Hej allesammen Er der ikke en jura-ekspert i blandt Aminoerne der kan besvare dette spørgsmål. Kan det virkelig være rigtigt at man med en eneste sætning før man opretter en profil et sted afgiver ophavsretten til det man lige har skrevet? Sådan at det sted hvor man har skrevet f.eks en bestemt tekst eller uploadet et billede, bagefter har mulighed for at bruge det på alle de måder de ønsker. Eksempel hvis jeg skrev sådan her på min hjemmeside i betingelserne Alle profiler, profilnavne, indlæg og besvarelser der oprettes på forummet, ejes af xx.dk Har mine brugere så virkelig ikke noget at skulle have sagt hvis jeg får lyst til at udgive en bog med historier om et bestemt emne, vidergive oplysninger til journalister mm? Holder den i retten? Jeg håber på nogle gode logiske svar jeg forhåbentlig kan forholde mig til. De bedste hilsner Birgit |
Kan man eje andres materiale bare ved at skrive en sætning?
- 1
ja det er lovligt facebook gør det, de må faktisk sælge dine billeder til reklamer for andre firmaer hvis det er det de vil |
Uden at kunne tolke det helt, er det så ikke også lidt det Thorborg gør her på amino? |
Fordi Facebook gør noget, betyder det jo ikke at det er juridisk korrekt. Først og fremmest er sagerne med facebook ikke afprøvet i retten, dertil er facebbok underlagt amerikansk lovgivning og retspraksis - Amino er underlangt dansk... stor forskel. Som jeg ser det, har ethvert individ der producerer et stykke arbejde også selv rettigheden til det - grundlægende set. Så kan der være undtagelser, hvis man fx får løn for produktionen af arbejdet = et job, her tilfalder rettigheden arbejdsgiveren. Min - juridisk elendige - vurdering må være, at enhver selv ejer rettighederne til sit eget værk, men at Amino ApS ejer rettigheden til det samlede værk, altså debatterne (indlæg og besvarelser) i samlet helhed. Altså man kan selv bestemme over egen tekst, men må ikke masseudgive debatterne fra Amino andre steder. I think ;-) |
Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline
jeg så bare i go morgen danmark, hvor der var en eller anden it ting inde der sagde man skulle passe på hvad man lage ind på de side der skrev sådan. fordi de havde lov (ret) til at gøre med det hvad de ville, også sælge det til reklamer elller plakater hvis det var det de ville. |