Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hustruhjælp ....

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Aug 05
Indlæg ialt: 135
Skrevet kl. 12:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Min samlever hjælper mig lidt i min virksomhed … jeg har ingen ansat og vil gerne undgå at skulle aflønne hende som lønmodtager … da jeg synes det giver lidt meget arbejde.

Derfor tænker jeg på mulighederne for at hun arbejder som freelancer for mig … og hvordan det skal håndteres …

Hun fremsender vel bare en faktura til mit firma – som freelancer. Jeg tager den ind i regnskabet som noget ekstern assistance … men skal den være med eller uden moms ?

Skal en freelancer være momsregistreret ?

Hun oplyser vel bare indkomsten som b-indkomst ?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 13:34

Hvis hun ikke har et firma i forvejen og udelukkende vil udføre arbejde for dig må det umiddelbart siges at være tvivlsomt om der er tale om selvstændig virksomhed og så er vi ovre og snakke lønmodtagerforhold. Men taler vi om at du har en personlig virksomhed er løsningen vel at hun bliver medarbejdende ægtefælle, så du blot overfører en del af resultatet til hende (dog er der overgrænse).    

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 19. Aug 05
Indlæg ialt: 135
Skrevet kl. 14:06

Hej Bent,

Tak for dit svar ... for at korrigere mig selv - så er vi ikke gift men kun samlevende Big Smile

Hun har et  job ved siden af ... ca. 30 timer om ugen. Det hun laver for mig er kun ca. 4-5 timer om ugen

Kunne selvfølgelig overveje at hun blev medarbjer af mit private firma ...  

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 16:00

Ja - det er nok billigere end at gifte sig Smile  

Jeg tror egentlig bare jeg ville vælge din egen løsning ud fra et praktisk synspunkt. Lade hende lave en "virksomhed" og sende en faktura til dig for arbejdet. Det vil jo formentlig kunne holdes indenfor de 50.000 kr. årligt og så behøver hun ikke at lade sig momsregistrere. Hvis Skat kommer og siger at der er tale om et ansættelsesforhold så er den jo ikke længere end at man må forholde sig til det når tid er.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)