Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af Norsk Moms?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Indlæg ialt: 4506
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 08:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej herinde

Vi har fået norsk moms-nummer for at kunne opkræve moms (MVA) i Norge, men min bogholder er lidt i tvivl om nogle af de praktiske formaliteter. Er der mon nogen herinde der har erfaring med det, som kan hjælpe på vej?

Det hun bl.a,. spørger om er:

1) Jeg er i tvivl om man må ha både norsk og dansk moms i samme selskab,

2) ...og hvordan det så styres i economic.

3) Jeg er i tvivl om du må køre varekøb og emballage, fragt mv (altså omk relateret til det norske salg) efter dansk moms, hvis indtægten afregner norsk moms.

4) Jeg er i tvivl om det norske salg så skal beskattes i Norge.

Hilsen Morten

Tilmeldt 1. Apr 15
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 09:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Morten 

Hvad er begrundelsen for at du vil have et norsk momsnummer

Mvh.

Søren

Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Indlæg ialt: 4506
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 09:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Søren

Vi har allerede et norsk moms-nummer :)

Det er jo et lovkrav når omsætningen når en vis størrelse... :)

Hilsen Morten

Tilmeldt 1. Apr 15
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 09:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej det er det ikke :) 

Der er desværre enkelte som mener dette men sålænge du kører dit salg/virksomhed 100% fra DK er det ikke tilfældet.

Mvh

Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Indlæg ialt: 4506
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 10:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Søren

Det er i lige så høj grad fordi jeg forventer færre handelsbarrierer og derved flere salg hvis jeg kan opkræve norsk MVA. 

Salget i Norge går pt. fint, men uanset hvor grundigt jeg prøver at gøre opmærksom på at der ikke er toll på varerne, at vi betaler indfortoldningsgebyret, og at de "kun" skal betale MVA udover prisen til os, så får vi alligevel konstant spørgsmål om netop dette.

Så det er min formodning at det vil hæve vores konverteringsrate betragteligt :)

Hilsen Morten

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:12
Hvor mange stjerner giver du? :

WideEyes.dk & AAimport.dk:
Det er i lige så høj grad fordi jeg forventer færre handelsbarrierer og derved flere salg hvis jeg kan opkræve norsk MVA.

Hvis jeg husker ret så skal der ske registrering efter den merverdiavgiftslov (momslov) når omsætningen fra en udenlandskvirksomhed til private når 30.000 kr. 

Tilmeldt 1. Apr 15
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 10:16
Hvor mange stjerner giver du? :

WideEyes.dk & AAimport.dk:

Så det er min formodning at det vil hæve vores konverteringsrate betragteligt :)

den del kan jeg godt følge dig i men så opkræv og afregn momsen via told agent i Norge, så slipper du for dine udfordringer med Norsk bogføring.

Hvad er din gennemsnits faktura værdi ex fragt

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

WideEyes.dk & AAimport.dk:
1) Jeg er i tvivl om man må ha både norsk og dansk moms i samme selskab,

Intet problem. Det kan være nødvendigt at have mange momsnumre.

WideEyes.dk & AAimport.dk:
2) ...og hvordan det så styres i economic.

Har prøvet det i e-conomic. Mit livs mareridt. Min bogholder brugte dengang timer på at "vride" e-conomic for at kunne håndtere dette. Hvis man stadigvæk vil have den aatomatiske udregning af dansk moms - så måtte al handel på udenlandske momsnumre via nye momskoder for eksempelvis norsk salg oprettes og så med modkonti på tilsvarende konti vedrørende norsk moms. Kan være noget pebret og teknisk udfordrende at få sat op.

WideEyes.dk & AAimport.dk:
3) Jeg er i tvivl om du må køre varekøb og emballage, fragt mv (altså omk relateret til det norske salg) efter dansk moms, hvis indtægten afregner norsk moms.


Det må du og skal du hvis tingene går ind i din danske virksomhed.

WideEyes.dk & AAimport.dk:
4) Jeg er i tvivl om det norske salg så skal beskattes i Norge.

Nej der opstår ikke skattepligt til Norge, da du ikke er etableret med driftsted i Norge (og lokal momsrepræsentation tæller ikke som driftsted).

Tilmeldt 1. Apr 15
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 10:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:

WideEyes.dk & AAimport.dk:
Det er i lige så høj grad fordi jeg forventer færre handelsbarrierer og derved flere salg hvis jeg kan opkræve norsk MVA.

Hvis jeg husker ret så skal der ske registrering efter den merverdiavgiftslov (momslov) når omsætningen fra en udenlandskvirksomhed til private når 30.000 kr. 

Tror at du tænker på 50.000 kroners reglen 

Skal du som utenlandsk foretak utføre oppdrag (udføre opgaver) i Norge, må du forholde deg til de norske mva-reglene, på samme måte som norske virksomheter. Det betyr at dersom du utfører et oppdrag hvor omsetningen i Norge overstiger kroner 
50 000,-, i løpet av en periode på tolv måneder, må du registrere virksomheten i Merverdiavgiftsregisteret. Registreringen i Merverdiavgiftsregisteret må gjøres uavhengig av oppdragets varighet. Dersom avdelingen ikke drives fra et fast forretningssted i Norge, og kommer inn under merverdiavgiftslovens bestemmelser, må det registreres en representant.

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Søren H:
Skal du som utenlandsk foretak utføre oppdrag (udføre opgaver) i Norge

Nu ved jeg ikke hvor du har sakset dette fra men momspligten er ikke begrænset til udenlandske virksomheder som udfører opgaver i Norg. 

§ 2 i den norske momslov står "...Næringsdrivende og offentlig virksomhet skal registreres i Merverdiavgiftsregisteret når omsetning og uttak som er omfattet av loven til sammen har oversteget 50.000 kroner i en periode på tolv måneder..." .

Det er med andre ord omsætning i Norge, der lægges vægt. En regel og praksis som er på linje med fjernsalgsreglerne i EU.

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)