Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skat i et enkeltmandsselskab

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Jun 16
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 20:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære venner

Godt nytår!

Jeg har nu i lidt over 1,5 år været selvstændig, og skuer mod mit regnskab anno 17. Helt konkret, har jeg omsat for 12 x 50500 = 606000 kr. 

Jeg har lavet en forskudsopgørelse sidste år, med et estimat af et overskud på ca 300.000, dvs cirka 50% af min samlede omsætning

Derfra fik jeg 10 omgange girokort fra SKAT om b-skat rater på 137290 kr. Juni og December var skattefrit for enkeltmandsselskaber lærte jeg. Jeg betaler desuden løsumsafgifter og ikke moms, hvis jeg ellers har forstået det korrekt. 

Nu til mit spørgsmål;

Jeg har betalt 137290 kr i B skat i 2017 samlet set. Mine udgifter har cirka været på 200.000 kr i året (forplejning, møder, materialer, udstyr osv osv osv.). 

Reelt set har jeg således 606000 kr - 200000 kr = 406000 kr, i overskud, sådan som jeg har forstået det. 

Mit overskud er 106000 kr mere, end regnet med. 

Har jeg så betalt for lidt i skat? 

Eller betaler jeg skat af omsætningen minus b-skatten minus udgifterne (606000 - 137290 - 200000 = 268710) ?

Jeg kan simpelthen ikke hitte rede i hvad jeg betaler skat af.. er helt lost, og går og frygter lidt for et voldsomt skattesmæk..Er der nogle der kunne forklare det for en lægmand, som ikke ved bedre?

Ovenstående er uden fradrag, personfradrag (var det ikke 39500 kr?), osv 

Bedste hilsner og tusinde tak!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47149
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:35

Lidt vel kompliceret men kort

Dec (og Juni) er ikke skattefrie-  men der opkræves ikke B skat i dem (gamle fandens fødselsdags måneder) skatten er fordelt på 10 rater

Om du har betalt for lidt eller for meget kan du finde ud af ved at forskudsregistrere (også selv om skat ikke er identisk 100% - sågår i år) men din skat - hvis du ikke har anden indtægt er 8% op til du har brugt din fradrag (som vil fremgå af forskud) og så samlet ca 41% af resten af overskuddet

OM forplejning nødvendigvis er fradragsberettiget kan jeg ikke sige - der er ikke fradrag for mad til dig selv med mindre du er under rejse eller specielle forhold under midlertidigt arbejdssted - og der kan også være andre ting som du mener er udgifter, som ikke giver fradrag eller begrænset fradrag

Overvej helt ærligt at give lidt til en økonomiperson der luser dit regnskab af og giver dig tallene. Det er ikke ret dyrt og langt at foretrække frem for at tro du får din skat klaret her desværre

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 11. Jun 16
Skrevet kl. 21:54

Kære John

Tak for dit yderst informative svar! Det er virkelig værdsat! 

Sagen er den, at jeg rent faktisk har en revisor; fin som han er, evner han ikke at forklare mig tingene på et sprog som jeg forstår. Jeg vil mægtigt gerne forstå hvad jeg betaler.

Med udgangspunkt i ovennævnte scenarie, er det så korrekt forstået, at man betaler ca 41 % skat af overskuddet (dvs omsætningen minus udgifterne)? har jeg således haft et overskud på ca 400.000 kr er det så 41% heraf, som jeg betaler skat af svt ca 164.000 kr fordelt over 10 mdr? 

Tilgiv mig min ignorance.

Bedste hilsner

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:16

ja dog kun 8% op til dit fradrag er brugt (am bidrag) og op til du rammer topskat hvad du ikke gør i eksemplet

Tilmeldt 11. Jun 16
Skrevet kl. 22:31

Kære John

Kan du forklare, hvad du mener med følgende ifht. mit konkrete eksempel:

"ja dog kun 8% op til dit fradrag er brugt (am bidrag) " ?

De sidste 59% er i så fald (ekskl. lønsum og de fradrag der nu måtte være) mine, ikke sandt? 

Jeg frygter virkelig et skattesmæk. Ligner det en forkert estimering, når min B-skat rater er udregnet ud fra et overskud på 300.000, når det viser sig at være et overskud på 400.000?

Tusind tusind tusind tak!!!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:36

Brug skats forskud  

8% am bidrag af alt op til dit fradrag er brugt

41% ca af alt derefter op til topskatteniveau

Din frygt kan jo fjernes hvis du frem for at bruge tiden her - logger ind og prøver at skrive dit overskud i forskud (også selv om du bruger 2018) så ser du ca din samlede skat og kan holde den op mod det du har betalt. Du kan bruge forskud som regnemaskine, du behøver ikke godkende og dermed få konsekvens - du kan bare bruge den til at regne

Synes nu stadigt en online bogholder er klog for dig for jeg er ikke vild med det med indtægt minus forplejing som måske ikke er udgift og du kan have misforståelse som gør, at du ikke kender dit overskud og SÅ kender du slet ikke skatten

vh John H

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)