Kære venner Godt nytår! Jeg har nu i lidt over 1,5 år været selvstændig, og skuer mod mit regnskab anno 17. Helt konkret, har jeg omsat for 12 x 50500 = 606000 kr. Jeg har lavet en forskudsopgørelse sidste år, med et estimat af et overskud på ca 300.000, dvs cirka 50% af min samlede omsætning. Derfra fik jeg 10 omgange girokort fra SKAT om b-skat rater på 137290 kr. Juni og December var skattefrit for enkeltmandsselskaber lærte jeg. Jeg betaler desuden løsumsafgifter og ikke moms, hvis jeg ellers har forstået det korrekt. Nu til mit spørgsmål; Jeg har betalt 137290 kr i B skat i 2017 samlet set. Mine udgifter har cirka været på 200.000 kr i året (forplejning, møder, materialer, udstyr osv osv osv.). Reelt set har jeg således 606000 kr - 200000 kr = 406000 kr, i overskud, sådan som jeg har forstået det. Mit overskud er 106000 kr mere, end regnet med. Har jeg så betalt for lidt i skat? Eller betaler jeg skat af omsætningen minus b-skatten minus udgifterne (606000 - 137290 - 200000 = 268710) ? Jeg kan simpelthen ikke hitte rede i hvad jeg betaler skat af.. er helt lost, og går og frygter lidt for et voldsomt skattesmæk..Er der nogle der kunne forklare det for en lægmand, som ikke ved bedre? Ovenstående er uden fradrag, personfradrag (var det ikke 39500 kr?), osv Bedste hilsner og tusinde tak! |
Lidt vel kompliceret men kort
Dec (og Juni) er ikke skattefrie- men der opkræves ikke B skat i dem (gamle fandens fødselsdags måneder) skatten er fordelt på 10 rater
Om du har betalt for lidt eller for meget kan du finde ud af ved at forskudsregistrere (også selv om skat ikke er identisk 100% - sågår i år) men din skat - hvis du ikke har anden indtægt er 8% op til du har brugt din fradrag (som vil fremgå af forskud) og så samlet ca 41% af resten af overskuddet
OM forplejning nødvendigvis er fradragsberettiget kan jeg ikke sige - der er ikke fradrag for mad til dig selv med mindre du er under rejse eller specielle forhold under midlertidigt arbejdssted - og der kan også være andre ting som du mener er udgifter, som ikke giver fradrag eller begrænset fradrag
Overvej helt ærligt at give lidt til en økonomiperson der luser dit regnskab af og giver dig tallene. Det er ikke ret dyrt og langt at foretrække frem for at tro du får din skat klaret her desværre
vh John Hannover