Hej alle, jeg er lige begyndt at bruge MyShop (ikke ovenud lykkelig over tjenesten, men lad nu det ligge), og vil lige høre hvordan man bogfører den korrekt, da jeg ellers er vant til simple straksbetalinger. Jeg tænker først at føre fakturaen for kundens køb (fx 400kr) over på debitorkontoen, og så fra debitorkontoen til banken når jeg modtager den daglige udbetaling fra MobilePay (den kommer den følgende hverdag, ser det ud til). 1) Hvad med de 75 ører? Er det mest hensigtsmæssigt at overføre det fulde beløb (altså 400kr) fra debitorkonto til bankkonto og så oprette gebyret som en udgift betalt fra banken, eller skal jeg "betale" gebyret fra debitorkontoen på en måde? Resultatet er vel det samme så længe summen er 400kr indtægt, 0,75kr udgift - men formalia.... :) 2) Bilag. Fakturaen giver sig selv, men hvad med bilag for overførslen fra debitor til bank... Er kontoudtog for bankoverførslen nok? Jeg kan ikke finde en printbar kvittering for overførslen på MyShop. Jeg håber jeg fik formuleret mig forståeligt! |
Den rigtige måde er vel at lave en trekantspostering.
Når du har bogført dem ind som debitorer.
Så debiterer du 399,25 kr. på bank.
Debiterer 0,75 kr. på en konto for mobilepay gebyr i driften.
og så krediterer du 400 kr. på debitorer.
En anden måde, som nok ikke er helt rigtig, er at bogfører de 400 kr. væk fra debitorer og ind i bank. Og bagefter bogfører gebyret. (dette kommer jo så ikke til at kunne afstemme hver enkelt post på bankudtoget. Men banken kommer stadig til at stemme)
Som bilag, vil jeg nok tage et screenshot af selve myshop appen (der hvor du kan se indbetalingerne) og så et kontoudtog fra banken, hvor du kan se at den er 0,75 kr. lavere (eller mere hvis det er flere fra samme dag)