderi Skrevet kl. 12:42

Jeg tror det kommer an på hvordan man ser sine kunder. Som gode eller dårlige betalere. En af de virksomheder jeg sidder i, er de glade for dette, da pengene falder hurtigere. Så for dem er det jo en god aftale. 

Men Ravn du skal huske på de 2,5% gælder kun vis de betaler inden en vis dato ellers er det jo fuldt beløb der skal betales. 

Ofte står der nederst på fakturaen
Betalingsfrist 60 dage
Få 2,5% kontantrabat ved betaling inden 10 dage. 

Kontantprocenten, kan ikke række sig over hele betalingsfristen. 

Besøg min hjemmeside www.jasminsbogholderi.dk eller skriv en mail til mig på info@jasminsbogholderi.dk. 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)