Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udenlandsk investor

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. Sep 11
Indlæg ialt: 151
Skrevet kl. 11:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle dejlige amino'er 

Jeg sidder her med en rigtig god idé som jeg nu har fået pitchet lidt rundt omkring, jeg har været så heldig at der er en udenlandskinvestor der har vist interesse. Det der er lidt specielt ved min investor, det er at: 

1. Han er bosiddende uden for EU 

2. Han investering vil være i form af arbejdskraft, men han vil få en ejerandel på 5% 

Er der noget jeg skal være særlig opmærksom på når jeg vælger at gøre det på den her måde. 

/Christian  

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 12:31
Hvor mange stjerner giver du? :

schua123:

Hej alle dejlige amino'er 

Jeg sidder her med en rigtig god idé som jeg nu har fået pitchet lidt rundt omkring, jeg har været så heldig at der er en udenlandskinvestor der har vist interesse. Det der er lidt specielt ved min investor, det er at: 

1. Han er bosiddende uden for EU 

2. Han investering vil være i form af arbejdskraft, men han vil få en ejerandel på 5% 

Er der noget jeg skal være særlig opmærksom på når jeg vælger at gøre det på den her måde. 

/Christian  

Det er bestemt ikke ligegyldigt hvilket land personen er fra.

Der kan være forhold omkring valuta, teknologi, skat, rapportering.....

Hvis eksempelvis det er USA (eller en person med Amerikansk statsborgerskab eller SSN, greencard...uanset hvor i verden) så er det meget afgørende hvad det er for en type virksomhed og hvordan den tjener sine penge, hvordan ejerskabet er... så kan du komme i et skatte - og rapporteringshelvede. USA og Eritrea er de eneste lande i verden der beskatter dig uanset hvor du bor, og der er alvorlige "tænder" i den straf du kan få hvis du ikke har styr på tingene.

Med 5% er det ikke umiddelbart et problem medmindre dit firma falder under PFIC eller DFIC specifikationerne.

Fra Aalborg
Tilmeldt 14. Apr 17
Indlæg ialt: 330
Skrevet kl. 00:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Der er mange ting du skal være opmærksom på.

F.eks. hvis hans investering er arbejdskraft. (formoder han skal arbejde inden for EU)

Hvis det er med henblik på billig arbejdskraft eller et Shengen Visum, og du tænker f.eks, at han kan arbejde billigt og bo inde i EU lovligt, uden opholdstilladelse, uden syge forsikring, arbejdsforsikring, bopælsadresse osv., (blot fordi han er medejer, så tager du fejl), han skal have visum, til at må have lov at arbejde i EU (det er noget andet, hvis det er forretningsrejse) Han skal være dækket af jeres firma forsikring, i tilfælde af skader under arbejdet (+rejse til og fra arbejde land)

Kommer an på arbejdet, så skal han måske også kunne fremvise sine kvalifikationer.

Og selv hvis han lever op til disse ting, så er der meget andet der spiller ind, f.eks mange mange andre regler der spiller ind.

I tilfælde som dit, kan ikke bedømmes her. slet ikke uden flere oplysninger. Jeg kan tænke på mange senarier lige nu.

Men jeg ved ikke noget om dig, dit/jeres firma, jeres koncept og marked. Der er nogle senarier, hvor det jeg har nævnt ikke vil være relevant.

Men du har heller ikke givet mange oplysninger til at jeg/eller andre kan give dig konkrete svar. Er det et tømre firma eller it firma, måske et helt tredje.

Vær konkret, og så, for dig, hellere henved dig hos Skat, og muligvis immigrations styrelsen.

Mvh Allan

Tilmeldt 30. Mar 18
Indlæg ialt: 28
Fra  tips Skrevet kl. 12:05
Hvor mange stjerner giver du? :

schua123:

Er der noget jeg skal være særlig opmærksom på når jeg vælger at gøre det på den her måde.

Vær opmærksom på om han 1. Faktisk arbejder. 2. om hans arbejde faktisk er penge værd (5%)

Du bør sætte en klausul i kontrakten som gør den kan annulleres hvis han ikke lever op til forventninger.

Tilmeldt 22. Sep 11
Indlæg ialt: 151
Skrevet kl. 10:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Allan 

Tak for dit svar. Han har sin egen udviklingsvirksomhed i Sri Lanka. Han har sagt ja til at udvikle vores MVP for 5% ejerskab af virksomheden. 

Mht. kvalifikationer og moralen, så er jeg ikke så bekymret da min kompanjon kender ham personligt og selv kommer fra Sri Lanka. Det betyder at den normale sprog- og kulturbarrier der vil være bliver nedbrudt, da det vil være Mathu som primært skal styre dem. 

Beklager jeg ikke fik skrevet det fra starten. 

/Christian 

Tilmeldt 22. Sep 11
Indlæg ialt: 151
Skrevet kl. 10:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Du har en god pointe med at få det med i kontrakten. Jeg forestiller mig jeg laver en SLA hvor jeg meget detaljeret beskriver arbejdsprocessen og krav til denne. Denne kan fungere som bilag til den oprindelige kontrakt, eks. noget med hvis man 3 gange overtræder punkter i SLA, så er muligheden for at miste retten til sin ejerandel til stede. Men det gælder jo for alle involverede parter

Fra Aalborg
Tilmeldt 14. Apr 17
Indlæg ialt: 330
Skrevet kl. 10:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Christian, tak for uddybelsen.

Jeg må holde mig fra at svare ydeligere, da jeg ikke ved hel præcis reglerne heromkring.

Men kan du komme med flere informationer til os? F.eks hvilken virksomheds type du har. (f.eks. A/S, I/S osv.)

Du skal i hver ti fald få lavet en ejer aftale som sikrer jer begge.

Mvh Allan

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:16
Hvor mange stjerner giver du? :

schua123:

Det der er lidt specielt ved min investor, det er at: 

1. Han er bosiddende uden for EU 

2. Han investering vil være i form af arbejdskraft, men han vil få en ejerandel på 5% 

Jeg ville i alle fald:

Undersøge om du ikke, hvis det er en privatperson skal ind og angive værdien af de 5% (som gerne skal svare til det arbejde der erlægges for at skat ikke skal kunne mene det er skattefrit). Var det en dansk person, skulle det indberettes som helt alm. løn, og til en udlænding mener jeg det skal indberettes på personens navn, adresse samt fødselsdag og år - under honorar, ved at vælger person uden CPR.
Man kan ikke komme uden om løn ved at lade folk modtage andele

HVIS han skal arbejde i DK hos dig - for de 5% så skal han have dansk CPR (får man i så fald i skat men hvor let det er for en fra uden for EU ved jeg ikke - en inden for skal have det som jeg husker det - senest 3 uger efter at have bedt om det) Det er fordi det så skal angives til skat som alm løn på det CPR, og personens skat vil så være i DK men med modregning afhængig af den dobbeltbeskatningsaftale DK og det land han kommer fra, måtte have.
-----------
Dertil kommer vel en ejeraftale. Man kan sige, at den er af begrænset vigtighed for DIG hvis du har 95% men meget vigtig for den med 5%. Det er dog også upraktisk, hvis I bliver uenige, at mangle en ejeraftale, som så gerne skal sige, hvordan du kan genkøbe de 5% og under hvilke omstændigheder han er tvunget til at sælge tilbage (evt via opmand) da det kan skade andre samarbejder, hvis der ligger en obstruktiv 5% person inde

Endeligt skal du vel være lidt sikker på, at den værdi han tilfører fuldt svarer til at afgive 5%

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 2840
Tilmeldt 31. May 05
Indlæg ialt: 418
Skrevet kl. 12:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det du beskriver her er ikke en investor. En investor kommer med penge og skyder dem ind i firmaet. Det du har her er en ansat som du aflønner med en ejerandel som du selvfølgelig skal se hvordan du skal håndtere skattemæssigt og lovligt - inkl. forsikringer mv.

Umiddelbart vil jeg mene at dette er mere sammenligenligt med et optionsprogram for en ansat og der stilles der ofte krav til arbejdes udførelse før optionen udløses. Hvad den så betyder rent økonomisk og skattemæssigt ved jeg ikke.

Men investor - det er det IKKE.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)