Det er sådan at idag driver jeg et ny opstartet event firma (www.123disko.dk) der laver mobildiskotek, dørmænd, Live bands og lyd og lys produktion.
Jeg har et spørgsmål ang. købeloven.
Må man godt som virksomhed sælge vare uden 2 års reklamations ret hvis man gøre kunden opmærksom på dette. Eks. skriver det på fakturaen at der ydes ikke 2 års reklamationsret eller returret ???
Håber i kan hjælpe mig...
På forhånd tak.
Med venlig hilsen \ Best Regards Patrick Hug Mail: info@123Disko.dk Tlf: +45 6178 9597 (døgnbemanding) -------------------------------------------- 123Disko.dk
Må man godt som virksomhed sælge vare uden 2 års reklamations ret hvis man gøre kunden opmærksom på dette. Eks. skriver det på fakturaen at der ydes ikke 2 års reklamationsret eller returret ???
Nej. Der er et fint udtryk for den type love, men essensen er bare at du ikke kan stille forbrugeren dårligere, ligegyldig hvad du lokker ham/hende til at skrive under på. Hvis det drejer sig om Business2Business salg, kan I omvendt aftale lige hvad i vil.
De varer du sælger, burde dog ikke være omfattet af den regl. Det er jo en service og ikke en vare :)
Undskyld skulle måske lige have tilføjet en detalje.
Det er fordi at jeg overvejr at vi skal starte noget handel op. Så hvis vi eks. sælger en helt sprit ny disko lampe.
Så vil jeg gerne kunne sælge den uden 2 års reklamationsret og returet. Der er ikke noget galdt med produktet men da det her er noget som vi ikke skal gøre ret meget i. Men er blevet kontakt af nogle forskellige som gerne ville handle med os.
Undskyld skulle måske lige have tilføjet en detalje.
Det er fordi at jeg overvejr at vi skal starte noget handel op. Så hvis vi eks. sælger en helt sprit ny disko lampe.
Så vil jeg gerne kunne sælge den uden 2 års reklamationsret og returet. Der er ikke noget galdt med produktet men da det her er noget som vi ikke skal gøre ret meget i. Men er blevet kontakt af nogle forskellige som gerne ville handle med os.
Du kan ikke slippe for de to års reklamationsret! Men købeloven nævner intet om returret dvs. kunder har ingen returret!
Men købeloven nævner intet om returret dvs. kunder har ingen returret!
Jeg tror du skal læse købeloven én gang til. Spørgeren siger at det drejer sig om salg via internettet - så er der 14 dages returret: http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/1/2/fjernsalg-fortrydelsesret-aftaler-inden-1102004/
Kan også være at jeg misforstår spørgeren. Hvis det ikke er via internettet, er det korrekt at der ikke er krav om returret.
At finde et smuthul, er ikke en holdbar løsning for at undgå de 2 års reklamationsret, skal du nok ikke satse på.
Du bør nok overveje hvilket signal det sender til jeres kunder, hvis køber spørger til returret og i siger at der ingen er.(såfremt det ikke er nethandel hvor de 14 dages returret er et krav - med 24 mdrs reklamation)
Personligt ville jeg aldrig købe noget af en person/firma der ikke giver returret. Den lugter lidt af dårlige varer. (med mindre det er en virksomhed man kender godt i forvejen) Men det er bare min mening
(Det er dog ikke en hentydning til at dine intentioner er ufine - blot hvilket signal det kan udsende)
Jeg vil ikke starte en handel op.. Det er til en kunde som ikke er moms registret da man ikke skal det som diskotek da man er lige stillet med kunstre.
Så der er kun tale om en kunde og ikke over internet.
Så ville bare høre om der ikke var en mulighed for at komme uden om den reklamationsret.
Husk at reklamationsret faktisk stiller forbrugeren meget dårligt, idet forbrugeren efter 6 måneder skal kunne bevise at der ligger produktionsfejl i diskolampen, hvor let er det lige? Så det man rent faktisk blot kan sige når de kommer 8 måneder efter at have købt varen. Ja tak jeg har modtaget din reklamation men vælger ikke at gøre noget ved det, da vi mener det er selvforskyldt. Det vil selvfølgelig være meget dårlig kundeservice fra din side, men loven kræver faktisk ikke andet. Hvermindre forbrugeren kan bevise at der var noget galt med diskolampen da han/hun købte den.