Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvor meget skal man satse for en forretningsaftale?

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 22. Oct 17
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 15:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino-folk!

Jeg har brug for gode råd!

Jeg er freelancer, som lige er blevet tilbudt en forretningsaftale. Den går ud på at jeg skal bruge 3 måneders arbejde på at lave et produkt til en potentiel partner, som får rettighederne.

Så får jeg et beløb pr. salg af produktet, som så dækker min løn ved 4. salg. Lige nu er kun det første salg 'garanteret'. Vi taler om et produkt som man højst vil kunne sælge til ca. 100 virksomheder i DK.

Hvordan finder jeg ud af om det er en god idé, eller et for farligt sats, når jeg ikke har arbejdet sammen med den potentielle partner før?

Som sagt, lige nu er kun det første salg garanteret. Altså 1/4 af min arbejdstid bliver betalt. Jeg har ikke råd til kun at få pengene for 1 salg. 

Hvad hvis jeg insisterer på at få betaling for mine arbejdstimer (som de så vil prutte væsentligt ned) - hvordan kan jeg finde ud af om den potentielle partner egentlig kommer til at betale mig? Er der nogle advarselssignaler i deres regnskab (det er et Aps firma, så jeg kan downloade deres regnskab fra virksomhedsregisteret)?

Jeg synes allerede nu, at der er en del af mig, der ikke stoler på den potentielle partner. Det virker som om de ikke selv vil satse på det (de skal ikke selv lave noget), men beder mig om at satse en hel masse arbejdstimer på det. Så de har forretningsidéen og kunderne, men det er mig som leverandør, der skal satse for at tjene penge på det?? Er det normalt?

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 18:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Du stiller mange spørgsmål. Jeg kan svare helt generelt, at hvis du har en dårlig mavefornemmelse, så skal du ikke gøre det. Dét alene tænder røde lamper hos mig. I det mindste ikke uden at tale med en advokat.

Gælder det 3 måneders fuldtid, så du ikke kan lave noget andet imens? Er der andre end dig, der kan lave det? "Det første salg er sikret": Hvem siger det? Har du det på skrift? Har denne kunde forudbetalt? Umiddelbart synes jeg, at I på en eller anden skal deles om risikoen således, at din indsats honoreres først. Det kunne også være, at fik rettighederne, og først overdrog dem, når du var blevet ordentligt betalt.

Du kan sikre dig lidt bedre mod, at de bare sælger, uden du får din provision ved at kræve at kunne se deres regnskaber. Du kan aldrig sikre dig mod, at de sælger rettighederne videre til et andet selskab (f.eks. deres eget) og giver dig en lang næse - selvom det ville være imod jeres aftale.

Der er mange ting, som gør sig gældende, så du skal have en advokat indover - og jeg ville mene, at du skulle kunne bede partneren om at betale dette.

Jeg vil gentage, at du på en-eller-anden-måde skal sørge for, at I deler risikoen.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 21:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Peter

Det lyder som en rigtigt risikabel aftale for dig.  Du skal lave alt arbejdet uden omkostninger for dem,  den motivere dem jo ikke ligefrem til at gøre en stor salgsindsats. Du vil så intet kunne stille op hvis deres salgsindsats er mangelfuld, ikke eksisterende eller de pludselig skifter strategi. Ligeledes vil det være enormt svært for dig at se / bevise salgstallene i tilfælde af yderlige salg.  

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn:

Hej Peter

Det lyder som en rigtigt risikabel aftale for dig.  Du skal lave alt arbejdet uden omkostninger for dem,  den motivere dem jo ikke ligefrem til at gøre en stor salgsindsats. Du vil så intet kunne stille op hvis deres salgsindsats er mangelfuld, ikke eksisterende eller de pludselig skifter strategi. Ligeledes vil det være enormt svært for dig at se / bevise salgstallene i tilfælde af yderlige salg.  

 

Helt enig. Max tilbyd dem en lav timepris du kan leve med hvis alt salg kikser- helt ned til 90 kr timen måske, og så fra salg 4 og frem et måske lidt mindre tal end oprindeligt. Arbejd ikke gratis i 3 mdr mod et flygtigt tilsagn om penge der måske aldrig kommer

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra bergen, norge
Tilmeldt 18. Jul 10
Indlæg ialt: 237
Skrevet kl. 22:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal nok gå etter din mavefølelse her. Men jeg ville også hatt vedkommendes forretningsplan vurdert av uavhengig tredjepart. Om ikke hele forretningsplanen,Det vil jo din partner sikkert ikke, men en form for uavhengig vurdering.  Alle iværksettere ser jo på sine planer med lidt rosa briller. En uavhengig part vil se litt mer objektivt på det.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 23:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

anders larsen:
Men jeg ville også hatt vedkommendes forretningsplan vurdert av uavhengig tredjepart

Hvad skulle det hjælpe, den siger jo ikke nogen om deres evne eller lyst til at sælge varen.

Fra bergen, norge
Tilmeldt 18. Jul 10
Indlæg ialt: 237
Skrevet kl. 23:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej. Jeg tenker jo at i deres forretningsplan så må de jo også ha en markedsføringsplan som viser hvor meget de har tenkt på hvordan de skal sælge den. Hvor stort er markedet? Finnes der konklurrenter? osv. Har man ikke en klar ide om disse tingene og en klar strategi så blir man jo skeptisk.

Fra Søborg
Tilmeldt 13. Dec 10
Indlæg ialt: 274
Skrevet kl. 00:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter

Du skal tænke dig rigtig godt om før du siger ja til nogen aftaler af den type. For mig at se er der en del røde flag her du skal overveje. Personligt vil jeg løbe skrigene væk hvis det forholder sig som du har beskrevet.

1) Du skriver at du ikke stoler 100% på ham. Man skal ikke gå ind i partnerskab med folk man ikke stoler 100% på.

2) De tager ingen risiko du tager den 100%. Det vil helt sikkert være svære at sælge end de tror og de har ingen grund til at fortsætte når de opdager dette.

3) "Garanteret" der er ingen salg der er garanteret ved mindre du har en kontrakt med en underskrift fra kunden. Folk der prøver at bilde dig andet ind er ude på at snyde dig til at gøre noget der ikke er i din interesse. Hvis de mener at have lavet et salg skal du fysisk se kontrakten. Alt andet er bare tro håb og kærlighed.

4) Han vil have rettighederne til noget han ikke har betalt for. Hvorfor skal han have dem når han ikke vil betale? Han skal ikke have rettighederne til noget som helst før han har hostet op med pengene.

Husk at du bestemmer hvor meget rabat du vil give og husk at der også skal være sat tid af til at diskutere alle regninger med kunden. Folk der prøver at få tørret risikoen af på andre er ofte besværlige kunder der vil prøve at få dig til at lave det hele og mere til for den halve eller næsten igen penge. Giv ham en timepris i den høje ende og hvis han ikke siger ja til den brug din tid på at finde mere seriøse kunder. Du skal regne med at du sandsynligvis kommer til at kæmpe om samtlige regninger og samtlige leverancer med dem her. Jeg ville fakturer tit og ofte med korte betalingsfrister så du hurtigt kan stoppet arbejdet hvis ikke han betaler. Du har ingen sikkerhed for han betaler ved mindre end han skal bruge dig igen. Husk at det skal være en del af aftalen og så ville jeg tage ejerforbehold i koden.

Held og lykke med det!

Prøv en gratis personlighedstest på coreprofile.com

Tilmeldt 22. Oct 17
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 07:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Cookie - John Hannover:
tilbyd dem en lav timepris du kan leve med hvis alt salg kikser- helt ned til 90 kr timen måske, og så fra salg 4 og frem et måske lidt mindre tal end oprindeligt

90 kr i timen? Undskyld jeg siger det så direkte, men er du ude på at ødelægge det danske erhvervsliv? :)

Tilmeldt 22. Oct 17
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 07:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for et meget konstruktivt svar, Jon Frounberg. 

Jeg vil helt klart tage en snak med dem, og fortælle dem som det er - at jeg føler de prøver at investere i en forretning med mine penge.

Det at de ikke er villige til at risikere egne penge, betyder måske at de ikke tror 100% på det selv?

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)