Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Mangler hjælp til garantistillelse

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 9. Mar 18
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 11:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej folkens.

Sagen kort :

Jeg startede et firma indenfor byggebranchen i 2010 og har de senere år fået godt fat i markedet og er begyndt at blive spurgt på/vinde flere større sager.

Mit problem er at det gør ondt i likviditeten når vi vinder en stor sag.

Dette skyldes at jeg selv stiller halvdelen af mine garantier og banken den anden halvdel.

Den seneste sag jeg har vundet, har en entreprisesum på 5.800.000 og for at tage den som eksempel, betyder dette at der skal stilles 870.000 i garanti            ( 15 % af 5.800.000 ), så altså 435.000 bliver trukket på min firmakonto og flyttet over på en lukket konto, og bliver så frigivet løbende.

Bliver nedskrevet til 10% ved aflevering, 2% ved 1 årsgennemgang og frigivet helt efter 5 årsgennemgang.

Er der nogen der har nogle erfaringer ang hjælp til garantier eller evt nogle gode ideer :-)

Mvh

Den likviditets ramte :-)

Tilmeldt 10. Mar 18
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 14:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Siden det er et kontrakt salg så kan du vel benytte denne kontrakt som garanti. Hvis en enkelt bank ikke kan give dig nok kapital, så kan du jo godt gå til flere andre på samme tid.

daniella

Tilmeldt 9. Mar 18
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 16:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Daniella.

Sådan er byggebranchen desværre ikke skruet sammen. Hvis kontrakten var nok i sig selv, ville der jo aldrig være et problem, uanset størrelse :-)

En garanti er jo en risiko ( der kan jo gå noget galt )  En ting er jo at få kontrakten, noget andet er jo at byggesagen skal køre, og det er sjældent problemfrit.

Som banken siger til mig " hvorfor skal vi lægge vores hånd på kogepladen, hvis ikke du vil" og det har de jo sådan set ret i, og det er heller ikke fordi at jeg ikke vil lægge egne midler, men hvis jeg skal lægge så mange penge selv, så får jeg svært ved at holde hjulene kørende med lønninger, materialer osv.

Jeg har på nuværende tidspunkt selv smidt ca 800.000 i puljen og har stadig penge nok på kontoen til at holde det kørende, men det begynder at knibe. Derfor denne forspørgsel.

Jeg tror ikke at der er nogen bank der vil stille garantier for mig, hvis det er det eneste jeg kommer med.

De står jo med hele risikoen og det eneste de får ud af det, er den lille fortjeneste der er i den rentesats man aftaler. Jeg forestiller mig at det er noget i retningen af at de kan tjene måske 15.000 på det, men hæfte for de 435.000 hvis det går galt.

Det jeg søger, er en der vil stille min halvdel til sikkerhed i min bank, billigst mulig.

Spørger man mig er risikoen ikke særlig stor, da jeg ved at vi har styr på vores ting og vores arbejde er af en god kvalitet, da vores ansatte har lavet dette arbejde i mange år, men det er klart at hvis en virksomhed som skylder mig feks 1.000.000 kr, går konkurs, så bliver jeg da super presset, og det er man jo ikke selv herre over.

Jeg tænker at når Pihl og søn kan gå konkurs, så kan alle vist :-)

Tilmeldt 17. Feb 14
Indlæg ialt: 128
Skrevet kl. 16:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Stradivarius,

Hvor i landet arbejder du henne? Hvis du arbejder i københavnsområdet, kunne jeg godt tænke mig dine kontaktoplysninger i en privat besked?

Jeg sender selv mine i en besked.

Mvh

Mikkel

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 16:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Pihl og søn gik måske konkurs fordi de vandt for mange sager, havde for mange jern i ilden og havde i virkeligheden ikke likviditet nok til det.

Dit ønske er at gabe over mere end du faktisk har råd til. Det ville være anderledes hvis du var i opstartsfasen, men du er jo ret godt etableret og så må devisen nok være, at man ikke skal sætte alt på en hest.

Det er måske en god ide at sprede risici og både have større og mindre projekter kørende og så spare overskuddet op til at vinde flere licitationer. Men at bede andre om at stille garanti for dig lyder ret optimistisk. Hvis ikke din egen familie og nære vil hjælpe med at stille disse garantier, hvorfor skulle folk der ikke kender dig så gøre det billigt?

Held og lykke med det.

Fra København
Tilmeldt 17. May 16
Indlæg ialt: 1091
Skrevet kl. 22:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er en ting jeg ikke forstår.

Hvorfor skal der stilles en garanti  på 800.000 Kr, hvis du har vundet en kontrakt på 5.8mio ?

Du behøver jo ikke de 800.000 kr når du får 5.8mio ind på kontoen.

Eller har jeg misforstået noget her ?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Skygge Manden:

Der er en ting jeg ikke forstår.

Hvorfor skal der stilles en garanti  på 800.000 Kr, hvis du har vundet en kontrakt på 5.8mio ?

Du behøver jo ikke de 800.000 kr når du får 5.8mio ind på kontoen.

Eller har jeg misforstået noget her ?

han får ikke 5.8 mio ind - han giver tilbud og vinder og skal så stille en garanti inden han må gå igang - da feks staten eller store entrepriser  ikke vil sætte et arbejde i gang hos en der slet ikke kan færdiggøre det (og til den tid få penge)

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Sep 10
Indlæg ialt: 78
Fra  Mester.dk Skrevet kl. 07:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg husker ikke hvem det er, men hvis du er under BYG kan du komme i kontakt med et forsikringsselskab der tilbyder at du kan få en ramme ordning hvor du uden at spørge yderligere kan afgive garanti op X antal kroner.  Du skal altså ikke kredit vurderes hver gang du skal stille en garanti og dit bank engagement bliver ikke belastet. Det er muligvis Tryg eller Gjensidige. 

Tilmeldt 19. Sep 10
Indlæg ialt: 78
Fra  Mester.dk Skrevet kl. 10:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Byggefagenes fælles garantiselskab

Fra København
Tilmeldt 17. May 16
Indlæg ialt: 1091
Skrevet kl. 13:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Så primært den garanti skal dække udgifter til udførelse af projekt, hvis nu der opstår et problem med leverandøren, eksempelvis , konkurs, strejke, uenigheder mellem leverandøren og bygherren osv.

Så det betyder at den er en hård branche at komme ind i for Alle de projekter man vinder, skal man være 100% sikker på at man kan udføre Og have penge til en garanti , udover løninger, og penge til maskiner osv.

La os sige at projektet er færdigt og man får de 5.8mio , hvad med de penge som garanti består af ?
Hvad sker der med dem? Mister man dem eller får man dem tilbage ?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)