En kunde er kommet til at indbetale nogle få ører for meget på sin faktura. :-/
I princippet skal jeg vel bare bede kunden om hans konto nr., så jeg kan tilbageføre de 2 øre der er tale om? Og hvilken konto skal jeg derefter vælge til bilaget på de 2 øre?
Hvis kunden omvendt ikke ønsker de 2 øre igen, hvordan skal jeg så bogføre det. Har brug for instrukser til posteringer og konti fra en der kender til e-conomic.
Bogfør betaling som den er - så står der du skylder din unde 2 øre på kundens konto og det har ikke betydning - bank og alt stemmer. Alternativt lav et fejlbilag på 2 øre men det gad jeg ikke rode med, bare bogfør fakturaen som betalt med de 2 øre for meget
Tak for et godt svar og det lyder som en fornuftig løsning når der er tale om et så lille beløb. :-)
Hvis jeg i fremtiden ønsker at lave et fejlbilag på et større beløb, som kunden har overbetalt sin faktura med, kan du så sige noget om, hvordan dette skal bogføres? F.eks. i tilfælde af en overbetaling på 20 kr.:
Finansbilag: Kontonr.: 1010 (salg af varer/ydelser /m moms) Moms: U25 (udgående moms) Debet/Kredit: Kredit Beløb: 20,00 Modkonto: 5820 (bankkonto) Moms, modkonto: Tekst: Fak. XXX - Betalt for meget
generelt ville jeg lade den stå så kunden havde den til gode faktisk - eller returnere - selvebeløbet og bogføring i bank kommer jo af at du noterer beløbet som betalt på fakturaen = kundens debitor konto som så står med det for meget
ved et par kroner ville jeg nok bare regulere på en konto jeg kaldte fejlkonto - uden moms ved årsskiftet - kredit kundens debitorkonto som går i 0 debet fejlkonto uden moms i drift tror jeg ville være min løsning - men bare en gang ved årsskiftet og ellers ville jeg lade det stå som noget kunden havde til gode eller returnere
Ok har bogført hele beløbet hvorfor kundens konto nu er i negativ.
Kunden ønsker dem ikke retur så skal bare have kundens konto på 0. Har f.eks. en konto der hedder "Analyse/fejlkonto" og én der hedder "Kassedifferencer m.v."