Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvilken virksomhedstype?

Side 2 ud af 3 (25 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej...det er mere aktiverne jeg tænker på!

F.eks. er der varelager, maskiner mv., der skal tælles fysisk op og værdiansættes!

Tilmeldt 3. Dec 08
Indlæg ialt: 216
Skrevet kl. 21:57

Nåh ok. Gi'r jo go' mening.

Mht holdingkonstruktionen - har en bekendt som pt er ved at omdanne fra personlig ejet virksomhed til ApS med Holding-konstruktion - han har en del problemer med det, og siger det er vanskeligt at få en holdingkonstruktion nu om dage...er der noget i det?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:02

Næ...burde det ikke.

Du stifter driftsselskabet via "apportindskud" og derefter holdingselskabet via en såkaldt "skattefri anpartsom-

bytning"!

Burde normalt være lige ud af landevejen!

Dog skal du bruge revisor til dette.

Tilmeldt 3. Dec 08
Skrevet kl. 22:06

Tak for alle de gode svar, Peter.

Det er sikkert hans revisor der har begået en fejl så...det har stået på med ventetid hos SKAT i 6 måneder nu..

Christian

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 09:35

Lige ud af landevejen ja, og så alligevel ikke altid. Der kan være nogle situationer hvor det ikke er så let at omdanne en virksomhed. Eks. hvis der er negativ indskudskonto i virksomhedsordningen. Anpartsombytningen derimod bør være lige ud af landevejen og det kan gennemføres uden tilladelse fra Skat hvis man er indstillet på at der ikke må udloddes udbytte udover årets resultat i de næste 3 år og for mange kan der rent fysisk ikke udloddes mere.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 3. Dec 08
Skrevet kl. 10:01

Jah ok.

"Negativ indskudssaldo"?

Iøvrigt: Har det nogen betydning om vælger VSO eller ej i sine første par år indtil man omdanner til ApS med Holding-konstruktion?

mvh

Christian

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 13:20

Ja og nej.

Hvis du ikke bruger virksomehdsordningen så vil du ikke kunne komme ind i de såkaldte værnsregler der gælder ved en omdannelse. Dvs. så kan du skyde gæld ind ved selskabsstiftelsen så længe det kan rummes i værdien (min. 125.000 i værdi).

Bruger du virksomhedsordningen vil indskud af gæld blive betragtet som en hævning, indskudskontoen vil skulle være positiv etc. men omvendt er der så mulighed for at flytte et opsparet overskud i virksomheden (der er beskattet med foreløbigt 25%) over på de anparter som du får i selskabet hvorved den udskudte skat først kommer til beskatning når du engang sælger anparterne eller lukker selskabet.   

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 3. Dec 08
Skrevet kl. 21:51

Hej Bent.

Jeg kom til at læse dit indlæg igen.

Når du skriver at man kan "skyde gæld ind" - gælder det også personlig gæld? For man kan jo sige at i en personlig ejet virksomhed er tingene jo mere eller mindre blandet sammen...fx så kunne jeg forestille mig et overskud i virksomheden på 600.000 kr...kan jeg så modregne fx et boliglån på 250.000 kr?  - eller er det en kende for kreativt? :)

mvh

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 23:48

Hej naturligforum,

Din ide er en kende for kreativ. Der henvises til gæld i forbindelse med driften af selskabet, ikke til køb af bolig, hvor boligen iøvrigt altid vil stå som sikkerhed for lånet.

I forbindelse med en omdannelse af virksomheden, afløftes gældsbyrden fra dig og overføres til virksomheden, så på den måde skydes gælden ind, selvom du ikke personligt har noget med gælden at gøre. Det er jo virksomheden, der har "optaget" gældsposten.

Det er sådan, jeg opfatter Bent's svar.

Med venlig hilsen

Flemming

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 00:02

Ja du kan i princippet godt indskyde personlig gæld, prioritetslån mv. ind i virksomhedsordningen. Indskud af privat gæld i virksomhedsordningen anses som en hævning i medfør af virksomhedsskattelovens § 5, stk. 1. Hævningen medfører, at indskudskontoen bliver negativ, hvorefter der skal ske rentekorrektion i medfør af virksomhedsskattelovens § 11.

Når indskudskontoen bliver negativ, skal der foretages rentekorrektion. Rentekorrektionen har netop til formål at sikre, at private renteudgifter i virksomheden ikke får større fradragsværdi, end de ville have haft, hvis gælden ikke var indskudt i virksomhedsordningen.

Henrik

Side 2 ud af 3 (25 indlæg)