Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Praktikanter og tavhedspligt-erklæring?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Viborg
Tilmeldt 2. Jan 07
Indlæg ialt: 161
Skrevet kl. 15:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej med-Aminoer,

Er der mon nogen herinde som kender til lovgivningen omkring tavshedspligt-erklæringer og praktikanter? Jeg har en praktikant i øjeblikket og har tænkt mig at få underskrevet en tavshedspligt-erklæring - både på grund af, at praktikanten under sin praktik kommer i kontakt med mange personfølsomme oplysninger (cpr. numre, navne og meget personlige oplysninger) og også fordi jeg naturligvis ønsker at sikre mig (så meget
som det nu engang er muligt), at en praktikant ikke giver mine forretningsoplysninger videre (priser, kunder, kontakter og koncepter).

De tavshedspligterklæringer jeg har lige nu er rimeligt hårde - eller måske er det normalt? Eksempelvis står der i en af dem:

Jeg erklærer endvidere, at jeg er gjort bekendt med indholdet af Borgerlig Straffelov § 152 og § 152a vedrørende tavshedspligten og Markedsføringslovens § 19 vedrørende erhvervshemmeligheder, som er vedlagt denne erklæring.
Jeg har især iagttaget, at det er strafbart: -    at røbe, hvad der ifølge loven, koncernens sikkerhedsforeskrifter eller sagens natur må betragtes som værende af fortrolig karakter. -    at skaffe sig ubeføjet kendskab til koncernens erhvervshemmeligheder samt at viderebringe og at benytte sådanne hemmeligheder, i det tavshedspligten også er gældende, efter endt ansættelsesforhold.  

I en anden står der:

Du vil i forbindelse med dit praktikforløb hos xxxxn få adgang til oplysninger, der skal behandles fortroligt. Krav om fortrolighed kan fremgå direkte af lov eller xxxxx kan pålægge tavshedspligt med hensyn til en oplysning, når det er nødvendigt at hemmeligholde den for at varetage hensyn til offentlige eller private interesser. I den anledning henvises til forvaltningslovens § 27.

xxxxx vil løbende instruere dig i omgangen med fortrolige oplysninger og gøre dig opmærksom på materiale og situationer omfattet af tavshedspligt, når det ikke fremgår direkte af omstændighederne i øvrigt.

xxxxx skal indskærpe, at brud på tavshedspligten vil medføre disciplinære foranstaltninger. Endvidere kan et brud på tavshedspligten være omfattet af bestemmelserne i straffeloven § 152, som i visse tilfælde kan give fængsel i indtil 2 år.

MÅ JEG OVERHOVEDET lave en sådan tavhedspligt-erklæring til en praktikant, eller hvordan og hvorledes? Er jeg overhovedet sikret med hensyn til diverse oplysninger og andet, når jeg har en praktikant?

Hvis nogen kender nogen om dette, så håber jeg at høre lidt. Tak på forhånd.

Fra Flensburg
Tilmeldt 23. Sep 07
Indlæg ialt: 574
Fra  SunTzuGames Skrevet kl. 21:02

Hej Janet,

Jeg ville som udgangspunkt høre personens uddannelsessted ang. vejledning i sådan en erklæring.
Du kan kigge lidt inspiration til en fortrolighedserklæring på http://projektopslag.dk/?page=projekttools

Well, man skal selvfølgelig også tænke på at det ikke virker som en mistillidserklæring, så praktikant allerede fra day one føler sig skyldig ;-)

Venlig hilsen Emil Larsen
Vild med brætspil? - Sun Tzu Games

Fra Viborg
Tilmeldt 2. Jan 07
Indlæg ialt: 161
Skrevet kl. 14:22

Hej Emil,
Tusind tak for yderst relevant input - og for linket. Jeg har fluks taget kontakt til uddannelsesstedet (nogen gange er ting SÅ
indlysende, at de overses...) og kigget på linket du sendte med. Omkring praktikantens følelse, så er jeg 10000 procent sikker
på, at ingen der kommer ind her vil få den mindste fornemmelse af "skyldighed" eller mistro fra min side - så meget er jeg da
sikker på :)
Tak igen, det var rigtigt pænt af dig at komme med hjælp.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)