Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Jeg ønsker det samme som alle andre shop indehavere, mere salg - foreslag modtages.

Side 2 ud af 4 (31 indlæg)
Tilmeldt 21. Nov 06
Indlæg ialt: 135
Skrevet kl. 23:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin Tygsen:
Du har ret i en del af det du skriver omkring oscommerce, men du laver også rigtig mange konklussioner baseret på hvad du tror og tænker som ikke er sande.

Såsom? Naturligvis er mine betragtninger ikke grebet ud af det blå, men det er jo muligt jeg har formuleret mig forkert.

Martin Tygsen:
At en person har brugt 1000+ timer på at få htmlen valideret vil jeg kategorisere som en dumhed af større grad. For det første fordi der findes de første 5 forskellige pakker hvor htmlen allerede er valideret til oscommercen, som er plug n' play hvis du har en clean oscommerce, dernæst ville det ikke tage noget nær 1000 timer at gøre det selv.

Nu handlede det primært om at XHTML'tificere den, og placere alt i stylesheets og muliggøre forskelligt design. Det var én på OpenForum. Og det er 1½ år siden, som jeg skrev. Der er muligvis sket meget siden da. Jeg står naturligvis ikke inde for den med 1.000 timer, men det fortæller jo en historie man har hørt før. Og jeg er ikke uptodate på hvilke nye tiltag der er sket indenfor osCommerce det seneste års tid.

Martin Tygsen:
Her er jeg dog desværre ganske uenig, jeg mener ikke at osc'en kan fungere som en out-of-the-box løsning, den er alt for nørdet, alt for grim og har en helveds masse underlige ting i som er komplet ubrugelige. Samtidig har den en masse punkter på SEO banen hvor den halter virkelig meget. Så en out of the box løsning er det bestemt ikke i mine øjne. Men som grundbase for en person der forstår sig på en smule programmering kan det være et rigtig godt udgangspunkt.

Som jeg skriver fungerer den på hobbyplanet hvis man netop ønsker at sælge sjippetov eller glansbilleder. Jeg skriver IKKE at det i sig selv er en god moderne webshop, tværtimod skriver jeg det modsatte! Selv vil jeg ikke røre den med en ildtang. Du vil vel i øvrigt ikke påstå at www.gadget.dk er en smuk stage of the art webshop, som man IKKE kan se er baseret på osCommerce? Den er opbygget på fuldkommen samme måde, det er de samme moduler og bokse osv, og boksene er jo praktisk talt positioneret som i default-installationen. Der er tilføjet noget grafik på bokse, lidt flyv, nye headere, title modificeres ift indhold mv - men alt i alt er strukturen identisk. Det er jo præcis som jeg skriver, umuligt at komme ud over, med mindre man da skriver hele pivtøjet om fra grunden, og så kan man lige så godt vælge noget andet og bedre. www.gadget.dk er tydeligt baseret på osCommerce, og det ville jeg da have set øjeblikkeligt selvom du ikke havde fortalt det. Mange gør meget ud af at "skjule" det er baseret på osC, men der findes en lang række spidsfindigheder og "tekniske spor" som afslører osC, f.eks kan vi bare se på den finurlige <html dir="LTR" lang="dk"> - eller tabelstrukturen og de indlejrede tags, brugen af pixel_trans.gif, som sagt hele boksopbygningen, med meget mere - det springer i den grad i øjnene.

Martin Tygsen:
Men vil man ud og have noget 100% costumized så vil det være bedst at bygge fra bunden - problemet med de løsninger er bare at prisklassen er en helt anden og vil i  rigtig mange tilfælde være at skyde grovspurve med kanoner.

Jeg er helt enig. Nu vovede jeg faktisk ikke at skrive, at man er bedst tjent med at skrive det hele fra grunden, det lyder lidt for flot. Jeg sad on and off med osCommerce i en måneds tid, indtil jeg fandt ud af, at det UMULIGT nogen sinde ville kunne løse vores behov, og at systemet simpelthen er for ringe og "uortodokst" for nu at sige det pænt, rent programmeringsmæssigt, til at det kunne betale sig på sigt. Det vil være lag på lag og utilfredstillende. Så jeg barberede al kode væk, beholdt tabelstrukturen (som i øvrigt HELLER ikke noget værd overhovedet) og lavede så min egen webshop, inkl et temmelig stort administrationsprogram. Nu er også tabelstrukturen skiftet ud og normaliseret, inkl 40 nye relations og lookup-tabeller. Det skulle jeg naturligvis have gjort fra starten af, men jeg troede altså at alt det med mekanismer omkring e-handel osv var meget sværere end det i virkeligheden er. Jeg har haft kontakt med flere, der først er blevet duperede af osC's tilsyneladende store udbredelse og den nemme out-of-the-box approach, og de tilsyneladende uendelige "nyttige" contributions, men alle finder jo efterhånden ud af, at osC ikke kan bruges til så meget andet end at være "osCommerce - a useable webshop demoproject". OsC mangler jo næsten ALT man forventer af et moderne system, lige fra SEO som du nævner til relationer, varianter, customiseret visning på bestemte produkter, ekstrascripts på produkter for f.eks specielle beregninger, en ualmindelig dårlig tabelstruktur, alt for statisk tilgang til indhold, som billeder og 100 andre ting.

Og ja, "problemet" er netop at det så bliver meget dyrt! Men det er jo også forskellen på mormors glansbillede osCommerce webshop og en "rigtog" webshop der skal konkurrere med andre fuldtidsprofessionelle som sælger det samme - det er en afvejning af mange faktorer der får mig til at skrive, at osC er fint på hobbyplanet. Jeg vil anslå at min/vores webshop har kostet ½ mio allerede. Og det er endda billigt sluppet.

Min Webshop-løsning går efter planen i luften 26.02 - og du kan tro jeg opretter et link her på Amino, for at få den evalueret. Det er faktisk noget jeg glæder mig til som en sindssyg. Vi har haft fat i E-mærkefonden, og den bliver f.eks klar til dette også.

mvh

Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Indlæg ialt: 3475
Skrevet kl. 08:10

Jeg tror og bund vi er enige Konrad, du ser bare lidt mere kritisk på det end så mange andre. Det lyder til du selv har noget programmeringsbaggrund og så er der naturligvis en vis stolthed i at koden er rigtig lækker, hvilket oscommercen bestemt ikke er.

Men for den almene kunde i butikken betyder det intet, så længe shoppen virker, jovist du siger du kan se at gadget.dk er en oscommerce, men hvor mange af deres kunder tror du kan se det? I mine øjne er gadget.dk altså ikke på noget  hobbyplan det er en relativ stor virksomhed som omsætter for et pænt beløb - Set i forhold til mange andre webshopsnettet, som både er skrevet fra bunden eller kører over et andet standard system.

Hvis man skal op og have en løsning som wubti.com og lign, jamen så er vi slet ikke uenige, så skal det programmeres fra bunden, og så er en ½ million billigt sluppet. Men det er nu altså de færreste der behøver sådan en løsning, også selvom de er proffessionelle og kan leve af deres webshop.

Held og lykke med din webshop løsning, ser frem til at give den en vurdering her på amino.

Tilmeldt 1. May 07
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 15:03

Altid hyggeligt at læse Martins diskussioner hehe ;b

Men tilbage til indlægget

SEO optimér indholdet som de andre også nævner, jeg har dog fundet dette SEO-G der skulle lave venlige adresser :) Jeg ved dog ikke om du har mulighed for at installere det, ellers kontakt din udbyder.

Din forside er bestemt ikke særlig indbydende, budskabet jeg får er bare hvilke produkter du sælger, men ikke noget uddybende.

Udskift al den tekst på forsiden med links til produkter, gerne med store billeder og "billige" priser der er iøjnefaldende.

Drop de reklamer du har på siden (wow og shoplink ting i bundet)

Er din side blevet tilføjet til mobilpriser.dk ?

Mvh.

Lars Nørgaard

Tilmeldt 21. Nov 06
Skrevet kl. 22:07

WebTeck, (selvom det er reaktion på Lars N svar)

Lars N:
SEO optimér indholdet som de andre også nævner, jeg har dog fundet dette SEO-G der skulle lave venlige adresser :) Jeg ved dog ikke om du har mulighed for at installere det, ellers kontakt din udbyder.

Hvis ikke man kan installere/bruge "SEO-G" (har just lige kigget på det, det virker som om det bygger "søgevenlige" URL'er op, som der 301 redirigeres til "rigtige" osC-adresser med) bør man som minimum sørge for at sidernes titles gøres unikke og at søgemaskinen kan finde alle produkter, sider, categorier mv uden at skulle trolle ned gennem systemet (hvis den overhovedet kan vil).

Mht <title> kan man uden at ændre nævneværdigt i osC, f.eks ved produkt_info.php, hvor produktets attributter af én eller anden uransagelig grund først findes efter sidens headere mv er skrevet, gemme det man gerne vil have i <title> i en skjult <div> og så med <body onLoad> få titlen på. eg, når $product_info er instantieret skriver du følgende umiddelbart efter

echo "<div style='display:hidden;' id='minTitel'>Min WebShop ".$product_info[product_name]."</div>";
ved <body> -> <body onLoad='loadTitle();'>
og en JS function
function loadTitle() {
      document.title=$('minTitel').innerHTML; //bruger her prototype.js
}

mht eksponering af indholdet må og skal du have en side dedikeret udelukkende til at vise samtlige produkter og kategorier, en sitemap-fil. Jeg tror ikke helt man skal stole på sitemap.xml mv, eller at søgemaskiner og evt mennesker af sig selv kan finde frem til alle dine sider - derfor skal du linke til dem aktivt, med "sigende beskrivelser" eg sematiske korrelationer. Opret en ny side, link til den i footer, i en boks og rundt omkring, og lad så denne side indeholde, for hver kategori, et link ala (skematisk)
<a href='link til min kategori' title='navnet på kategorien, evt dele af kategoriteksten'>navn på kategori</a>
og nedenunder, en søgning på samtlige produkter indenfor denne kategori, ligeledes med link af samme type
<a href='link til mit produkti' title='navnet på produktet, evt dele af produktbeskrivelsen'>navn på produkt</a>

Naturligvis stylet til mennesker, så det bliver
Brød
   Rugbrød
   Franskbrød
   Knækbrød

Kager
   Citronkage
   Æblekage

osv. Ikke blot har søgemaskinerne så en side med alle dine produkter de VIL finde, mennesker får også en oversigt over din webshop. Og begge dele kan gøres uanset hvad du ellers har "befængt" din osC med, eller en ren.

s

dk ((blot et et andet sted på de ønstede sider, f.eks produkt_info.php lave en skjult <div> med den ønskede title, f.eks webshopnavnet+kategori+produktnavnet, eg svjh ligger det i $products_info[

Jeg kan ikke udtale mig om SEO-G - jeg har downloadet modulet og kigget lidt på koden, men det ser lidt mystisk ud. Har dogi kke prøvet at installere det på en Osc; da jeg så skulle installere en osC først. Men det virker som om der bygges "søgevenlige" URL'er op som der 301 redirigeres til via .htaccess (??, Nørgaard?).

Det virker meget osC'sk,. og som endnu et performance-reducerende led, og hvor sikkert er det i grunden? =.,  men det er i hvert fald væsentligt at alle sider eksponeres grundigt for søgemaskiner. Title er vigtig, og det kan man om ikke andet nemt løse med javascript.

Og udover at jeg er enig med Nørdgaard i alt hvad han skriver, burde du virkelig også udnytte det kæmpestore hvide område i dit "logo" i toppen til noget fronuftigt. Det er vel der henved 80-90% primært kigger hen, og på på din side er der intet!?

Tilmeldt 21. Nov 06
Skrevet kl. 22:15

Mystisk så meget garbage der kom med??? :-( Det sidste afsnit af de rodede skrab er dog ment som en del af indlægget, altså det med det store hvide ubrugte område i øverste venstre hjørne!

Tilmeldt 1. May 07
Skrevet kl. 22:15

Som sagt kender jeg intet til Oscommerce :) Og troede faktisk den udvidelse kunne lave pæne <title></title> tags :) men nå, godt andre ved mere end mig hehe :-)

Håber WebTeck tager imod vores respons med åbne arme, da han med sikkerhed vil kunne bruge noget af det Wink

Tilmeldt 1. May 07
Skrevet kl. 22:20

TinyMCE er godt nok ret kringlet her inde på Amino :-/

Så faktisk slet ikke det sidste du havde skrevet Konrad, men altid dejligt at høre at mine råd kan bruges en lille smugle Wink

Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Skrevet kl. 22:26

Lars N:
Som sagt kender jeg intet til Oscommerce :) Og troede faktisk den udvidelse kunne lave pæne <title></title> tags :) men nå, godt andre ved mere end mig hehe :-)

Man kan også vælge at anvende Header tags controller som er en contribution, find den på oscommerce.com.

Den sørger for unikke titler (mulighed for selv at definere dem i administrationen) og så giver den muligheder for Metatags selvom det eftersigende ikke skulle have den store betydning i søgemaskinerne mere.

Vil man lege med designet så kig på Simple template system, det gør det nemmere men kræver stadig kendskab til PHP for at kunne lave nogle flotte designs.

Hvis man har tid nok kan man vente på Oscommerce 3.0 - de alpha versioner jeg har prøvet af den ser lovende ud, og for kodenørderne så var den sidst jeg så den valideret og uden brug af tables.

Derudover findes der også contribs som f.eks. denne http://addons.oscommerce.com/info/2693 Så starter man forfra med en oscommerce så kan det være en mulighed, man skal bare være opmærksom på at det så kræver noget mere programmering/tilpasning hvis man vil installere nogle af de andre contribs, så er det ikke bare at lukke øjnene og følge install vejledningen.

Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Skrevet kl. 22:32

Konrad:
Jeg kan ikke udtale mig om SEO-G - jeg har downloadet modulet og kigget lidt på koden, men det ser lidt mystisk ud. Har dogi kke prøvet at installere det på en Osc; da jeg så skulle installere en osC først. Men det virker som om der bygges "søgevenlige" URL'er op som der 301 redirigeres til via .htaccess (??, Nørgaard?).

SEO-G er et større modul, men som du selv siger så opbygger den seo venlige urls. Som standard bliver de bygget op som kategorinavn/produktnavn.html. Men du har stort set frie muligheder for opstilling via administrationen til SEO-G
Derudover så kan man gå ind og påvirke hver enkelt URL seperat og omdøbe den til det man ønsker.

SEO-G modulet er dog ikke et man bare lige kaster sig ud i hvis man er nybegynder, ser man på f.eks. openforum.dk så er der mange der har problemer med det :) Men når det først er installeret virker det fornemt.

Hvis man ikke lige vil anvende SEO-G som er en nyere contrib så er der Ultimative SEO som nok er den mest brugte, den giver bare nogle tåbelige URLs efter min mening.

Tilmeldt 21. Nov 06
Skrevet kl. 23:47

Tak for forklaringen, det var også sådan jeg forstod det - og så navigerer den imellem de "rigtige" og de pæne URL via .htaccess. Der er vist ingen tvivl om, at pæne /-se-mit-produkt-der-handler-om-dit-og-dat.html klart er en ultimativ eksponeringsform over for søgemaskiner - sådan virker det i hvert fald på mig. Ja, den så stor ud ift andre contributions jeg har set, denne contribution - i hvert fald databasemæssigt. Og så var der en glimrende vejledning noterede jeg - noget der virkelig var mangel på dengang jeg snusede til osc: Jeg fatter ikke der ikke findes / er udviklet et "framework" som man blot sætter op ift contributions, og så kan køre et get/set på oscCommerce installationen. Er der kommet noget af den slags? Et lille exe-program der læser nogle parametre, "sæt disse linier ind der", i den og den fil, "opret den og den tabel" mv - og som gør det nemt at fjerne igen. Det burde være muligt. Mange contributions oven i hinanden kunne løses med et blindfold tag ala "<!--CONTRIB --> så man kunne endda gøre det på linienummer-niveau. Jeg bed mærke i diverse fora, at virkelig mange knækkede nakken på contributions eller uforvarende - måske fordi de ikke sådan normalt brugte PHP eller programmerede i dagligdagen - ofte lavede fejl og så ikke kunne vende tilbage igen, og måtte reinstallere og gøre alting forfra. Mange sad (sidder?) åbenbart uden at kende til PHP mv og ledte efter bestemt "tekst" ift en opskrift i en install.txt-fil, hvor de så pastede contribution-koden ind - faktisk imponerende at det lykkes for så mange, hvis det man læser i øvrigt er ren volapyk!!

Det ville virkelig løfte osC's brugbarhed for mere reelle brugere, dem som blot ønsker en webshop, med et framework/program der installerer contributions korrekt for brugerne.

Og jeg må sige - osC 3.0? Men det kan være der sker noget nu? For 1½ år siden var den også "lige på trapperne", og udviklingen havde dengang været i gang svjh i 2 år. Det virkede helt ærligt ikke på mig som om de ligefrem sad og kodede på den nye version i døgndrift, men mere som om osC nu levede sit eget liv, drevet af contributions og rettelser. Men det kan også være jeg opfattede det forkert her.

Side 2 ud af 4 (31 indlæg)