Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fratrække udgifter i forbindelse med egenvideoproduktion (i udlandet)

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Jun 09
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 11:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Håber i kan hjælpe, eller vise vej til nogen, der kan.

Jeg er freelancer indenfor video/tv, cvr-registreret på 10. år som enkeltmandsvirksomhed

I forbindelse med, jeg gerne vil udvide mit repertoire og gøre opmærksom overfor kunder/verden at jeg kan flere ting, går jeg med nogle tanker om at producere flere film af forskellig karakter. Heriblandt småfilm fra udlandet af forskellig karakter, eksempelvis rejsepromoer.

Nu er jeg så i tvivl om, hvorvidt udgifter til produktion af disse, kan trækkes fra, taget i betragtning af, de ikke bliver produceret for en bestemt kunde, men som en form for reklame/markedsføring for mig selv, da potentielle kunder jo gerne vil se eksempler på ens kunnen.

De typer af film, jeg gerne vil producere til det formål, har jeg ikke i bagkataloget indtil videre, og må selv stå for udgifterne til disse.

Derudover tumler jeg med et par dokumentarfilm ideer, også baseret på historier, der blandt andet foregår i udlandet, også selvfinansieret.

Det kort af det lange:

- Kan jeg fratrække udgifter til selvfinancieret video/film/dokumentar-produktion, uden en specifik kunde (en ikke unormal måde at gøre tingene på i branchen)

- Vil der evt være krav til typen af produktion ifb med at kunne fratrække udgifter (Hvor SKAT går ind og spiller smagsdommer)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ved ikke om smagsdommer er ordet men der er jo områder, hvor skat i deres bedømmelse af seriøsitet - ser på om personen bag et eller andet - har den forventede kundskab (kunne være undervisning og moms o.l.) 

Her vil der nok ikke ses på kvalitet som sådan - men om der er rimeligt forhold mellem udgiften og de forventede ekstra indtægter. Er der ikke det, så vil der nok kunne blive skævet til, om du har haft personlig vinding ud af at komme på rejse - om du "so to speak" - trækker dine oplevelsesrejser fra fordi du gemmer en ferie video.

Det er nok også her igen det med - kundskab og branche spiller ind. Har du drevet noget med video og foto i 10 år - så er det nok meget lettere at få skats forståelse, end hvis du lige er gået ud af skolen og skal med din video til Nepal for siden at lave et blogindlæg

I virkeligheden en slags "sund fornuft" men absolut ikke en facitliste

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 2. Jun 09
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 17:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John, mange tak for svaret.

Nu synes jeg jo selv, det er en lettere interessant "gråzone".

Jeg lever udelukkende af at arbejde med video/tv, og kan som sådan ikke andet. Dette er eneste og primære indtægtskilde.

Rimeligt forhold mellem udgifter og forventet indtægt - Det er selHvis jeg har en udgiftvfølgelig svært at anskue, hvilken indtægt der måtte komme i forbindelse med en produktion. Jeg kan vel antage, at hvis jeg får en opgave/job på baggrund af en produceret video, eller står stærkere i min branche, at dette vil være en rimelig udgift.

Hvis du eksempelvis køber en reklamefilm af mig til 50.000 men ender med ikke at genere mersalg på baggrund af reklamen til at dække udgiften, er det så et rimeligt forhold mellem udgift og (manglende) indtægt?

Hvis jeg eksempelvis har en udgift på 20.000 til en egenproduceret film, men først 1,5 år senere, får arbejde i kraft af den, sammen med andre eventuelle produktioner, hvordan måler vi så effekten af den enkelte video , og hvorvidt denne har været med til at bidrage til merindtægt? Der vil jo være en kumulativ effekt indbygget i det at have et bagkatalog af velproducerede film, der afspejler forskellige kompetencer.

Personlig vinding. Det er jo også et interessant koncept, i og med, man jo med rette, vil kunne argumentere for at dette indgår i mange produktioner.

Hvis jeg er ude og lave en dokumentar, kan der jo sagtens være en personlig vinding for mig - selvom man er på arbejde, kan der jo sagtens være en personlig vinding, i form af f.eks at interviewe interessante personer og få oplevelser, som ellers ellers ikke ville være tilfældet. At styrke mit "brand" kan vel også argumenteres for at være en slags personlig vinding..

To tænkte eksempler kunne være

1.

Vi følger 3 danskere, der har valgt at bosætte sig og arbejde i udlandet.

Vi fortæller historien om, hvad det vil sige at forlade et af de tryggeste og bedste steder i verden, ikke for at sigte efter millionerne, men for at skabe et almindeligt liv og eksistens, væk fra de danske, trygge rammer.

2.

Plitvice Nationalpark er en del af UNESCO's verdensarv.

Vi guider dig fra Danmark til Croatien, giver dig tips, tricks samt do's and dont's og giver dig de bedst mulige forudsætninger for at afgøre, om Plitvice skal være et stop i dit rejseliv.

I min verden er det sund fornuft at begge tænkte eksempler, produceret professionelt, må anses at være af faglig karakter, hvorved udgifter kan fratrækkes.

Faktisk vil eksempel 1 være temmelig let på krævet udstyr, hvorimod eksempel 2 ville består af en større udstyrspakke med trådløse mikrofoner, drone, professionelt kamera, hyre guides og fixere, samt tilrettelæggelse.

I sin udformning, vil eksempel 2 dog ikke have det samme "kunstneriske" islæt, omend produktionen stadig vil være af en relativ omfattende karakter.

Både eksempel 1 & 2 har ingen umiddelbar aftager, men må stadig anses for at være professionelle værker, der kan præsenteres for evt kunder, og derved styrke potentialet for omsætning.

Jeg er klar til at betale for noget rådgivning omkring dette, men savner en god anbefaling på en kyndig, med speciale eller indgående kendskab til branchen.

Tilmeldt 31. Mar 17
Indlæg ialt: 271
Skrevet kl. 02:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Begge dele betragtes som salgsfremmende omkostninger og dermed fradragsberettiget. Som John er inde på handler det om hvorvidt det er noget som kan skabe en merindtægt for dig i fremtiden samt at det er i virksomhedens interesse og ikke din personlige. Hvis din personlige interesse helt fjernes vil du så forsat gøre? Ud fra det du nævner så lyder det til at du ville fordi at du reelt mener du kan bruge det salgsmæssigt fremadrettet.

Alt dette med om du kan tage fradrag eller ej er lidt en gråzone samt et område hvor skat ikke altid vælger det samme ben at stå på. Du kan bare tage Kasi-Jesper sagen som et eksempel.

I dit tilfælde vil jeg ikke være bekymret. Det du skal gøre er at udarbejde en nøje plan for hvordan og hvorledes turen, optagelser mv. skal være. Dermed kan du dokumentere at i har optrådt erhvervsmæssig på turen. Herefter skal du bruge materiale aktivt i din markedsføring af virksomheden. Så kan du altid dokumentere overfor skat at du har handlet erhvervsmæssig også selvom hvis det ikke lykkedes at lave mersalg. I øvrigt vil omkostningerne for sådan en tur være forholdsvis nemme at tjene ind igen gennem mersalg, hvilket altid er en fordel.

Tilmeldt 2. Jun 09
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 11:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hey Nikokj, mange tak for dit input :)

Jeg ville selv mene at, der for mig, vil være en erhvervsmæssig seriøsitet forbundet med de to eksempler.

Det kræver jo en del arbejde, både før, under og efter optagelser.

Personligt har jeg jo ikke lyst til at lægge "private" og ligegyldige optagelser ud til offentligt skue, og prøve at trække det fra - det vil jo heller ikke hjælpe mig på nogen måde, rent fagligt, og derfor ville jeg anse alt andet end at have en seriøs tilgang til et sådant projekt, som være spild af tid.

Igen, tak for input, jeg synes, jeg er blevet lidt klogere :)

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)