Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Defekt vare - hvordan registreres det i Dinero?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Hørning
Tilmeldt 11. Oct 12
Indlæg ialt: 107
Fra  authentic.dk Skrevet kl. 11:33
Hvor mange stjerner giver du? :

En kunde købte en vare i december 2017.

31.12.17 afstemte jeg lageret og regulerede det i Dinero.

04.01.18 melder kunden, at varen er defekt - og han skal have det fulde beløb tilbage. Varens værdi er lig 0, da den ikke kan repareres og ikke vil blive erstattet af leverandøren.

Jeg er i tvivl om, hvordan jeg får det registreret korrekt i Dinero - og om de her posteringer skal registreres i regnskabsåret 2017 eller 2018.

Umiddelbart ville jeg

- debitere konto 1000 med salgsprisen på varen

- kreditere banken med tilsvarende beløb

-- for at få registreret handlen annulleret.

Men hvad jeg skal gøre for at få bogført, at varen der kommer tilbage - har en værdi af 0,- - så det bliver korrekt registreret?

Og tæller det med som udgift i resultatopgørelsen, eller er det bare en udgift, der ikke kan trækkes fra på nogen måde?

Mvh

Kenneth

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Varemæssigt har du taget varen ud så den del er vel på plads

Så skal kunden jo bare have en kreditnota - teknisk vil det så debitere salg og kreditere bank når du betaler kunden pengene

Skal kunden have ny vare og ikke kreditnota - så sender du vel bare en ny vare uden at røre salg og bank og dermed går dit lager jo ned ved lagerreguleringen næste gang - eller du bogfører en vare fra varelager til varekøbs udgift - og bilaget er f.eks kundens klage eller andet 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hørning
Tilmeldt 11. Oct 12
Indlæg ialt: 107
Fra  authentic.dk Skrevet kl. 11:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Tak. Så i og med at jeg har opgjort varelageret efter handlen skete, så skal jeg ikke gøre mere?

Hvis jeg debiterer konto 1000 og krediterer banken, skal det så være i regnskabsår 2018 eller 2017?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:56
Hvor mange stjerner giver du? :

er varen returneret i 2018 så i 2018 vil jeg mene alene også fordi det jo er i 2018 du vel sender pengene retur fra banken som gerne skal stemme- men skat vil ikke gø af dig hvis du laver krediteringen i 2017 hvor du fakturerede 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hørning
Tilmeldt 11. Oct 12
Indlæg ialt: 107
Fra  authentic.dk Skrevet kl. 12:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak.

Der er altid regninger for 2017 der kommer i 2018, så det med banken er ligemeget.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Kenneth:

Tak.

Der er altid regninger for 2017 der kommer i 2018, så det med banken er ligemeget.

ah - så bogfører du altså forkert du. Regninger der kommer for 2017 bogføres i 2017 men som "kreditorer skyldige" og ikke i banken for himlens (og din og skats skyld)
Når du så betaler dem i 2018 bogføres debet kreditorer og kredit bank

Samme forhåbentlig med dine egne fakturarer. Når du udsteder bogføres de mod debitorer tilgodehavende - og når de betalers  bogføres de som betalte = kredit debitoren og debet bank

Du skal ikke rode rundt med det, for det giver både fejl i balance og vanskelig skattekontrol. Kør så din bank stemmer efter HVER bogføring http://johnhannover.blogspot.dk/2016/02/bogfring.html med gratis råd - eller lidt penge efter "Introduktion til Regnskab" som link - skrevet letlæst til alle programmer (med billeder fra Dinero faktisk) for begyndere der vil forstå regler og hvad der sker med drift, status osv 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hørning
Tilmeldt 11. Oct 12
Indlæg ialt: 107
Fra  authentic.dk Skrevet kl. 13:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg taler om regninger tilsendt i starten af 2018. Jeg betaler altid regninger med det samme - men de regninger, som kommer her i starten af 2018 og som vedrører 2017, bogfører jeg i regnskabsåret 2017 (men kan selvsagt først betale dem i 2018).

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 13:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Regninger der kommer for 2017 bogføres i 2017 men som "kreditorer skyldige" og ikke i banken

Jeg håber ikke, at det øger forvirringen, i så fald spring mit indlæg over. Det er ok at bogføre indtægter og udgifter efter betalingsdatoen i banken, SÅ LÆNGE betalingen sker indenfor samme momsperiode (og dermed samme år) som bilaget. I "hverdagen" vil det halvere antallet af posteringer, fordi man så slipper for, at regningerne skal en tur henover debitorer/kreditorer, inden de betales. Jeg bogfører på denne måde og har alle mine udgifter og indtægter over én bankkonto. Jeg kan derfor stort set bogføre efter en csv-fil fra banken. Jeg behandler det så som "særtilfælde" de i min biks relativt få gange, fakturadato og betalingsdato ligger i hver sin periode.

Skal du være home-safe, skal du naturligvis bruge Johns anvisninger - som de fleste andre gør - og en tur henover debitorer, når du udskriver en faktura, og kreditorer, når du får en regning, du ikke straks betaler.

Jeg har netop læst Johns artiklen, som jeg hermed kan anbefale (Johns artikler og bøger er i øvrigt let læselige, så det vil jeg tro, at bogen også er). John anbefaler stærkt, at du afstemmer bankkontoen efter hver bogføring. Jeg kan tilføje, at det som regel er lettest, hvis du faktisk kun har én bankkonto, og at den kun er til firmabrug.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Jørgen Kirkegaard:
Jeg håber ikke, at det øger forvirringen
lidt Big Smile da trådstater jo klart HAR beskrevet at faktura er 2017 og banken 2018 så både hver sin moms og hvert sit år men enig i at så længe det er samme momsperiode er det ikke af betydning. Det som IKKE duer, ud over hvert sit år er, at trådstarter tilsyneladende ikke bruger kreditorer og debitorer og derfor vil hans bank i regnskabet aldrig stemme med et udtræk fra banken, og det er surt at misse en kontrol mulighed (også skattekontrol mæssigt)  

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)