Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb/salg af brugte varer

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2077
Skrevet kl. 09:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Har lige brug for lidt hjælp.

Et tænkt eksempel:

Jeg har solgt en BRUGT varer. Dette er anført på faktura, at der er tale om BRUGT.

Kunden skal selv sørge for strøm til varen. Denne er 1 phase, nul og jord (Bedre kendt som 230 volt)

Kunden kommer 2 dage senere og kræver, i henhold til købeloven, reparation af varen (som er 2 år normalt). Ved kontrol opdages, at der har været sat kabler i 2 x 400 volt (2 phaser).

Nu kommer så mit spørgsmål: Når der sælges en brugt vare, om den skal have strøm eller ej, hvorledes anføres det på faktura at der er tale om en brugt vare, uden garanti (de 2 år)

Skal der lige som brugtvognsforhandlere anføres: "Sælges kun til CVR. NR., uden reklamationsret og garanti af nogen art og dermed købt som beset".

Eller er der andre forslag.

Dette er kun et tænkt eksempel. Kom til at tænke på det, da en af mine kunder, der sælger ikke strømbærende udstyr, i følge en kunde skulle yde 2 års garanti på en brugt vare. Denne vare, viser det sig, var bedre at have sendt til produkthandel, da kunden har "smadret" alle de dele, der blev skiftet inden levering. Selvom kunden blev vist på lift, at de vitale dele, som kunden ved trænger til udskiftning efter 10, var blevet skiftet.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Kunden skal have haft mulighed med at gøre sig bekendt med den manglende fra skrivelse af garanti, hvilket du foruden kun kan begrænse ved handel udenfor forbrugerkøb, inden vedkommende køber varen. Derfor er det ikke nok, at du først bagefter påskriver det fakturaen. Jeg ville skrive det ind i de almindelige handelsbetingelser, på selve varen hvis det er en webshop og så igen på fakturaen - fremhæv det gerne.

Herudover har kunden krav på en almindelig funktionel vare, med mindre kunden har været bekendt med den manglende funktionalitet. "købt som beset" har således et mere snævert anvendelsesområde, end mange vil formode.

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2077
Skrevet kl. 12:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit svar Arne.

Arne G.:
krav på en almindelig funktionel vare

Fuldstændig enig. Det var bare for at høre andres input.

Og klart, at

Arne G.:
man ikke bagefter påskriver det på fakturaen

Nu er min butik ikke en webshop, men fysisk. Så varerne afhentes, fremvises med diverse funktioner osv. Både nye og brugte.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Pythonrap:

Arne G.:
man ikke bagefter påskriver det på fakturaen

Nu er min butik ikke en webshop, men fysisk. Så varerne afhentes, fremvises med diverse funktioner osv. Både nye og brugte.

Det skubber jo også mangelsvurderingen til din side - det er nemmere for en køber, at påberåbe sig mangler ved fjernsalg grundet den manglende undersøgelsesmulighed. Mht. hvis du sælger til private forbrugere, bør du være opmærksom på købelovens § 76 angående forbrugerkøb og mangelsvurderingen (som analogt også kan give et udgangspunkt for mangelsvurderingen i andre købeforhold): 

https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=142961

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2077
Skrevet kl. 13:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Arne

Tak for svaret igen.

Nu var mit indlæg, et tænkt eksempel, den med strømbærende. Den anden har fundet sted og jeg takker naturligvis for dit svar, på kundens vegne. Her gælder også, at det er en fysisk butik, med fremvisning og test/prøvekørsel. Men der har været en enkelt, der krævede erstatning af reservedele, som ikke engang er omfattet af fabriksny garanti. Men for at undgå shitstorm på Trustpilot og andre medier, så valgte man at erstatte delene. Så det er får at undgå sådanne, underskudshandler, at jeg lavede tråden.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)