Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan man eje andres materiale bare ved at skrive en sætning?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Farum
Tilmeldt 9. Dec 06
Indlæg ialt: 1044
Skrevet kl. 14:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej allesammen

Er der ikke en jura-ekspert i blandt Aminoerne der kan besvare dette spørgsmål.

Kan det virkelig være rigtigt at man med en eneste sætning før man opretter en profil et sted afgiver ophavsretten til det man lige har skrevet? Sådan at det sted hvor man har skrevet f.eks en bestemt tekst eller uploadet et billede, bagefter har mulighed for at bruge det på alle de måder de ønsker.

Eksempel hvis jeg skrev sådan her på min hjemmeside i betingelserne

Alle profiler, profilnavne, indlæg og besvarelser der oprettes på forummet, ejes af xx.dk

Har mine brugere så virkelig ikke noget at skulle have sagt hvis jeg får lyst til at udgive en bog med historier om et bestemt emne, vidergive oplysninger til journalister mm?

Holder den i retten?

Jeg håber på nogle gode logiske svar jeg forhåbentlig kan forholde mig til.

De bedste hilsner

Birgit

Fra Odense M
Tilmeldt 21. Nov 05
Indlæg ialt: 1147
Fra  Skovhøj Ejendomme ApS Skrevet kl. 15:08
Jeg følger lige med her..

Ejendomsinvestor i selskabet Bolio - Lejebolig i Odense

Tilmeldt 28. Sep 07
Indlæg ialt: 1312
Skrevet kl. 08:39

Jeg tror da at det er lovligt ja, og når de skriver det i forvejen kan man vel bare lade være med at skrive noget eller oprette profiler på pågældende site?

Faktisk mener jeg at det lige nøjagtig er det der er tilfældet på facebook.com

Tilmeldt 22. Jan 08
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 05:30

ja det er lovligt facebook gør det, de må faktisk sælge dine billeder til reklamer for andre firmaer hvis det er det de vil 

Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Indlæg ialt: 3475
Skrevet kl. 08:16

Uden at kunne tolke det helt, er det så ikke også lidt det Thorborg gør her på amino?

Citat: "Samtlige immaterielle rettigheder, herunder ophavsret og varemærker, til Amino tilhører Amino ApS. Tekst, varemærker og logoer, der vises på Amino, må ikke anvendes uden forudgående skriftligt samtykke fra Amino ApS."

I mine øjne kan den læses på 2 måder. Den ene er hvor alt det tekst Thorborg har skrevet på forskellige undersider og lign tilhører amino ApS, men når der bare skrives tekst sådan generelt læser jeg det som at det jeg netop nu sidder og skriver også tilhører amino i det øjeblik jeg trykker ok.

Jeg er dog ikke jurist eller noget der ligner :)

Fra København Ø
Tilmeldt 27. Jan 06
Indlæg ialt: 2158
Fra  DIVE.in Scuba Diving SorteSokker.dk Skrevet kl. 11:31

holm20:
ja det er lovligt facebook gør det, de må faktisk sælge dine billeder til reklamer for andre firmaer hvis det er det de vil 

Fordi Facebook gør noget, betyder det jo ikke at det er juridisk korrekt. Først og fremmest er sagerne med facebook ikke afprøvet i retten, dertil er facebbok underlagt amerikansk lovgivning og retspraksis - Amino er underlangt dansk... stor forskel.

Som jeg ser det, har ethvert individ der producerer et stykke arbejde også selv rettigheden til det - grundlægende set. Så kan der være undtagelser, hvis man fx får løn for produktionen af arbejdet = et job, her tilfalder rettigheden arbejdsgiveren.
Mig bekendt, så er det kun Anja Lysholm og et par programmører der får løn her på Amino, så vi kan nok ikke siges at falde i den kategori... så hvis vi holder fast i eksemplet med Amino, så har vi en masse enkeltpersoner der hver især producerer et lille stykke unikt tekst, hver gang det trykker 'OK' med samtidig tilføjer de deres tekst til en samlet masse (indlæg og besvarelser = debatten i helhed)

Min - juridisk elendige - vurdering må være, at enhver selv ejer rettighederne til sit eget værk, men at Amino ApS ejer rettigheden til det samlede værk, altså debatterne (indlæg og besvarelser) i samlet helhed. Altså man kan selv bestemme over egen tekst, men må ikke masseudgive debatterne fra Amino andre steder.

I think ;-) 

Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline

Tilmeldt 22. Jan 08
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 04:58

jeg så bare i go morgen danmark, hvor der var en eller anden it ting inde der sagde man skulle passe på hvad man lage ind på de side der skrev sådan.

fordi de havde lov (ret) til at gøre med det hvad de ville, også sælge det til reklamer elller plakater hvis det var det de ville.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)