Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan kompenseres der for lav løn, når et startup hyrer folk?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 16. Sep 17
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 01:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg står og er med i et startup hvor vi nu er kommet dertil hvor der er brug for mig fuld tid, og der er penge til at jeg kan være fuld tid i en periode, hvilket betyder at jeg står over for at skulle sige mit gode, velbetalte job op.

Jeg har selv en ret lille andel af firmaet, og vi har en investor som har et godt stykke over halvdelen. 

Der er ikke råd til at vi kan få en løn svarede til den konkurrencedygtige løn jeg får nu, hvis vi også skal nå i mål med vores projekt. Vi kan få ca 2/3 af den fuld løn. Det har jeg fuld forståelse for. Derfor snakker vi om en model der skal gøre det attraktivt for os at arbejde på projektet frem for at lave andet arbejde til fuld løn.

Jeg ville synes det var rimeligt hvis vi fik en option på at få ejerandele for 10.000 kr (som købes til symbolsk beløb), hver gang vi modtager 20K i løn i stedet for 30K (for at regne i runde tal). Således at når der fx er gået et år og investor skyder 1 mio ind, og jeg har sparet for 100K op fra min lønnedgang - så vil jeg altså modtage andele som er ca 1/10 af investorens indskud. Jeg synes selv det lyder 100% rimeligt. Det koster ikke firmaet nogle penge at give de andele, men det giver mulighed for at få dygtig arbejdskraft til 2/3 af markedsprisen.

Problemet er at vores investor mener at vi kun bør modtage andele for 50% af vores lønnedgang, da han mener at vi har en nedgang som er i fiktive penge, og dermed risikofri. Hvorimod hans indskud er reelle penge fra hans bankkonto. Den køber jeg ikke helt, for hvis der står 100K mindre på min årsopgørelse hvis jeg går med i det her fuld til, i forhold til nu hvor jeg får en god løn, så er det jo lige så reelle penge jeg mister, som investoren hiver op af sin lomme.

Eller er jeg galt på den?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kan jeg ikke se hvor rimelighed skulle ligge i optioner. Det er jo investors valg rent ud synes jeg. Hvis nogen får option på 10.000 kr så går de penge jo fra investor alt andet lig.
I kan heller ikke få ejerdele for 10.000 kr som kompensation for lønnedgang fra 30 til 20 t uden enten at betale den option fuld (ikke et symbolsk beløb) da det jo så udløser fuld skat for modtageren. 

Spørgsmålet ville give mere mening hvis I betaler optionerne fuldt i forhold til investor - men hvis investor vil tilbyde jer optioner for halvdelen af nedgangen, 5.000 kr så må I jo tage det - og betale fuld for det - eller betale fuld skat af det i alle fald - eller I må takke nej til investor. Der er i mine øjne ikke en rimelighedsbetragtning i det her 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Sep 17
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 10:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tænker det er 2 forskellige emner jeg berører. Den her handler om at jeg selvfølgelig forstår at man skal komme så langt som muligt for de penge der ligger på bordet, hvis man gerne vil i mål - og dermed skal udgifterne holdes nede.

Jeg prøver her at finde ud af hvad der er rimeligt når man kompenserer for en løn som er lavere end markedet vil give

Fra Brønshøj
Tilmeldt 19. Dec 16
Indlæg ialt: 154
Fra  Winity Skrevet kl. 11:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Når man arbejder som iværksætter skal det ikke handle om penge.

Selvfølgelig skal man kunne leve, men der er mange der lever for en løn på under 20k i dagens Danmark.

Så det job skulle ikke være for at tjene penge, men fordi du tror på projektet og det resultat i er ude efter at skabe - er det resultat mere værd end de 10.000 om måneden?

https://www.smartbanker.me/dk/ - Sammenlign lånemuligheder for 50+ lånepartnere på et sted.

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 13:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det her lyder måske hårdt - men det lyder til at du inderst inde ikke brænder nok for iværksætter-projektet...

Hvis du gjorde det ville du ikke gå så meget op i hvad der teoretisk ville være rimeligt omkring løn. Mange af os andre har startet op med betydeligt mindre eller endda ingen løn i opstarten. Der er heller ikke nogen som siger at investoren måske syntes det er sjovt at du skal have option på f.eks. 100.000 kroner hvis investoren lægger 1 million. Investoren investerer i virksomheden - ikke for at give dig privat 100.000 ekstra på lommen.

Hvordan ser det ud med dine partnere i virksomheden? Det er nok mere her du skal finde rimeligheden. Hvis de f.eks. hver får 30.000 ud om måneden og I har lige store andele virksomheden - så er det selvfølgelig også rimeligt at du får 30.000. Men hvis de får 5.000 om måneden, så er det alt andet end rimeligt at du skal have 20.000 kroner + 10.000 kroner i option hver måned - bare fordi det er det du får nu.

Der er en grund til man inden for iværksætteri snakker om at gå all-in, sætte begge hænder på kogeplader m.m. Jeg har set rigtig mange iværksætter-virksomheder gå på røven udelukkende fordi virksomhedens økonomi er blevet udhulet af høje lønninger :-(

/Jesper

Fra Middelfart
Tilmeldt 13. Sep 12
Indlæg ialt: 416
Skrevet kl. 13:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Drop det, du kigger kun på lønnen det er aldrig et godt tegn, du har ikke fokus på at det skal blive en succes, kun at du skal få en konkurrencedygtig løn i forhold til hvad du laver nu.

Den eneste som satser på det her setup er jo investor, hvis i andre går og trækker 20k hver i løn ud pr måned, så er underskud jo nærmest allerede garanteret, du er løn modtager ikke ejer i det her og virker jo slet ikke til at tro på virksomheden når du kun tænker kortsigtet, mon ikke bare du skal beholde dine trygge rammer, og lade investor finde en der rent faktisk brænder for og tror på projektet.

Din indstilling giver i alt fald ikke just værdi og håb for setuppet.

At der overhovedet er "råd" til løn er jo vildt i et nyt setup, det skyldes jo kun investors penge.

Fra Bagsværd
Tilmeldt 30. Nov 05
Indlæg ialt: 121
Fra  GULDNUMRE Skrevet kl. 13:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skriver, at du har en ret lille andel i jeres startup. Det betyder jo så også, at din andel af en eventuel succés vil være ret lille. Jeg synes derfor du skal sammenholde din lønnedgang ved at arbejde på projektet med den sandsynlige gevinst du kan opnår ved at jeres startup bliver en succés. 

Vurderer du, at din gevinst vil blive mindre end det du taber i lønnedgang giver det ikke økonomisk mening at sige dit job op.

Det kan naturligvis godt være arbejdsmæssigt et godt valg, hvis du brænder for jeres startup og derfor gerne vil acceptere en lønnedgang i en periode.

www.Guldnumre.dk - Få dig et unikt mobilnummer. Et guldnummer huskes af alle!

Tilmeldt 16. Sep 17
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 13:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er godt klar over at jeg i hvert fald på den korte bane ikke skal gå ind i det af økonomiske grunde. Selvfølgelig håber vi at det bliver stort og at vi kan score kassen en gang, men vi ved godt at risikoen for at det modsatte sker er større.

Min pointe er bare, at hvis investoren ikke vil betale 100% af min nuværende løn, men kun 2/3, så er de penge jeg mister hver måned, lige så reelle som hvis han smider penge i firmaet, der svarer til den 1/3 jeg af min løn som jeg mister. Og når jeg efter et år har mistet fx. 200.000 kr i forhold til at være blevet i mit job, synes jeg det er rimeligt nok at jeg får samme antal andele for de 200.000 jeg har mistet, som investoren får når han hiver 200.000 kr op af lommen og skyder i firmaet. investoren mener i det tilfælde kun at jeg skulle få andele for 100.000

De jeg leder efter er sådan set nogle grunde til hvorfor det skulle være anderledes, for jeg kan ikke selv se det. Investoren er selvfølgelig interesseret i at beholde så mange andele som muligt, og betale så lav en løn som muligt, jeg tager udgangspunkt i hvad jeg har i dag og siger at det må være muligt at kunne finde et kompromis - men hvis han ikke anerkender værdien af mit arbejde, og at han får det til en spotpris, så synes jeg ikke det giver mening.

Tilmeldt 16. Sep 17
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 13:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin Kisby Willerup:

Vurderer du, at din gevinst vil blive mindre end det du taber i lønnedgang giver det ikke økonomisk mening at sige dit job op.

Det kan naturligvis godt være arbejdsmæssigt et godt valg, hvis du brænder for jeres startup og derfor gerne vil acceptere en lønnedgang i en periode.

Hvad mine andele er værd, er jo ret fiktivt, den reelle værdi kendes jo kun hvis nogen rent faktisk køber firmaeteller skyder rigtig mange penge ind. jeg ser andelene som en lodseddel, der måske er en stor gevinst på, men den kan også ende med at være 0 værd.

Det er et fedt projekt som jeg rigtig gerne vil i gang med, men hvis jeg fx giver afkald på 200.000 kr løn om året ved at være med, synes jeg kun det er rimeligt at jeg får "lodsedler" for et tilsvarende beløb. Også selv om lodsedlernes reelle værdi ikke kendes før et evt. salg eller lign.

Jeg har bare ikke lyst til at gå med i en deal som giver mig en dårlig mavefornemmelse, for det er jo lidt en slags ægteskab man går ind i, når man sætter så meget på spil - jeg har en 10 årig karriere og et godt job som jeg skal skyde til side for det her projekt. 

Tilmeldt 16. Sep 17
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 13:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Sunbao:

Drop det, du kigger kun på lønnen det er aldrig et godt tegn, du har ikke fokus på at det skal blive en succes, kun at du skal få en konkurrencedygtig løn i forhold til hvad du laver nu.

Mit fokus er at få en løn jeg kan leve af. Hvis 100% af min tid går til det her projekt, skal det også kunne give mig penge jeg og min familie kan leve af. Det skal ikke gå ud over min kone og børn at jeg kaster mig ud i et spændende projekt. Hvis jeg havde været 25 og boet på kollegieværelse havde verden set anderledes ud

Vi er nogenlunde enige om en løn hvor der er råd til at jeg kan arbejde, og jeg kan betale mine regninger. Men det er mest kompensationen for min nuværende nedgnag, i form af andele, hvor vi er uenige. At give mig andele for de penge jeg ikke får i løn, er jo ikke noget der dræner firmaet for penge.

I princippet kunne jeg jo lave arbejde til markedsløn et andet sted, og kun bruge 2/3 af lønnen og investere den sidste 1/3 på lige fod med investoren, og stå med samme bundlinje. Men vores projekt vil have meget mere ud af at jeg arbejder på det, frem for at jeg arbejder for andre - det er mit arbejde som er med til at give projektet værdi.

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)