Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Modregning i negativ moms

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. May 05
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 15:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi har lige startet egen virksomhed, og som alle nyetablerede er det første kvartal med negativ moms, og det er jo fint nok. Problemet er så bare at min kæreste der står som ejer, har et gammelt studie lån hun afdrager på, så istedet for at få moms tilbage som vi havde forventet, fik vi et brev om at skattevæsnet havde modregnet den negative moms i studie lånet. Dette betyder foruden at vi nu mangler de penge også at vi kan se frem til en ekstra beskatning, da moms pengene jo ikke er nogen vi har tjent.

Hvis nogen her har nogen forslag til hvordan man håndtere sådan en situration, høre vi gerne fra dem.

Og udner alle omstændigheder, hvis man har personlig gæld til det offentlige, så lad være med at blive selvstændig, medmindre den selskabs form man vælger er ApS eller A/S hvor der er flere ejere.
Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 20:01
Hvor mange stjerner giver du? :
  Det er bare surt sådan noget.

Det samme ville gælde hvis det var manglende betaling af børnepenge, restskat eller andet som det offentlige er blandet ind i.

Men det er dog ikke i alle kommuner/amter at det er sådan; En jeg kender skylder skattevæsnet en hel del penge, men på trods af dette så kan vedkommende stadig få sin negative moms retur.

Det behøver dog ikke at være et ApS eller A/S for at "undgå" dette. Et I/S burde også kunne klare sagen, da der så er flere ejere indblandet og (alt efter hvorledes Interessentskabs-kontrakten er udformet) ikke kan hæfte for hinandens private gæld (altså gæld som er uvedkommende for I/S''et). Så hvis du tegnede et I/S sammen med din kærste, så burde I gå fri af hendes eventuelle studiegæld hvad angår momsen.

Lige til sidst vil jeg dog også lige give et godt råd; Se at få betalt det studielån af. Der er ikke noget værre end at slæbe rundt på sådan en "dødvægt". Jeg taler af egen erfaring - Da hele .com-branchen klappede sammen, valgte jeg og min daværende kollega at lukke vores virksomhed. Vi gik ikke konkurs men lukkede solvent som man kalder det, da vi godt kunne se på det hele at det ville ende i en konkurs hvis vi ikke hev i nødbremsen. Dette betød at vi betalte vores kreditorer ud af egen lomme således at virksomheden var helt gældfri (ingen gæld til udlejer, banker, virksomheder og staten) og derved kunne opløses. Dette var dog også ensbetydende med at vi privat skulle ud og tage lån i vores private banker til at dække omkostningerne... Et lån på knap 300.000 kr. gør ondt. Navnlig når man kort efter befandt sig i et dødvande imellem at have haft en god virksomhed og stå uden arbejde - med et kæmpe lån i baglommen og en bank som meget gerne vil se nogle store afdrag nu og her.

Jeg er nu ganske glad for at være ovre det - men det er også derfor jeg råder Jer til at komme af med studiegælden

/Jesper

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)