Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ægtefælle med kontrakt

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Feb 14
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 08:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg har en lille enkeltmandsvirksomhed hvor min hustru er medarbejdende ægtefælle. Det har fungeret fint. Hun står for det meste af driften og jeg står blot for regnskab (det tager også lidt tid). Jeg har herudover et lønmodtagerjob.

Vi overvejer at tegne en lønkontrakt til hende - udelukkende fordi jeg tænker at det må være en skattemæssig fordel (samlet for os). Men må man det?

Det fremgår af kildeskattelovens §25a, stk. 7, at man må oprette en lønaftale. Så langt så godt. Hermed får min hustru løn, som selvfølgelig bliver almindeligt a-beskattet. Virksomheden kan trække lønnen fra, således at virksomhedens overskud forvandles til et underskud. Dette underskud vil jeg kunne trække fra på min årsopgørelse (jeg betaler i forvejen top-skat).

Håber at der er nogle revisorer/skattefolk herinde som kan fortælle mig om sådan en konstruktion er ok.

Mange hilsner

Martin

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:17
Hvor mange stjerner giver du? :

MartiniGen:
Håber at der er nogle revisorer/skattefolk herinde som kan fortælle mig om sådan en konstruktion er ok.

Ja, der er i princippet intet til hindring for dette. Det vigtige er, at lønnen bliver ansat til niveau som du også ville betale en 3. person for det samme arbejde. For at ordningen skal gælde er der nogle krav som du løbende skal være opmærksom på. Det er eksempelvis løbende og rettidigt afregning af indeholdt a-skat.

SKAT skriver i deres juridiske vejledning om lønaftaler:

http://skat.dk/skat.aspx?oid=1976891&vid=214580

Tilmeldt 11. Jan 14
Indlæg ialt: 320
Skrevet kl. 16:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis din kone står for det meste af driften og du i forvejen er i topskat, er der da nogen grund til, at det ikke er hos hende beskatningen finder sted for hele virksomheden? 

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 16:15
Hvor mange stjerner giver du? :

MartiniGen:
eg har en lille enkeltmandsvirksomhed hvor min hustru er medarbejdende ægtefælle. Det har fungeret fint. Hun står for det meste af driften og jeg står blot for regnskab (det tager også lidt tid). Jeg har herudover et lønmodtagerjob.

Det er faktisk dig der skal være medarbejdende ægtefælle da du har det mindste arbejde.

I tilfælde at du lukker firmaet og din ægtefælle vil have understøttelse kan hun ikke få dette da hun i lovens forstand vil blive betragtet so medarbejdende ægtefælle selv om hun får lønseddel

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Kah, det virker nu ikke som om Martin opfylder kravet til arbejdsindsats i virksomheden for at kunne bruge reglen om medarbejdende ægtefælle. Den rigtige vej frem vil skattemæssigt være en lønaftale.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Og når der direkte står - for at skabe et underskud som ejeren her kan trække fra i sin topskat, så skal man nok være meget klar i spyttet på at kunne begrunde lønnen i arbejdsindsats og i hvad man ville give enher anden 3. person

Personligt tror jeg ikke det er let at sige man driver en butik som man ved vil give underskud med den ansatte i gennem mange år (netop her jo for at flytte en indtægt manden har til topskat til ægtefællen som ansat) Jeg tror skat ved kontrol kunne ville se ting ordentligt sandsynliggjort

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)