Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Har lukket driftselskab, overskud flyttet til holding - hva' nu?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 3. Dec 17
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 23:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Jeg sidder og har endelig fået lukket mit driftselskab, der har kørt jævnt gennem et par år, men det sidste år mere har været bøvl og papirarbejde end en egentlig indtjeningskilde.

Jeg har derfor fået det lukket ved en betalingserklæring (Skattekvittance), og det har taget over et halvt år. Resultatet er at jeg nu står med en sjat penge fra drift-selskabet der sluttede i plus, og de er så kommet over til mit holdingselskab.

Dem vil jeg egentlig gerne have ud af holding'et til mig selv - privat.

Så jeg ser et par løsninger selv:

1. Jeg lukker mit holding (Da jeg egentlig ikke har brug for det mere), og så om et halvt års tid er der en slat penge der dumper ind på min konto.

2. Jeg udskriver pengene som løn til mig selv fra mit holding og betaler A-skat.

Kan I hjælpe mig med at forklare de forskellige scenarier i forhold til skat, og evt. om der er en 3. eller 4. mulighed?

Jeg kan sige, at jeg ikke helt har styr på hvad man skal betale af overskuddet når man har lukket det sidste firma (altså bryder den skattefrie zone) og får pengene i hånden. Er det 22 % eller er der også en 45 % eller hvad?

Og hvis jeg udskriver løn fra mit holding, så lukker firmaet jo året med et underskud. Hvad gør jeg med det?

Generelt har det her holding fis været en lang og træls oplevelse - jeg ville hellere bare have fået overskuddet i hånden og skulle indberette og indbetale til skat med det samme.

På forhånd tak.

- Telsor

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ville lukke holding hvis du ikke har brug for det. Du har givet en omkostning på ca 1800 kr per år til lovpligtig arbejdsskadeforsikring (eller risiko for bod 5000 + det du har sparet over 3 år ved ikke at have det) +  sikkert en eller anden omkostning til bank og måske regnskab. Har du ikke brug for det-  så luk v ed betalingserklæring
Så får du drifts pengene (det du lukkede) og holding penge ud  og skatten er som skat af aktieindkomst = 27% af op til ca 50 t og 42% derover - og så kan du jo have anden aktieindkomst som æder bundfradraget

vh john Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Dec 17
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 00:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Kan jeg nå at starte lukningen nu her i q4, og så lave årsberetning samtidigt? Så jeg ikke skal betale overskudsskat for de penge der kom ind fra driftselskabet, eller er de ikke en "indtjening" set med holdingselskabets øjne?

Tak for det hurtige svar.

vh

Telsor

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:16
Hvor mange stjerner giver du? :

nej - ved lukning af selskab skal man lave slut selvangivelse og få skattekvitance og du kan heller ikke få penge fra drift til holding uden en årsafslutning formentlig i drift så det er bare at lukke ved årsskifte og betale selskabsskat af overskud i drift (som du skal uanset holding eller ikke) og evt tage hele overskuddet ud som løn til feks 41% alm personskat

vh john Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Dec 17
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 13:40
Hvor mange stjerner giver du? :

hej John,

Driftselskabet ER lukket, og jeg har fået pengene over i mit holding. Altså der er lavet skattekvittance og alt det, for driften.

Så mit spørgsmål har egentlig delt sig lidt i to.

1. Pengene fra "formuen" fra driften, er de en indtægt i holding?

2. Kan jeg lukke mit holding nu, og så lave årsopgørelse, selvangivelse ved årsafslutning, bruge dem til samtidigt at anmode om skattekvittance og så igangsætte nedlukningen her allerede inden jul, eller skal jeg vente endnu 8 måneder før de får taget sig sammen ved skat og får kigget på et holdingselskab uden aktivitet.

Tusind tak for hjælpen

- Telsor

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:45
Hvor mange stjerner giver du? :

1 hvis sambeskatning så nej hvis du mener om holding betaler skat af provenuet

2 det kan du vel godt vil jeg mene - aktiviteten i holding vil jo være overtagelse af midlerne fra drift der lukkede som jo afspejles der i deres EK. Vente til 31/12 mere fordi du så har regnskabet færdigt og bare bruger det - 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)