Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Privatkonto vs erhvervskonto

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Feb 18
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 21:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej! 

Jeg er efterhånden ved at være der hvor Youtube og blog går meget godt. Indtil videre har jeg blot lagt penge til side til betaling af skat, hvilket har fungeret meget fint. 

Men jeg skal til at have CVR og momsregistreres. Jeg er endnu ikke på omkring de 4000 om måneden og jeg kan derved ikke forudsige at jeg vil ramme 50k på 12 måneder, men jeg vil hellere oprette det før det sker. Det kan jo pludselig komme til at gå endnu bedre og så er det bare rart at have det hele på plads. Desuden er udstyr og programmer dyrt, så det ville være rart at kunne spare momsen og ikke skulle betale skat af den indtjening, som jeg bruger på nyt udstyr. 

Jeg har søgt og søgt online de sidste par måneder, men jeg kan simpelthen ikke finde et svar (måske er det så åbenlyst, at det derfor ikke står nogen steder - i så fald så beklager jeg mine dumme spørgsmål. Jeg har bare ingen i familien eller vennekredsen med nogen erfaring, så der er ikke nogen der kan hjælpe mig)

Jeg regner med at få en erhvervskonto hos min bank, så jeg kan tilknytte CVR og nemkonto dertil og her få evt. moms tilbage. Eller måske blot få knyttet en af mine kontoer til CVR og nemkonto, hvis min bank går med til dette. Men nu til mine spørgsmål. 

Behøver jeg bruge den konto til andet end det (altså til at få moms tilbage)??

Jeg driver jo ikke virksomhed som sådan (sådan som jeg ser på det), altså jeg sælger ikke noget. Jeg får betalinger fra reklamer.

Jeg får pt mine betalinger ind på min privatkonto (selvfølgelig). 

Kan jeg blive ved med at få mine betalinger ind på min privatkonto? Eller burde jeg få alt flyttet til denne erhvervskonto og udbetale det overskydende til min privatkonto hver måned - så kun det der skal betales til skat står tilbage (og evt moms, hvis der laves samarbejde med firmaer)? 

Jeg vil i fremtiden (som jeg også gør nu) købe udstyr, ting til mine videoer, programmer osv med mit private visa dankort (det giver for mig ikke mening at få et kort til erhvervskontoen, når jeg jo gerne vil have alt min indtjening på min privatkonto, da det er min løn). Hvordan gør jeg så, når jeg køber noget? Skal købet også kunne ses på min erhvervskonto? Hvordan bogføres det helt korrekt? Hvis nogen sidder inde med en guide til at bogføre alt korrekt for en enkeltmandsvirksomhed (gerne til en som mig der ikke sælger noget) - så ville det bare være helt perfekt. 

På forhånd tusind tak :-) 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Personlig virksomhed kan du have personlig konto med CVR tilknyttet som NemKonto hvis banken accepterer

Personlig virksomhed og du kan godt bruge andre personlige konti til andet - men helt ærligt er det da en dårlig ide - da regnskab og afstemning med bank hænger sammen hvis kontrol skal være let http://jh-e-books.blogspot.dk/2015/09/personligvirksomhed.html

kunne være en overvejelse værd

god vind med det. John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 21. Feb 18
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 21:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Mange tak John! Ja, du har helt ret. Jeg kunne også godt selv se det, da jeg begyndte at stille mit spørgsmål, at det lyder som en god idé at holde alt adskilt. Men tænkte, at det ville være rart at få det bekræftet. 

Jeg har godt kigget på din bog nogle gange efterhånden - det er vist på tide at få den købt :-)

Tak, fordi du altid er så hjælpsom John!

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)